Gå til innhold

motor vifteproblem 190e

Ranger emnet


eirhel

Anbefalte innlegg

heisann

 

Motorvofta mi går meget sakte rundt hele tiden, selv om motoren blir meget varm så surrer den bare så vidt rundt. Motorvarmen bare stiger å stiger hele tiden, så jeg kan nesten ikke kjøre i kø, eller ha den på tomgang. Er ikke noe stort problem nå om vinteren, men det blir vel verre i sommer.

 

Kan lite med biler, så jeg lurer på hva kan forårsake dette?

Hvor/hvordan bør jeg prøve å finne ut hva som er galt?

 

bilen er 86 modell, 2 liter, automat og lyseblå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel sånn viskosekobling på vifta som det også er på min bmw. Når denne tar kvelden vil ikke vifta dra skikkelig lenger. Væsken som er inni koblinga skal bli tykkere med økt temperatur og dermed gjøre at vifta "dras" mere med og kjøle mere når motoren f.eks. står på tomgang.

 

Det skal være en grei sak å bytte disse. Sannsynligvis står den også på din bil montert på vannpumpa. På BMW er den links-gjenget. Vet ikke om det er sånn på MB, men det er godt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kris

Du har vel sånn viskosekobling på vifta som det også er på min bmw. Når denne tar kvelden vil ikke vifta dra skikkelig lenger. Væsken som er inni koblinga skal bli tykkere med økt temperatur og dermed gjøre at vifta "dras" mere med og kjøle mere når motoren f.eks. står på tomgang.

 

Det skal være en grei sak å bytte disse. Sannsynligvis står den også på din bil montert på vannpumpa. På BMW er den links-gjenget. Vet ikke om det er sånn på MB, men det er godt mulig.

 

Dette er faktisk helt feil. Vifta på MB190 styres via en magnet som slår inn og da går vifta med samme turtall som motoren. Rett ved luftfilteret ditt sitter det en kontakt med 2ledninger på som har samme farge, prøv å jumpe disse og da vil du høre om magneten slår inn, det klikker kraftig. Hvis dette skjer så er den føleren defekt, bytt denne og problemet vil være løst.

 

En annen årsak kan være at det er brudd i ledningene som går til oppvarmede spylerdyser, disse har samme jord styring som kjølevifta. De pleier å ryke der panser hengslene er. Sjekke disse tingene da dette er de mest vanlige feilene når kjølevifta ikke slår inn.

 

MrHappy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår