matador Skrevet Mars 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 fikk tegnet noenlunde koblings skjema på hvordan anlegget er koblet opp med + og - kabler. Fx=sikringer Cx=kondensatorer ellers modell betegnelsen henviser til komponent. blå= jordings kable rød=plus kabel hvit mase symbol=chasisset på bilen den er tegnet på Multisimulator. Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mars 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 med skjema på oppkoblingen blir letter å se sammenheng på alle disse kablene. fra batteriet går inn (gjelder streo anlegg) 2stk plus og 1stk minus kabel a 50kv. Dette må gjennom torpedo veggen og en viktig ting å være nøye med er å beskyte kablene godt mot den skarpe kanten i chassiset... i mitt tilfelle så har jeg bruk metall rør som gjennomføringer og blir tettet med silikon seinere når kablen er på plass. nå er kablen på plass. ca 60 cm med pluss til frontsystemet. 40cm minus som kommer rett fra batteriens polen og tilkobles et rustfritt rør med plass til flere kabler og den siste blå 50kv går videre til batteriene bak i bagasjerommet tilkoblings punkt for jordings kabel lager gjenger i rustfritt rør og benyttes umbraco da disse er bedre egnet til å strames sånt passer... Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mars 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 i koblingskjema har jeg en såkalt "fordelingsboks" og den er som vist i bildet, fordelen ved å bruke den er bedre oversykt, færre kontakt feil og enklere/mer oversyktilig når mer utstyr skal kobles på eller kobles fra... en vanlig fordelings boks kan også brukes men jeg foretrekker den her... Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChR|S^_ Skrevet Mars 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 Helvete for et system du har! Er mektig imponert :pray Siter Min Honda CRX '89 :) Bilstereoprosjektet mitt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mars 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 Helvete for et system du har! Er mektig imponert :pray hehe... det er litt kabler rundt omkring liksom....:bump men som sagt, er ingenting avansert som du ser i skjema. Jeg gjørde det litt "vanskeligere" siden jeg ville ha så korte kabler som mulig mellom forsterkere-høytalere og signal kilde...og ikke som de fleste der alle ampene er bak i bagasjerommet. kiddie Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Steinar Aamodt Skrevet Mars 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 Du matador... Du som er enn sånn elektrofreak.... Jeg har noen Stinger Antidote'er liggende som jeg skulle ha solgt, de hadde jo du "kledd"... Du vet hva det er ? Siter *Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF) Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mars 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 i skjema kan man se et remote relee og det skyldes at et vanlig remote utgang på de fleste cd spiller kan levere en ca maks strøm på 500mAmper=0,5A og de fleste remote utganger er ikke bekytet av noen sikring som helst og ved overbelastning så rykker et swtich transistor i spilleren. Så siden jeg har mye dupeditter og litt tilkoblet dette remote utgangen så bruker jeg et relee på 40Amper, dt som er viktig ved bruk av relee er å bruke en diode i parallel med spolen til releen. Henviser til fagstoff for næremre forklaring, jeg bare visser hvordan jeg har koblet opp. ellers et koblings bilde som viser "riktig standar" iht tilkoblings punkter/polaritet men om man forstår virke måtten er like gyldig hvordan dette kobles bare det er riktig koblet... Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mars 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 Du matador... Du som er enn sånn elektrofreak.... Jeg har noen Stinger Antidote'er liggende som jeg skulle ha solgt, de hadde jo du "kledd"... Du vet hva det er ? uhhmmwhat? Stinger Antidotter?? hehe... !!! er ikke siker Tor, men har du noen bilder? tar de om det er av interesse vet du!! yodude har den noen tilkoblings punkter? så jeg kan forstå en mulig aplikasjon/virkemåtte... Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Steinar Aamodt Skrevet Mars 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 Veldig enkelt så er det 10-12V inn og 14-15V ut.... Funker som F.... (utspenningen er justerbar og er stabil hele tiden) Siter *Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF) Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mars 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 DC omformer, men mye strøm kan levere maks? Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Steinar Aamodt Skrevet Mars 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 husker ikke... skal se på en av de imorgen Siter *Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF) Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mars 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 skjema over signal veien, RCA + elementer Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Mars 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 omfg.... keep it cool ! :D Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fasttrax Skrevet Mars 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 blir bare bedre å bedre det her =D Siter 1,8gl 87mod. Low Fat and slow Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mars 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 nå som begge skjemane på både strøm 0g siganl delen er tegnet er som sagt mye lettere å se sammenhengen imellom de forkjellige delene, både Hi Fi eller bilstereo er ikke vanskelig men det krever at man kobler ting riktig og ved å være nøye med kontakter og plankeging så kan man spare seg for mye extra jobb ved feilsøkning eller forandringer pga at man ikke var nøye nok med å gjøre ting ordentlig. om man ikke vil ha et "show/konkurranse" finish så er det uansett VIKTIG å gjøre ting nøye!! Jeg foretrekker å lodde og eventuelt fortynne kabler slik at man ungår korrosjon og eventulet dårlige kontakter, husk at i en bil så vil alt utsettes for ristelser og fuktighet og over tid kan slike bagateller gi både støy og i verste fall feil som kan skadde ustyret eller redusere kvaliteten på lyden/ytelsen. setter en del bilder med minimal teks men som visser forkjellige punkter da mye av de bildene er selv forklarende egentlig. Er det spørsmål så er det bare å si ifra. Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg