Gå til innhold

Mitt Project SQ (?)....

Ranger emnet


matador

Anbefalte innlegg

fikk tegnet noenlunde koblings skjema på hvordan anlegget er koblet opp med + og - kabler.

Fx=sikringer

Cx=kondensatorer

ellers modell betegnelsen henviser til komponent.

blå= jordings kable

rød=plus kabel

hvit mase symbol=chasisset på bilen

 

den er tegnet på Multisimulator.

 

rup9va.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

med skjema på oppkoblingen blir letter å se sammenheng på alle disse kablene. fra batteriet går inn (gjelder streo anlegg) 2stk plus og 1stk minus kabel a 50kv. Dette må gjennom torpedo veggen og en viktig ting å være nøye med er å beskyte kablene godt mot den skarpe kanten i chassiset... i mitt tilfelle så har jeg bruk metall rør som gjennomføringer og blir tettet med silikon seinere når kablen er på plass.

ruqnx5.jpg

 

nå er kablen på plass. ca 60 cm med pluss til frontsystemet. 40cm minus som kommer rett fra batteriens polen og tilkobles et rustfritt rør med plass til flere kabler og den siste blå 50kv går videre til batteriene bak i bagasjerommet

ruqon7.jpg

 

tilkoblings punkt for jordings kabel

ruqu5d.jpg

ruqv03.jpg

 

lager gjenger i rustfritt rør og benyttes umbraco da disse er bedre egnet til å strames sånt passer...

ruqy42.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i koblingskjema har jeg en såkalt "fordelingsboks" og den er som vist i bildet, fordelen ved å bruke den er bedre oversykt, færre kontakt feil og enklere/mer oversyktilig når mer utstyr skal kobles på eller kobles fra... en vanlig fordelings boks kan også brukes men jeg foretrekker den her...

rur0ol.jpg

rur440.jpg

rur440.jpg

rur68h.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvete for et system du har! Er mektig imponert :pray

 

hehe... det er litt kabler rundt omkring liksom....:bump men som sagt, er ingenting avansert som du ser i skjema. Jeg gjørde det litt "vanskeligere" siden jeg ville ha så korte kabler som mulig mellom forsterkere-høytalere og signal kilde...og ikke som de fleste der alle ampene er bak i bagasjerommet. kiddie

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i skjema kan man se et remote relee og det skyldes at et vanlig remote utgang på de fleste cd spiller kan levere en ca maks strøm på 500mAmper=0,5A og de fleste remote utganger er ikke bekytet av noen sikring som helst og ved overbelastning så rykker et swtich transistor i spilleren. Så siden jeg har mye dupeditter og litt tilkoblet dette remote utgangen så bruker jeg et relee på 40Amper, dt som er viktig ved bruk av relee er å bruke en diode i parallel med spolen til releen. Henviser til fagstoff for næremre forklaring, jeg bare visser hvordan jeg har koblet opp.

 

im2v7c.jpg

im2vbm.jpg

 

ellers et koblings bilde som viser "riktig standar" iht tilkoblings punkter/polaritet men om man forstår virke måtten er like gyldig hvordan dette kobles bare det er riktig koblet...

6ce081a1.gif

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du matador... Du som er enn sånn elektrofreak.... Jeg har noen Stinger Antidote'er liggende som jeg skulle ha solgt, de hadde jo du "kledd"... Du vet hva det er ?

 

uhhmmwhat? Stinger Antidotter?? hehe... !!! er ikke siker Tor, men har du noen bilder? tar de om det er av interesse vet du!! yodude har den noen tilkoblings punkter? så jeg kan forstå en mulig aplikasjon/virkemåtte...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå som begge skjemane på både strøm 0g siganl delen er tegnet er som sagt mye lettere å se sammenhengen imellom de forkjellige delene, både Hi Fi eller bilstereo er ikke vanskelig men det krever at man kobler ting riktig og ved å være nøye med kontakter og plankeging så kan man spare seg for mye extra jobb ved feilsøkning eller forandringer pga at man ikke var nøye nok med å gjøre ting ordentlig. om man ikke vil ha et "show/konkurranse" finish så er det uansett VIKTIG å gjøre ting nøye!!

 

Jeg foretrekker å lodde og eventuelt fortynne kabler slik at man ungår korrosjon og eventulet dårlige kontakter, husk at i en bil så vil alt utsettes for ristelser og fuktighet og over tid kan slike bagateller gi både støy og i verste fall feil som kan skadde ustyret eller redusere kvaliteten på lyden/ytelsen.

 

setter en del bilder med minimal teks men som visser forkjellige punkter da mye av de bildene er selv forklarende egentlig.

 

Er det spørsmål så er det bare å si ifra.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår