Gå til innhold

Hva betyr de forskjellige verdiene når en skal velge Motorolje?

Ranger emnet


ninjacrap

Anbefalte innlegg

Jo høyere viskositet ved 100 grader, jo bedre smøreevne.

 

Dog når det er kaldt er det viktig med lav viskositet så olja når delene i motoren raskt etter oppstart...... :)

 

Den villeste oljen du får til bilen din for tiden er vel Castrol Edge 0W-50 olje. Og den er svindyr. Selv kjører jeg på Castrol Magnatec 5W-40 og er kjempefornøyd (ble bl.a. kvitt tikkelyder jeg fikk med tilsvarende Shell-olje) ;)

 

peace \,,/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uten videre enig i at en olje med høyere varmviskositet har bedre smøreevne varm enn en med lavere varmviskositet. Som en generell regel bør man velge den varmviskositeten som anbefales av motorprodusenten/instruksjonsboka. Høyere varmviskositet øker drivstofforbruk, reduserer effekt og får turboen til å reagere tregere. Høy varmviskositet bør man bare velge dersom motoren har store lagertoleranser eller dersom motorolja tynnes ut pga mye uforbrent drivstoff i olja.

 

Kaldviskositeten (tallet før W'en) sier også noe om ved hvor lav temperatur olja er pumpbar. Derfor kan man med fordel strekke kaldviskositeten.

 

Vær forøvrig oppmerksom på at viskositeten ikke sier noe om oljas kvalitet. Man må derfor også titte på motorprodusentens minimumskrav til kvalitet ved valg av olje. De fleste oljer idag tilfredsstiller et vell av kvalitetskriterier (ja, Biltemas også), og det er som regel ingen grunn til ikke å velge en syntetisk olje. Selv ikke på gamle V8-motorer...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor :

Det stemmer.. .Det er faktisk ikke gitt at en 10-60 olje smører bedre en 5-50 olje på høy temp.

den er bare tykkere på høy temp.

 

Det dere også må se på er såkalt klassifisering av oljen..

Den kan sees bak på kanna, ofte med SAE merking.

 

og da vil dere se at faktisk biltema oljen er like bra klassifisert som mye annet.

 

Og en av oljene som faktisk er en av de beste (ligger faktisk foran mye annet i klassifiseringen) er mobil1.

 

*******

 

tallet før w er hvor tykk den er ved et visst antall grader minus, tallet etter er hvor tykk den er i antall grader pluss.

men er ikke dermed sagt at 60 olje smører bedre en 50 olje ved 100grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det ligger et par andre tråder her om temaet. Selv denne tråden begynner å bli gammel.

Når det gjelder tolkning av viskositeten og varm olje kan man snu på flisa og si at jo høyere "varmt" tall, jo bedre skal den være til å holde seg slik den skal være uten å gå i oppløsning. Bokstavelig talt.

 

Når det gjelder syntet-olje, er det et faktum at ikke alle såkalte syntetoljer ER hel-syntetiske. Produsentene har med loven i hånd rett til å "forfine" en mineralsk olje og døpe den om til "hel-syntetisk" bare fordi de har satt til noen lurium-ingredienser. Dette er avsagt i en dom(stol). Problemet er bare å vite hvilke det gjelder.

 

Angående gamle, "romme" motorer er ikke alltid så tynn olje som mulig det beste, da denne har en tendens til å renne tvers igjennom. Et annet kjent problem er at syntet-oljer er så effektive at de spiser opp både avleiringer og koks som fungerer som tetninger, og i noen tilfeller selve pakningsmaterialet.

15W40 er som sirup i -15'C, men det er ikke sikkert at 0/5W er noe sjakktrekk for det. Kan hende du slipper å skifte olje til våren. Du trenger bare å etterfylle den. :D

Så; sjekk OFTE når du går over til en tynnere vinterolje!

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder syntet-olje, er det et faktum at ikke alle såkalte syntetoljer ER hel-syntetiske. Produsentene har med loven i hånd rett til å "forfine" en mineralsk olje og døpe den om til "hel-syntetisk" bare fordi de har satt til noen lurium-ingredienser. Dette er avsagt i en dom(stol). Problemet er bare å vite hvilke det gjelder.

 

Kanskje vi da burde bringe på det rene hvilke oljer som er ekte syntetoljer. Hadde passet fint som en avrunding av denne tråden.

 

Angående gamle, "romme" motorer er ikke alltid så tynn olje som mulig det beste, da denne har en tendens til å renne tvers igjennom. Et annet kjent problem er at syntet-oljer er så effektive at de spiser opp både avleiringer og koks som fungerer som tetninger, og i noen tilfeller selve pakningsmaterialet.

15W40 er som sirup i -15'C, men det er ikke sikkert at 0/5W er noe sjakktrekk for det. Kan hende du slipper å skifte olje til våren. Du trenger bare å etterfylle den. :D

Så; sjekk OFTE når du går over til en tynnere vinterolje!

 

Som jeg hevder litt høyere opp så bør man kun gå opp i varmviskositet dersom motoren er svært sliten (eller hvis oljen blir spedd ut av drivstoff).

 

Etter hva jeg har funnet ut så skal ikke syntetisk olje i seg selv ha noen som helst negativ virkning verken på avleiringer eller pakninger. Det var riktignok for inntil ca 35 år siden et problem med enkelte oljetyper at de ikke inneholdt et tilsatsmiddel som fikk pakningene til å svelle og dermed tette, men det er altså historie for lengst.

 

En 0W40 er jo ikke mer lettflytende når den er varm enn en 15W40 siden varmviskositeten er den samme, så den førstnevnte burde ikke renne "tvers igjennom motoren" mer enn sistnevnte.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange oljer som virkelig er fullsyntetiske, og kvalitetsbegrepet når det gjelder olje er en studie i seg selv. Selv er jeg ingen ekspert, men jeg kan iallefall si at temperatur er blant de faktorene som har mye å si for holdbarheten på olja.

 

De fleste mineralske baseoljer har tildels dårlige egenskaper i en forbrenningsmotor i utgangspunktet, men kan forbedres ved hjelp av tilsetningsstoffer, såkalte additiver. Syntetiske oljer er som nevnt i et annet innlegg, ikke alltid syntetiske, fordi det av en eller annen grunn er lov å kalle mineraloljer med syntetiske additiver for syntetiske.. I tillegg finnes det baseoljer av forskjellige grupper, f.eks. er en baseolje i gruppe 4 100% syntetisk konstruert og følgelig bedre enn en baseolje i gruppe 3, som er mineraloljebasert. Mobil 1 er etter det jeg forstår basert på en gruppe 4 baseolje. Jo bedre baseolje, jo dyrere er normalt olja - sett bortsett fra den rå fortjenesten som bl.a. bensinstasjoner beregner seg.

 

Esterbaserte motoroljer er basert på gruppe 5 baseolje, og er 100% syntetiske. Molekylene i en esterbasert olje er designet for "klistre" seg til metallet i motoren, samt å tåle høy oljetemperatur uten at de ødelegges/forbrennes. Grunnen til at olja blir svart er ikke fordi motoren er full av dritt som kommer utenfra, men rett og slett fordi olje av dårlig kvalitet forbrennes av varmen på stempelets skjørtekanter. Dette fører til at olja blir svart etterhvert, og mister sine opprinnelige egenskaper. Med andre ord blir olja dårligere etterhvert. (noen som tror at en masse dritt klarer å komme seg gjennom luftfilteret, gjennom innsug, bli med i forbrenningssyklusen, og passere stempelringene? (selvfølgelig kommer det noe))

 

Esterbaserte oljer á la Motul 300V og Silkolene Pro S tåler varmen i motoren langt bedre, og oljen vil derved opprettholde sine egenskaper i større grad enn olje av lavere "kvalitet". Har selv opplevd at en esterbasert motorolje er like blank etter 2-3 måneder! (Når jeg skiftet olje, tappet jeg først av den gamle, skiftet oljefilter, fylte på Biltemas dyreste olje, og kjørte bilen i 15 minutter. Så tappet jeg av den oljen, byttet oljefilter, og fylte på esterbasert motorolje.)

 

Noen vil kanskje si at en motorolje med viskositet 0W-100 vil være den ultimate motorolja. Men det vil neppe være noen særlig god olje - den vil være svært tykk når den er varm, den vil føre til mye høyere oljetrykk og den vil gå tregere i oljepumpa - og derved mindre effekt/drivstofføkonomi. Mange av dagens biler bør ikke engang bruke en xW-60 olje, pga. dette.

 

Faktisk går motorteknologien den veien at olja godt kan være forholdsvis tynn når den er varm - derfor utvikles det 0W-20 oljer for moderne motorer, som reduserer "drag" i olja, hvilket betyr mer effekt/bedre drivstofføkonomi.

 

En esterbasert olje med viskositet 10W-50 kan du bruke om sommeren når det er varmt, eller om du kjører veldig hardt hele tiden.. Om vinteren bør du bruke syntetisk olje med viskositet 5W-40, som holder i lange baner for norske forhold - den vil være god under kaldstarter på vinteren, og ellers normal kjøring som vi stort sett driver med. (selvfølgelig med forbehold om motor/kjørestil!)

 

Et god "årsplan" er å bytte olje til 5W-40 i oktober, kjøre på denne til ca. januar, bytte olje igjen til 5W-40, kjøre på denne til mai, og så bytte til 10W-50 olje som du kjører på frem til oktober. Det blir normalt mer kaldstarter og småturer om vinteren, og derfor lønner det seg å bytte oftere da, enn om sommeren hvor det ofte blir lengre turer og mindre kaldstarter.

 

Skal du ha ei virkelig god olje til omtrent alle forhold (igjen med forbehold om motor/kjørestil), og til en forholdsvis god literpris, anbefaler jeg denne:

http://oljelageret.no/shop/osc/product_info.php?cPath=35&products_id=207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til EscortG var vel noe av det beste jeg har lest på lenge. *applaudere*

 

Men det er en ting jeg fremdeles ikke forstår. Ta eksempel i 10w50 olje, hvorfor står det at den blir mer viskøs (altså mer tyktflydende), når den egentlig blir mindre viskøs? Jo høyere viskositetsverdi jo tykkere er det jo, synes det er rart at den skal bli ifølge tallene MER viskøs når den kjører på 100 grader, iforhold til når den er kald.

 

Mulig jeg har oversett noe i denne posten, er veldig takknemlig for svar.

Bil kommer etterhvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskositet er en beskrivelse av hvor flytende en væske er målt i en eller annen skala. Alle oljer blir tykkere i kulde og tynnere i varme. F.eks. SAE 5W-40 betyr at oljen har en viskositet mellom 12,5 og 16.3 cSt ved 100C og at den er pumpbar ved -35C.

Her er oversikten fra SAE (finnes sikkert en nyere men denne får duge).

http://andy.hedin.googlepages.com/SAE_J300_Viscosity_Grades.gif

 

Ellers veldig bra innlegg fra RF og EG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra at ei god 5W40-olje er god nok til helårsbruk for 99% av oss, også de som liker å klemme skjea i bånn innimellom. Ei tykk olje smører ikke bedre enn ei tynn olje. De som kjører racing bør velge ei olje spesielt tilpasset dette og som har de riktige additivene for kontinuerlig tøff kjørsel. På samme måte bør ikke vi med biler som hovedsaklig oppholder seg gatelangs eller i garasjen benytte racing-oljer siden de ikke nødvendigvis har de riktige additivene som er påkrevet.

 

Esterbaserte motoroljer som feks Motul og Red Line har en masse fordeler, men kan angripe pakninger i gamle motorer. I tillegg kan de være tøff mot lakken hvis man søler (og det hender det jo at vi gjør...). I følge mine kilder er polyalfaolefinbaserte oljer de beste hverdagsoljene, mens polyolesterbaserte oljer altså benyttes mest i racing.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
10W50

10 = viskositet i -18grader

W = vinter

50 = viskositet ved +100grader

 

:titties:

 

Skjønner ikke hvordan viskositeten kan gå OPP ved +100 grader.

Har akkura gjort ferdig mekanisk grunnkurs, og det ligger ferskt i minnet at oljen blir tynnere ved varme.. OG AT viskositetsindeksen er som at 0 er tynnest, og 50 er tjukk..

Hilsen nytt medlem her :tannløs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Men fare for å bajse på bukseselene vil jeg tørre å gjette på at en monogradolje blir tynnere ved varme. Mens en multigradolje skal klare å holde på angitte viskositeter f.eks 10W50.

 

Det er vel også nevnt at en multigradolje med kort sprang (10W30) er å foretrekke fremfor en 10W60 hvis man ikke kan nyttiggjøre seg hele arbeidsområdet alikevel. Det blir bare unødig dyrere. Plenklippere har typisk en monograd (heter det egentlig det? :confused:) 30-olje som er passe til sommerbruk.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår