Gå til innhold

Tennplugger...?

Ranger emnet


El_diablo

Anbefalte innlegg

Nå er det på tide med å ta en liten service på bilen. Har tenkt å gjøre det selv og skal bla bytte plugger og kabler. Bare lurte på hva jeg skal velge. På mekonomen selger de noen Beru tenplugger til 121 kr som passer min bil. Så har du noen som heter beru ultra-x. De koster ca 100 kr mer. Så de dyreste er av samme produsent og modell, bare det er en platina plugg. Koster ca 500 kr.

Så har du en NGK til ca 300 kr som heter special Iridium.

Hva er egentlig forskjellen? Hva bør jeg velge?

 

Alle pluggene jeg har nevnt er til min bil.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengen over hos Honda-Tech (.com), hvilke eier noen av verdens raskeste handelsbensin-Hondaer sverger til NGK kobberplugger. Med "Super-4", "Halo" og annet opphypet elektrodedesign er man aldri sikker på at man får nøyaktig den samme forbrenningen (flammehastighet og begynnelsespunkt) i maskinen, og dette kan fort bli katastrofalt i en motor som er mappet på grensa av hva som er mulig og forsvarlig med 98-oktan i tanken. De mener også at disse ganske konvensjonelle kobberpluggene holder lengre enn andre laget av mere eksotiske og oppblingede materialer. Men for vanlige motorer spiller det ingen trille, her man man plugger som enten tenner eller ikke (selvfølgelig med rett elektrodeavstand og temperaturområde). En ny plugg er selvfølgelig bedre enn en som er ødebelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp de billigste du finner. Jeg spurte sjefen på den lokale mekonomensjappa om han mente det var noe poeng for meg å kjøpe de "dyre" pluggene de hadde, framfor de billige. Svaret jeg fikk var at det ikke hadde noe for seg, ikke for en "vanlig" bil ivertfall.

 

Men så har vel ikke allti folka på mekonomen rett heller da...

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har vel ikke allti folka på mekonomen rett heller da...

 

Neida, det er klart. Men han kunne jo fått meg til å kjøpe dyrere plugger om han hadde sakt noe positivt om de. På biler hvor ALT skal være optimalisert så er det jo ikke noen grund til å spare på pluggene. På en vanlig bruksbil så gidder ikke jeg ivertfall å "kaste bort" flere hundrelapper for å få plugger man får 0,1% bedre effekt av. Da bruker jeg heller de pengene på noe annet. Men skiter man penger så er det jo ikke noe å tenke på, kjøp det dyreste du finner!

 

Mercer går bedre med AMG emblem bakpå, min går bra med TRD merke, BMW med M3, etc. Om du bare tror på det sjøl så ;)

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan likegodt kjøpe plugger på biltema hvis jeg finner?

 

Jeg hadde ikke betenkt meg ivertfall :)

 

Fadern merka ikke noe forskjell på bilen sin, 900 16v, når han bytta plugger. Da hadde gammelpluggene kjørt GODT over 100 000 km. (mulig det var over 200k, husker ikke) De så ikke ut, men bilen gikk jo normalt alikevell. Bare for å gi et bilde på at pluggene ikke er noen snarvei til mere effekt i en bil ;)

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår