Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg litt?

Ranger emnet


Jeanett

Anbefalte innlegg

Har en 88 mod golf II som stort sett fungerer greit, men har et problem, og det er at den tikker mye (og høyt) og det går en god stund før det slutter og er veldig irriterende. Har vært sånn en god stund nå. Er råfornøyd med bilen så det betyr mye for meg hvis jeg hadde blitt kvitt tikkinga.

 

Kan noen være snille og gi meg noen konkrete tiltak for å prøve å få slutt på dette. Som dere kanskje skjønner har jeg ikke ekstremt god peil på bil men skjønner endel og det hadde vært kjempefint hvis noen kunne gitt meg noen råd og tips.

 

På forhånd takk. :)

Jeanett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann....

 

Er nok bare mest sannsynlig bare at du må justere ventilene, koster ikke så veldig mye å få noen til å gjøre det. :)

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok....så det er ventilene som tikker..

 

Ikke lenge siden jeg har skiftet olje..Har egentlig skiftet olje når det har vært tid for det, men for å være ærlig har den ikke fått den beste oljen. En stund så hadde bilen tendens til å bruke endel olje så jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å fylle den dyreste og beste olja.

 

Men noen fylte et eller annet stoff oppi sammen med oljen og etter det har den ikke brukt mer enn normalt, så da er det kanskje tid for å fylle litt bedre olje kanskje. Hvis det kan ha noe med tikkinga og gjøre.

 

Skal jeg altså dra til et bilverksted å be dem om å justere ventilene? Gleder meg virkelig til å få orden på dette. Hehe...er opptatt av at bilen er så bra som mulig så dette må fikses. :)

 

Er det umulig at det er noe annet enn ventilene?

 

Jeanett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt de samme problemene på min gamle 87 golf og min 88 Passat.

 

Jeg fikk bort tikkinga på Passaten min (som har mer eller mindre samme motor som din golf) ved å bytte olje, fylte på helsyntetisk olje som smører mye bedre. Og tikkinga ble borte. På de kaldeste vinterdagene kunne det hende den tikka litt før den ble varm men ellers ble det ganske stille oppi der :)

 

Så tipset som jeg fulgte fra en bilmekaniker var:

-Bruk helsyntetisk olje, han sa at Mobil1 olje var den beste så jeg kjøpte det.

Kosta nesten 800kr for 4 liter, men det var verdt det.

-Samt bytt olje filter, du må da kjøpe ett bra olje filter, ikke noe biltema dritt.

Stikk på Møller og kjøp originalt eller på en bilrekvesita butikk å kjøp

MANN filter. Det gjorde jeg.

 

Jeg kan ikke garantere at det funker, men det gjorde det på min bil.

Lykke til..

[ ] 98' BMW E46 M-Optic

[x] 90' VW Passat GL 1,8i

[x] 88' VW Passat CL 1,8i (Vrak)

[x] 87' VW Golf GL 1,8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet feil, ikke 88 mod men 87 mod, men vet ikke hvor stor forskjellen er jeg.

 

Jaha.. ventilløftere, hmmm.skal ikke mye til før jeg detter av pinnen gitt...er det mye jobb å bytte disse ventilløfterne?

 

Jeanett

 

det er de samme ventilløfterne på 87 og 88..

[ ] 98' BMW E46 M-Optic

[x] 90' VW Passat GL 1,8i

[x] 88' VW Passat CL 1,8i (Vrak)

[x] 87' VW Golf GL 1,8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, kjempenyttig for meg... :)

 

Ja det er absolutt verdt å prøve. Orker ikke lyder og slikt som ikke skal være der. Jaja, selvfølgelig, bilen begynner å dra på åra men slike ting som kan fikses må fikses. Skal få skiftet olja og skal kjøpe et ordentlig oljefilter. Får håpe det hjelper. I vinter når det var kaldt så tikka den jo enda verre..skikkelig.. men nå også.. selv om det er blitt varmere og slikt...Og jeg må som sagt kjøre en god stund før det gir seg..noen ganger må jeg virkelig kjøre langt...så det er ikke bare med en gang heller..

 

Det begynte sånn høsten i fjor tenker jeg...det, i tillegg til at når jeg starter den så går den på veldig høyt turtall før den roer seg litt.. det har heller ikke vært der før, men har kommet nå i det siste...

 

Jeanett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er disse delene du trenger for å skifte. Har ikke gjort dette selv men du må ialfall av med toppdekslet. Garantert andre her som har gjort dette?..

Det er ikke farlig for motorn at det "tikker" men kan være sykt iriterende!.

 

0842060-3 Ventildækselpakning 56,12

0842-61 Ventilløfter,hydraulisk pr.stk. 88,60 (du trenger 8stk!)

Prisene er tatt fra krogslund..

 

Du har det berømte 2E2 forgasser problemet :wonder

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte løftere er kanskje ikke så lett, ettersom kammen og registeret må ut/stilles inn på nytt. Det er da også en gyllen mulighet for å bytte registerreim og strammehjul i samme slengen, om det er lenge siden det har blitt gjort.

 

Kjør på med motorrens, og bytt olje i første omgang.

Selv bruker jeg Pennzoil Full-syntet 5-40 på alle mine motorer.

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo mulig at løftetønnene bør byttes,merker du hvis du ikke får den til å slutte å tikke med å kjøre bra olje,castrol skal være bra for tikkende vw\audi motorer har jeg hørt.skal en bytte løftere så kan en likegodt skifte ventiltettningene med det samme,er du heldig så bruker den en del mindre olje etter dette også:)

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålreit.. Så da drar jeg å skifter olje, og får krysse fingrene for at en god olje og et nytt oljefilter gjør susen på golfen. :)

 

Mange gode forslag her, har også hørt at castrol olje er bra.

Olje skift virker ihvertfall som den billigste løsningen.

 

ett ekstra tips.

Castrol olje får du kjøpt på Thorsov og Bilextra.

Mobil1 (som fjerna tikkinga på min bil) får du på ESSO..

 

bare lurt å ha i bakhodet ;)

 

Lykke til

[ ] 98' BMW E46 M-Optic

[x] 90' VW Passat GL 1,8i

[x] 88' VW Passat CL 1,8i (Vrak)

[x] 87' VW Golf GL 1,8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her, har også hørt at castrol olje er bra.

Olje skift virker ihvertfall som den billigste løsningen.

 

ett ekstra tips.

Castrol olje får du kjøpt på Thorsov og Bilextra.

Mobil1 (som fjerna tikkinga på min bil) får du på ESSO..

 

bare lurt å ha i bakhodet ;)

 

Lykke til

 

Ok..takk..da skal jeg prøve Mobil1 og får håpe jeg er like heldig som deg hehe. Men, olja...den jeg har er jo ikke gammel, men kan dårlig olje, altså billigere olje, være eneste grunnen til tikkinga?

 

Jeanett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår