Gå til innhold

Røde kabelen

Ranger emnet

Gjest nidaroo

Anbefalte innlegg

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest nidaroo
Ta å jorde den i noe metall på bilen, med kortest mulig avstand

da kan jo jeg bruke den mørke ledningen til å jorde da?? hva skal jeg foreksempel jode i da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nidaroo

nå som jeg skal ha frem strømmledningen til forsterkeren,så lurde jeg på hvor man får den framm til batteriet,. eller skal jeg ha et batteri baki bagasjerommet?? Og hva er høypass filter og lavpassfilter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang tror jeg du bare skal trekke den frem til batteriet i motorrommet. Et ekstra batteri medfører mer utgifter, mer stress og endel "avansert" kobling med skillediode/rele osv..

Trekk kabelen langs dørlistene (slik at den ikke synes og ikke ligger i klem) på samme side som batteriet. Signalkablene legger du på motsatt side. For å få kabelen gjennom torpedoveggen må du finne en gummigjennomføring å trekke kabelen gjennom. De aller fleste biler har ledig plass i en eller flere gjennomføringer. Tar litt tid, men er ikke allverdens komplisert :)

Høypassfilter: slipper igjennom frekvensene OVER delefrekvensen.

Lavpassfilter: slipper igjennom frekvensene UNDER delefrekvensen.

Det fremgår egentlig av navnet; høy-pass(erer) og lav-pass(erer) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nidaroo

takker. jeg har et batteri men da er det at eg må lade det opp. eller koble det til dynamoen... men jeg skjønte ikke heilt det med filter greiene.. hva gjør mest effekt. bass??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ende over!

Lavpass betyr, i ditt tilfelle frekvenser under ca.200 Hz, altså til subwooferen din.

Høypass vil da si frekvenser over ca.200Hz altså til 6x9 samt andre høyttalerne.

Det beste for deg, nidaroo er om du hadde tatt kontakt med de du kjøpte stereoen av og bedt de om å lage et kopplingsskjema til deg.

En butikk med respekt for sine kunder ville gjort dette urten noen ekstra kostnad!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider