Gå til innhold

blå ledning, hvor ender den?

Ranger emnet

RuuDpus

Anbefalte innlegg

batteriet mitt er tomt, så har ikke mulighet til å sjekke selv.... det lader nå... Men i dag skulle jeg fikse på anlegget jeg har kobla feil... jeg klipte av den blå ledningen som jeg skulle koble på remote-kabelen... så tok jeg tak i resten av den blå ledningen å bare dro den vekk.... så ut som den bare satt inni en teip.... skal den ende opp et sted liksom eller bare henger den til pynt når jeg har klipt å kobla på remote?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skjønte deg rett, så ender som regel den blå kabelen opp i el.antenna/antenne-forsterker! Du har kanskje lagt en ny remotekabel til forsterker e.l? Så hvis du ikke får inn noen radiokanaler noe særlig bra så veit du hvor kabelen skulle ha gått :oohh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skjønte deg rett, så ender som regel den blå kabelen opp i el.antenna/antenne-forsterker! Du har kanskje lagt en ny remotekabel til forsterker e.l? Så hvis du ikke får inn noen radiokanaler noe særlig bra så veit du hvor kabelen skulle ha gått :oohh

hehe.... Har lagt ny remote kabel til forsterkeren ja... trodde det bare var rester som slutta nedi der, så røska den ut jeg.... smarte meg.... har jo sånn antenne som ser ut som sigaretttenner uttak bakpå den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den blå kabelen er til antenne forsterker.. du trenger ikkje den viss du har antenne i bilen fra før... er ikkje heilt expert på dette, tror dette er rett!

Har en sånn som ser ut som sigaretttenner uttak som jeg tror er antenne... satser på at det funker som det skal;) hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) du har rett ruud, den ledningen som er borte har ingenting å gjøre med antene inntaket, den kan eventuelt styre en "elektrisk anntene" eller slå av/på ampene. :) den blå ledningen gir 12v når radion slås på og 0 volt når den slås av... blå med hvit strippe er vanligvis REMOTE og begge kan gi maksimalt 500mA. :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) du har rett ruud, den ledningen som er borte har ingenting å gjøre med antene inntaket, den kan eventuelt styre en "elektrisk anntene" eller slå av/på ampene. :) den blå ledningen gir 12v når radion slås på og 0 volt når den slås av... blå med hvit strippe er vanligvis REMOTE og begge kan gi maksimalt 500mA. :)

har ingen blå med hvit stripe, hehe ;) men vil det si at antenna vil være på hele tida og tømme batteriet for strøm når jeg har rivd ut den ledningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den blå kabelen er til antenne forsterker.. du trenger ikkje den viss du har antenne i bilen fra før... er ikkje heilt expert på dette, tror dette er rett!

Litt Off Topic her:

Hvis du ikke vet hva du snakker om eller kjenner dine egne begrensninger, nidaroo, så hold dine "gode råd" for deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, :) -hvis du har en "elektrisk drevet antenne" så vil antenne "gå opp" når radion slås på men intern i antenne kobles motoren som driver den opp automatisk av og når "styre spenningen fra blå ledningen" forsvinner så driver antenne ned igjen og motoren til den slås av også -og alt dette gjør styre elektronikken som er innebygd i den elektriske antenne... har du en vanlig antenne (pisk) så har det ingen betydning... :)

er ikke helt med når du sier å ha rive ut ledningen: mener du at du har fjernet fisisk hele den blå ledningen ut av spilleren? hvis det er så så har du ikke lenger noe REMOTE ledning da den blå også er remote -selv uten hvit strippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, :) -hvis du har en "elektrisk drevet antenne" så vil antenne "gå opp" når radion slås på men intern i antenne kobles motoren som driver den opp automatisk av og når "styre spenningen fra blå ledningen" forsvinner så driver antenne ned igjen og motoren til den slås av også -og alt dette gjør styre elektronikken som er innebygd i den elektriske antenne... har du en vanlig antenne (pisk) så har det ingen betydning... :)

er ikke helt med når du sier å ha rive ut ledningen: mener du at du har fjernet fisisk hele den blå ledningen ut av spilleren? hvis det er så så har du ikke lenger noe REMOTE ledning da den blå også er remote -selv uten hvit strippe.

Jeg har sånn pisk, så da er jeg trygg ;)

jeg er litt dårlig til å forklare, men den blå ledningen er lang, så kutta jeg av den blå ledningen og kobla på remote, så tok jeg den andre delen av den blå ledningen å bare dro til den løsna.... vet ikke hvorfor.... lurte bare på hva det var... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke helt da. På min Vectra har jeg en antennepisk på taket med innebygd forsterker. Denne må ha spenning for å forsterke opp signalene, ellers blir det omtrent kun støy på radioen.

Denne forsterkeren ligger i antennefoten på min bil.

Er ikke sikkert at RuuDpus har det, men det vil han da trolig merke ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke helt da. På min Vectra har jeg en antennepisk på taket med innebygd forsterker. Denne må ha spenning for å forsterke opp signalene, ellers blir det omtrent kun støy på radioen.

Denne forsterkeren ligger i antennefoten på min bil.

Er ikke sikkert at RuuDpus har det, men det vil han da trolig merke ganske snart.

Skal gi deg litt rett i det, men som du selv sier er en "antennepisk på taket" og disse er gjerne av kortere lengde enn de vanlig antennene, for å kompensere for signal tapet så må en antenneforsterker til, den type antenne er mer skjelden nå for tiden. Uansett om du hadde hatt en "elektrisk drevet automat antenne" så må den føres med +12v og jord i tilleg til antenne remote og det pga motoren i antennen trekker mer enn 1 amper ved aktivering. En REMOTE utgang leverer sjelden mer enn 500mAmper, pga driver transistoren er en såkalt "småsignaltransistor". Men kanskje feil av meg "å generalisere"... -godt du følgte med- :) selv om jeg sa "vanlig antenne"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider