Gå til innhold

Batteri Poler

Ranger emnet


ACID

Anbefalte innlegg

hjernen på bilen er svært følsom har jeg hørt.... krangla me en fyr her om dagen om hjernen kunne ryke ved å bytte poler.. så var det jo jeg som mente att den kunne bli ødelagt om du byttet poler.. så ville jeg bare hørre med dere mer "erfarne" folk om dette stemmer / ikke stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at den kan bli ødelagt ja.. Men det spørs jo hva slags mekanismer som er lagt inn for å forhindre nettop dette.

 

For å si det sånn: hvis du hadde tatt en 'chip' og kjørt spenningen feil vei så hadde du kunne kasta den rett i søpla

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste kretser har vel dioder som hindrer at de får strømmen inn feil vei, men man kan aldri være helt sikker. Feil polaritet kan skade enkelte komponenter.

 

ja du, da er jeg interessert i hvilke dioder du har ibilen din. Diodene tåler ved mirakel 12v i kanskje 1 sek, men den strømmen som egentlig skal gå, tenker på startstrømmen knekker alt som kommer i veien for den. og da brenner du sikkert børster på startmotor osv og det blir helvette på jord angry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du, da er jeg interessert i hvilke dioder du har ibilen din. Diodene tåler ved mirakel 12v i kanskje 1 sek, men den strømmen som egentlig skal gå, tenker på startstrømmen knekker alt som kommer i veien for den. og da brenner du sikkert børster på startmotor osv og det blir helvette på jord angry

 

 

Nå skal jeg ikke være skråsikker her, men om du har feil polaritet på all elektronikk i bilen, så klarer du neppe å starte motoren siden tenningen ikke får rett polaritet. Og etter hva jeg mener å huske fra elektronikktimene, så er dioder "enveiskjøringer", og leder ikke strøm i feil retning før spenningen blir ganske høy, og da brenner den bare opp. 12 volt burde den klare selv, og nå jeg fikler med mine dioder (riktignok leds, men fremdeles en diode), så tåler de fint og stå med feil polaritet.

 

Men for ordens skyld:

Ikke koble bilen feil uansett. Det er ikke bra.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner bytta om polene på sin Toyota carina (tidlig 80mod) ved et uhell... da han kobla siste polen på, kom det en relativt stor gnist og et smell...minte fælt om full kortslutning...etter det tok ihvertfall laderegulatoren kvelden.

Sikkert verre på nyere biler med masse elektronikk

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være skråsikker her, men om du har feil polaritet på all elektronikk i bilen, så klarer du neppe å starte motoren siden tenningen ikke får rett polaritet. Og etter hva jeg mener å huske fra elektronikktimene, så er dioder "enveiskjøringer", og leder ikke strøm i feil retning før spenningen blir ganske høy, og da brenner den bare opp. 12 volt burde den klare selv, og nå jeg fikler med mine dioder (riktignok leds, men fremdeles en diode), så tåler de fint og stå med feil polaritet.

 

Men for ordens skyld:

Ikke koble bilen feil uansett. Det er ikke bra.

 

 

Det finnes dioder som er beregnet for å stå i sperreretning, zenerdioder, men de blir som oftest brukt til spenningsregulering. Hvis du kjører 12v inn rett vei i en vnlig dioden vil den lede, og bli så varm at den leder bedre( diodene leder bedre dest varmere omkringliggende temp er, dette gjelder også transistorer) og bedre og til slutt gir den et røyksignal og takker for seg. Hvis du setter den i sperreretning vil den dø og det fort, de fleste vanlige dioder dør på en sperrespenning på ca 4 v kontinuerlig.

 

Og de derre leds skal ha dobbelt så stor forspenning for å gi lys altså 0.6 *2 = 1.2v men dette avhenger av hvilken farge du har, mener blå leds skal ha rundt 1.5-1.6 volt og siden disse skal ha mere strøm, varme og spenning vil de også tåle mere i sperreretning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe elektrisk som kan gå til helvette?

 

bare tenker siden du sender strømmen "feil vei"

 

for å si det enkelt så er baterie tomt på veldig kort tid.. det vil gnistre godt når du setter det feil vei.. har erfaring ;) hehe... men somregel er den ene polen på baterie hakke større enn den andre.. noe som gjør at det blir lit klatte å få tatt bateriet "feil vei"..

 

Peri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kortslutter vel bare batteriet?

I 12V likeström er det jo ikke egentlig noe som heter "feil vei"..

Og de fleste el.kretser har jo beskuttelse for nettopp slike ting..

Men jeg ville ikke satset på at alt tåler det..

 

har du hørt om polaritet, i likestrøm går elektronene bare den ene veien fra minus til pluss, i vekselstrøm skifter de vei 100 ganger i sekundet(standard i de norske hjem)

Og er det kanskje sikringer du mener når du sier beskyttelse?

det har du rett i, men det er liksom ikke bare en sikring og så kommer kretsen, det er som regel noe før og etter sikringen og hvis du sender 12v inn på en krets hvor diodene står før sikringen vil diodene dø uansett om de står i sperreretning eller lederetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår