Excursion Skrevet Mai 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2005 Hallo Jeg la merke til at det begynnte å ryke en del av bilen min i dag når jeg var ute og kjørte, å det var da jeg la merke til at viften ikke fungerte.......... Er det noen her som har noen gode råd på hva som kan være feil eller...... Ër det kanskje den elektriske motoren som har sviktet........ Mhv Excursion Siter 01 BMW 320 DAT. x 09 Ford Ranger XLT x 02 Volvo S60 x 93 MB 200E x 87 MB 230E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Mai 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2005 er ofte motoren som har røket. men du kan "jumpe" kontakta å skjekke om vifta har ryki. det gjør du med at du tar en legning å stikker imellom signal og + på vifta. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet Mai 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2005 Greit tips ovenfor. Om vifta går med direkte strømtilkobling er det trolig termostaten som styrer vifta som er gåen. Det har vært feilen de gangene jeg har hatt liknende problem. Termostaten sitter ofte på radiatoren. Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas V Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 Hvis vifta er elektrisk da: Du kan sjekke om det er styrekondensatoren somer gåen. hvis vifta er en fase, noe som den ofte er og kondensatoren ikke virker "vet" ikke vifta hvilken vei den skal gå iogmed at det magnetiske feltet ikke indusere spenning. For å finne ut dette kan du starte bilen eller sett på tenningen, slik at vifta normalt burde gå. Da kan du forsikti prøve å dytte vifta igang. Bruk en pinne eller noe sånt slik at du ikke skader deg. Hvis vifta da går er det garantert styrekondensatoren som er gåen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 Hvis vifta er elektrisk da:Du kan sjekke om det er styrekondensatoren somer gåen. hvis vifta er en fase, noe som den ofte er og kondensatoren ikke virker "vet" ikke vifta hvilken vei den skal gå iogmed at det magnetiske feltet ikke indusere spenning. For å finne ut dette kan du starte bilen eller sett på tenningen, slik at vifta normalt burde gå. Da kan du forsikti prøve å dytte vifta igang. Bruk en pinne eller noe sånt slik at du ikke skader deg. Hvis vifta da går er det garantert styrekondensatoren som er gåen. Nå er vel ikke dette tilfellet i en bil, siden det her er likestrøm og ikke vekselstrøm. Likestrømsmotorer fungerer på en annen måte... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra A&B Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 Stussa litt på den jeg også.. Men kan si meg enig med at å koble spenning rett innpå vifta (kan nok kobles ifra resten av ledningsnettet) er enkleste løsningen uten for mye pes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas V Skrevet Mai 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2005 hah, der tar dere feil les og lær: Dere tror at det bare er vekselstrømsmotorer som indusere spenning. Dette skjer også med likestrømsmotorer, enkelt forklart består motoren av to poler, en sørpol og en nordpol hvor et permanent magnetfelt skapes pga magnetiseringen og strømmen som går i spolene som er viklet rundt magnetene . Når en leder i rotoren dreies forbi dette feltet vil det bli indusert spenning i lederen, og siden lederne inne i rotor er kortsluttet vil det gå en strøm i selve lederen som også skaper et magnetfelt som går rundt selve lederen, når dette magnetfeltet går samme vei som permanentfeltet, vil magnetkraften forsterkes på den ene siden av lederen og svekkes på den andre siden pga to magnetfelt som går mot hverandre. og slik fortsetter det, vi har ofte to "kile spor i hver ende av statormagnetene som skiver og trekker rotoren om hverandre slik at rotasjonen er kontinuerlig. styrekondensatoren brukes for å lage brudd i den ene viklingen slik at bare en side av magnetfeltet gir indusert spenning i lederen og dette skjer bare i startfasen. gidder ikke skrive mer, når det gjelder elektromotorer blir en aldri ferdig utlerd, prøv å se på howstuffworks.com for illustrasjoner, men de har sikkert ikke noe om likstrømsmotoren, da den er liten og brukes i hårfønere og slikt utstyr optill 750watt effekt :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mai 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2005 Likestrømsmotorer brukes ikke bare ved små effekter, men alle steder det er likestrøm... Det høres for meg ut som den motoren du beskriver er en trefase asynkron kortslutningsmotor, som har lite med likestrøm å gjøre... Og en STARTkondensator som det heter, brukes for å forskyve feltet 90grader så motoren begynner å dreie. på en VEKSELSTRØMSMOTOR... (Jeg jobber som elektriker, og har aldri til dags dato sett en startkondensator på en likestrømsmotor) Men tilbake til topic... sett strøm på vifta du, som noen sa her... det er nok det letteste... :rolleyes: Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas V Skrevet Mai 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2005 Likestrømsmotorer brukes ikke bare ved små effekter, men alle steder det er likestrøm... Det høres for meg ut som den motoren du beskriver er en trefase asynkron kortslutningsmotor, som har lite med likestrøm å gjøre... Og en STARTkondensator som det heter, brukes for å forskyve feltet 90grader så motoren begynner å dreie. på en VEKSELSTRØMSMOTOR...(Jeg jobber som elektriker, og har aldri til dags dato sett en startkondensator på en likestrømsmotor) Men tilbake til topic... sett strøm på vifta du, som noen sa her... det er nok det letteste... :rolleyes: Si meg en ting, hvor finner du likespenning som brukes for høye effekter? det er lite eller ingenting som jeg har hørt( jeg utdanner meg som flyavioniker) det eneste som startmotorer, men de drar jo liten effekt kontinuerlig, og det var ikke en trefase kortslutningsmotor jeg snakket om nei, vet du ikke at likestrømsmotoren har kortsluttede viklinger i ankeret da? d burde du vite synes jeg, og startkondensatorer brukes i enfase basta, hvis du sier noe annet har du fått varnglære! eller du kan bruke såkalte skyggepoler, hvis du vet hva det er da :knob: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.