Gå til innhold

Mitt Project SQ (?)....

Ranger emnet

matador

Anbefalte innlegg

Ser jo nesten ut som det kunne vært sånn orginalt :D Trekt selv eller?

Peent!

takker! -jada, men det var ikke så "veldig" vanskelig egentlig, litt tålmodighet og tunga rett i munnen gjør sussen og noen klesklippere... ellers er det nok av info her på forumet på hvordan skal gjøres!!! ellers er jo bare foreløpig "midlertidig" da jeg skal lytte og se hvordan det blir med reflekser og sånt ellers hadde jeg mest lyst på høytaler filt pga bedre absorsjon av reflekser men f**ings upraktisk ang støv og slik. Kanskje det blir en bedre løsning? lakkering var absolut ikke egnet pga for hard overflate=mye reflekser... doh

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg må og si jeg følger spent med på prosjektet ditt. Det virker å være svært gjennomtenkt, og intet bygger på tilfeldigheter.

Du har så rett så rett angående montering av mellomtone og diskant. Montering rett opp byr på så mange problemer at man nærmest må equalisere elementet ihjel. Når valget er å ikke benytte fancy prosesorer, er man nødt til å gjøre mer arbeid enn med. Selv om jeg personlig aldri ville montert et element rett opp uansett mengde elektroniske dupeditter, men det er min personlige mening.

Jeg er dog av den oppfatting at prosessorer et et hjelpemiddel i tweaking, ikke en sak lyden avhenger fult og helt av. Gjør man en skikkelig, og gjennomtenkt innstallasjon, vil man kunne begrense bruken av prossessorer, noe jeg mener er fordelaktig. Desverre så er det svært mange som er alt for avhengige av prosessoren pga mindre gode monteringsløsninger. Mitt råd er alltid å montere som om du ikke har prosessor, for så å tweake litt.

Håper å få muligheten til å lytte til bilen din når den er ferdig, og følger spent med på tråden.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) hyggelig det!! gleder meg selv veldig til å få frontsystemet ferdig!! deretter blir å gå løs på dører/kickpanel med resteren 2x6,5" mellombaser...eller 8" eller 10".... og til slutt skal subbene "integreres" til frontsystemet og ikke omvendt...prøvd litt forskjellige der og... derfor mange av de valgte løsninger. -på godt og vondt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) hyggelig det!! gleder meg selv veldig til å få frontsystemet ferdig!! deretter blir å gå løs på dører/kickpanel med resteren 2x6,5" mellombaser...eller 8" eller 10".... og til slutt skal subbene "integreres" til frontsystemet og ikke omvendt...prøvd litt forskjellige der og... derfor mange av de valgte løsninger. -på godt og vondt....

Med så mye membranareale du planlegger forran i bilen, vil du jo strengt talt ikke ha behov for noen subber.

Subber er altids en utfordring. Selv vurderer jeg å benytte en Linkwitz/Greiner til dette. Kanskje noe å vurdere?

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) jeg har allrede kjøpt basser Glenn... Morel for alle penga!! Ellers tror jeg at disse Elate 10 til Morel er mer enn bra nok og med ca 100 ekte watt på hver menbran så skal de kunne levere det de er gode på: DYNAMIKK!! Største problem blir faseforskyvning pga avstand med fronsettet...men jeg får se åsen det blir ettersom mellombassene blir ferdig. Ellers er vel greit å nevne at her også går på samme prinsip: kortest mulig vei mellom amp og høytaler! -og kanskje frontsystemet... doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) jeg har allrede kjøpt basser Glenn... Morel for alle penga!! Ellers tror jeg at disse Elate 10 til Morel er mer enn bra nok og med ca 100 ekte watt på hver menbran så skal de kunne levere det de er gode på: DYNAMIKK!! Største problem blir faseforskyvning pga avstand med fronsettet...men jeg får se åsen det blir ettersom mellombassene blir ferdig. Ellers er vel greit å nevne at her også går på samme prinsip: kortest mulig vei mellom amp og høytaler! -og kanskje frontsystemet... doh

Ja det er ingen tvil om at Morel bassene er oppegående. Et av de få merkene jeg med hånden på hjertet kan anbefale av høyttalere.

Fordelen med en Linkwitz/Greiner Q controller, er jo mulighetene du har for å justere Q samt at den retter opp en del fasemessig grums. Oppfunnet i sin tid av Sigfried Linkwitz, en av gutta bak Linkwitz Riley filteret.

Desverre har dette effektjaget innen bilstereo gjort at svært få mennesker i dag er klar over hvor mye 100W backet opp av en god strømforsyning egentlig er, på de rette høyttalerne.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ingen tvil om at Morel bassene er oppegående. Et av de få merkene jeg med hånden på hjertet kan anbefale av høyttalere.

Fordelen med en Linkwitz/Greiner Q controller, er jo mulighetene du har for å justere Q samt at den retter opp en del fasemessig grums. Oppfunnet i sin tid av Sigfried Linkwitz, en av gutta bak Linkwitz Riley filteret.

Desverre har dette effektjaget innen bilstereo gjort at svært få mennesker i dag er klar over hvor mye 100W backet opp av en god strømforsyning egentlig er, på de rette høyttalerne.

mvh

Glenn

høres noe likt SoundStreams "Hawkings Bass Correction" -også såkalt LSE Q filtre... savner den muligheten i Phoenix Gold...eller generelt en delefiltre med variabelt/justerbar fase vridning...

vi er ganske enig i effekt og watt! mange som rynket på nesen når min SoundStream Class A 6.0 spilte rundt 135dB i lukket kasse med 2x10" da jeg opplyste om "2x25WATT"...og push/pull bass montering. :titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres noe likt SoundStreams "Hawkings Bass Correction" -også såkalt LSE Q filtre... savner den muligheten i Phoenix Gold...eller generelt en delefiltre med variabelt/justerbar fase vridning...

vi er ganske enig i effekt og watt! mange som rynket på nesen når min SoundStream Class A 6.0 spilte rundt 135dB i lukket kasse med 2x10" da jeg opplyste om "2x25WATT"...og push/pull bass montering. :titties:

Har nok noe av de samme funksjonene ja. SS har kuttet ut Hawkins på 2005 modellene, sannsynligvis fordi de aller færreste kunne bruke den skikkelig.

Gamle Class A6.0 var grom den. Heldigvis har SS fortsatt skikkelige strømforsyninger. Det svært mange mennesker glemmer er fordelene av høy følsomhet/enkel drift. Som jeg prøver å fortelle folk, er det svært få watt vi egentlig benytter når vi spiller musikk. Derfor er det i min verden mye viktigere med en skikkelig strømforsyning, enn mye effekt.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg prøver å fortelle folk, er det svært få watt vi egentlig benytter når vi spiller musikk.

mvh

Glenn

Sagt på en annen måte; en 100watts forsterker spiller kun 3 db høyere enn en 50watter.

Ikke nok med det, dette gjelder kun når du tyner forsterkerene opp til maks.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt M100 er spesifisert til 100watt ved 12v... og 160w ved 13,8 volt og dynamisk effekt på 1001watt... alt på 4ohm...og da de fleste dynamiske utladninger værer skjelden mer enn 20microsekunder skulle jeg ha nok å gå på!! generel ulempe på den løsningen er at jeg får en "høyt" tomgangs strøm i hele systemet til sammen... angry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte watt virker nok litt avskrekkende på folk, som min tidligere PG M50 og ZX350, sistnevnte på 2x37,5 watt. 2x10" @ 1 ohm og durte i vei med 141dB i lik bil til deg..

Så jeg synes hvertfall PG er morsomme forsterkere :)

Når regner du med å være ferdig med bilen da, eller anlegget?

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til juni regner jeg med å være ferdig med komplet frontsystem. altså disk/mellom/+ alle 4 mellombass...

har du /vet du om flere ZX amper?? :)

forresten det er en ZX 350 som skal drive alle 4 mellombassene, ikke pga effekten men bedre power supply enn ZX450...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

141dB med 2x37,5watt og 2x10" er faktisk ikke dårlig!!! :titties: som glenn sier det så er det snakk om effekt og watt på helt forskjellige plan...leste en eldre blad med test av en Xamp med 3x40 sikringer som ikke greide mer enn 900watt men en "soundStream" model med 80amper sikring klarte 1002 watt med 0,5ohm... derfor er den "regelen" om å se på sikringctil ampen litt misvisende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at han som kjøpte ZX ampen av meg muligens er intr. i å selge den igjen, siden han har sponsoravtale med meg så er han intr. i å få en ny forsterker i sin bil...

Kan jo høre med han hvor mye han skal ha, om du er intr?

Den er grå da, altså lakkert..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil gjerne ha en i "reserve" -dumt den var lakkert ellers... angry

-skal du til Våler med fiaten Zetec?? hvor i Arendal holder du til? vi pleier å dra ditt av og til pga foreldre til kona, hadde vært moro snakke lit bilstereo med deg og!! doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider