Gå til innhold

Plutselig ventiltikking

Ranger emnet


C0bra

Anbefalte innlegg

Var ute en tur nå for noen minutter siden i min 91mod 520i, 24v. Når jeg var 1min fra gården, begynte det å tikke en god del fra motor rommet. Greit nok at bilen ble kjørt litt hardt på turen, men dette kom når jeg hadde roet ned tempoet! Det hele kom bare sånn plutselig. Noen tips om hva som kan være galt? Har lest litt nå om at det kan hjelpe med å skifte olje. Men lurer litt på om det er noe annet hos meg, siden det kom så plutselig og er så tydelig?

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur nå for noen minutter siden i min 91mod 520i, 24v. Når jeg var 1min fra gården, begynte det å tikke en god del fra motor rommet. Greit nok at bilen ble kjørt litt hardt på turen, men dette kom når jeg hadde roet ned tempoet! Det hele kom bare sånn plutselig. Noen tips om hva som kan være galt? Har lest litt nå om at det kan hjelpe med å skifte olje. Men lurer litt på om det er noe annet hos meg, siden det kom så plutselig og er så tydelig?

 

Jeg opplevde ca. det samme en gang; Jeg hadde startet og stoppet bilen ofte, og latt den gå på korte intervall, i løpet av ca. 30 min. Siste gangen jeg startet den, og skulle kjøre et stykke, begynte ventilene å tikke noe helt sinnsykt. Peilet olje, osv. men fant ikke noe "feil". Kjørte et lite stykke, og da ble lyden borte. Vet ikke hva som gjorde det, men har ikke opplevd noe lignende senere. Vet ikke helt om det kan ha sammenheng med det du har opplevd, men poenget mitt er at ventiltikking kan komme plutselig, og forsvinne like fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har peilet oljen, den var grei.

 

Tenkte å prøve å skifte olja og oljefilteret i morgen for å se om det hjelper. Hvis ikke blir det vel å bytte til 2.5L motor:p

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur nå for noen minutter siden i min 91mod 520i, 24v. Når jeg var 1min fra gården, begynte det å tikke en god del fra motor rommet. Greit nok at bilen ble kjørt litt hardt på turen, men dette kom når jeg hadde roet ned tempoet! Det hele kom bare sånn plutselig. Noen tips om hva som kan være galt? Har lest litt nå om at det kan hjelpe med å skifte olje. Men lurer litt på om det er noe annet hos meg, siden det kom så plutselig og er så tydelig?

 

Er jo ikke noe sjakktrekk å kjøre hardt på kald motor da. (men det står jo ikke direkte at du har gjort det).

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre litt eldre bmw motorer hardt mens de er kalde er vel den beste måten å drepe motoren din på.. Toppen kan lett bli 'skeiv' hvis du ikke sørger for å kjøre den varm først..

Og ventiltikking er jo kanskje det mest kjente problemet på disse motorene.

 

Kan jo bare justere ventilene og se om det fjerner problemet!

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre litt eldre bmw motorer hardt mens de er kalde er vel den beste måten å drepe motoren din på.. Toppen kan lett bli 'skeiv' hvis du ikke sørger for å kjøre den varm først..

Og ventiltikking er jo kanskje det mest kjente problemet på disse motorene.

 

Kan jo bare justere ventilene og se om det fjerner problemet!

 

Topppakning?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik som du sier at du kjørte den hardt og etter det kom tikkinga...Da kan det vell være oljetrykket til toppen som er for dårlig slik at du ikke får nok smøring på kammen(e)

 

Stemmer det, var det som skjedde hos meg. Tikkinga er vekke nå.

 

Jeg drar aldri motoren på høyt turtall når den er kald, venter alltid til den er på normaltemp og har vært der en liten stund før jeg trør på..

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjørte hjem i vinter en gang, plutselig ble motoren dritseig og den var nesten vanskelig å få på turtall, da jeg kom hjem så jeg at det røyk ut av panseret, og jeg kutta motoren.

da hadde en pakning røket og olja hadde rent ut, nå tikker motoren som FAEN, lurer på hva jeg kan gjøre med det? ventiljustering sier dere? bilen har bynt å ettertenne også, er det pga trege/slitte ventiler?

buckle up Dorothy cause Texas is going byebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår