Gå til innhold

Shims til antispinn ting :) (limited slip diff..)

Ranger emnet


nnnneh

Anbefalte innlegg

Har volvo desse shimsene? holder på å skal hive i nå, skal prøve med shims'a fra akslingen jeg skal putte diffen i og se om jeg har flaks. viss ikke kan det vere greit å ha noen shims for hånden..

 

shims'ene vi snakker om er vel dem som sitter mellom huset og lageret på selve differensialen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har volvo desse shimsene? holder på å skal hive i nå, skal prøve med shims'a fra akslingen jeg skal putte diffen i og se om jeg har flaks. viss ikke kan det vere greit å ha noen shims for hånden..

 

shims'ene vi snakker om er vel dem som sitter mellom huset og lageret på selve differensialen?

 

Ja, du må justere med shims innenfor difflagrene slik at backlashen blir riktig, og det kan være jæ** vanskelig å finne en passende tykkelse.

 

Hvis ikke Volvo har så har jeg endel shims liggende, men sjekk hos Volvo først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw. vanskelig å skifte pinjongen i en aksling på bil?

 

har to akslinger, en på bil og en løst. den på bilen har feil utveksling så om jeg skal bruke den må jeg bruke pinjongen og kronhjul fra den løse akslingen.

 

regner med at det tar kortere tid å skifte pinjong når man først har tatt ut innmaten i akslingen enn å skifte hele greia..? er en 1030 aksling fra '81...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw. vanskelig å skifte pinjongen i en aksling på bil?

 

har to akslinger, en på bil og en løst. den på bilen har feil utveksling så om jeg skal bruke den må jeg bruke pinjongen og kronhjul fra den løse akslingen.

 

regner med at det tar kortere tid å skifte pinjong når man først har tatt ut innmaten i akslingen enn å skifte hele greia..? er en 1030 aksling fra '81...

 

 

Æh.....du kan ikke putte pinjong fra en '92 aksel i en 1030. Så godt som alle aksler nyere enn '86 er 1031. Har du en løs aksel eller en løs diffbrems?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pinjong og kronhjul fra '84 aksel (1030?)

 

diffbrems fra 92 elns. aksel

 

aksling -> 1030 fra 81 el. 84

 

edit: har en løs diffbrems. og to akslinger, en løs og en på bil. den løse har rett utveksling. den på bilen er for høy utveksling på.

 

Ja, du må justere med shims innenfor difflagrene slik at backlashen blir riktig, og det kan være jæ** vanskelig å finne en passende tykkelse.

 

Hvis ikke Volvo har så har jeg endel shims liggende, men sjekk hos Volvo først!

er det å prøve seg frem som er stikkordet, eller går det an å måle seg frem til det? va en jeg kjenner som babla om noe mikrometergreier og da ble jeg skremt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig en haug med spesialverktøy som behøves for å montere diffbrems/ antispinn riktig og shimse opp riktig, men du er ikke nødt til å ha alle. Det følger et helt montasjehefte med ny antispinn fra Volvo.

Jeg skiftet samtidig alle lagrene (4 stk) i diffhuset. Denne jobben anbefales IKKE for hobbymekanikere hvis du vil ha en diff som skal leve lenge doh

 

Her er noen verktøy jeg kommer på i farta:

- Mikrometer med magnetfot for å måle backlash (dødgang mellom kronhjul og pinjong, ca 0,15 mm målt på ytterside av kronhjul). Veldig greit å ha!

- 2 stk Hylser med fingjenger for å beregne shimstykkelse. Ikke så viktig, kan prøve seg frem.

- Hydraulisk presse med spesialverktøy for å dra av og presse på difflagrene og begge pinjonglagrene. Må ha hvis du skal bytte lagre/ shimse.

- Momentnøkkel. Må ha.

- Spennverktøy for å utvide diffhuset slik at du får ut diffklumpen. Kommer an på hvor "trangt" diffhuset er.

- Spesialverktøy/ dor for å montere/ demontere pinjonglagrene.

 

Håper ikke jeg skremmer noen med alt dette.

Som regel går det bra å flytte over shims fra diffen som sitter i bilen, men det er alltid greit å sjekke at backlashen er innenfor de ørsmå toleransene Volvo oppgir. Er man heldig er det bare å hive inn den nye diffbremsen uten å shimse eller bytte lager; da behøver man nesten ingen spesialverktøy. Men det kan være verd å gjøre arbeidet skikkelig for dette er dyre deler hvis noe skulle gå galt!

 

 

Husk til slutt å fylle på antispinnolje!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaok.. da seter jeg bort arbeidet og betaler 4000kr for det ca (samme som en kompis gjorde.) regner med at det blir gjort skikkelig siden hans orginale antispinn ting har overlevd 360HK og 461Nm (resultater fra benk!)

 

SF Auto på sandane som monterte diffen hans. (Volvo person og lastebil..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaok.. da seter jeg bort arbeidet og betaler 4000kr for det ca (samme som en kompis gjorde.) regner med at det blir gjort skikkelig siden hans orginale antispinn ting har overlevd 360HK og 461Nm (resultater fra benk!)

 

SF Auto på sandane som monterte diffen hans. (Volvo person og lastebil..)

er det ikke billigere for deg å kjøpe den bakakselen som ligger på forumet her da?? evnt så jeg en 242GT med lamelldiff, b21et trimmet til 250hk, etc. for 15k sek.. 78'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke billigere for deg å kjøpe den bakakselen som ligger på forumet her da?? evnt så jeg en 242GT med lamelldiff, b21et trimmet til 250hk, etc. for 15k sek.. 78'

ikke sikkert det koster 4000 når jeg har gjort halve jobben med å demontere og i tillegg har akslingen løst.. er jo verdt og spørre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sikkert det koster 4000 når jeg har gjort halve jobben med å demontere og i tillegg har akslingen løst.. er jo verdt og spørre..

 

Skal du sette inn nye difflagre pluss det store og lille pinjonglageret drar det på et par tusen bare i lagerkostnader (SKF) puke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår