Gå til innhold

Trafikk sikkerheten på Volvo 240 når den kom og 10 år framover

Ranger emnet


Zemeckis

Anbefalte innlegg

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det der ncap test greiene er bare noe drit! de har akkurat samme testen år etter år, og det gjør at produsenter lager bilene sine akkurat etter denne testen! er det seriøst noen her som ville kræsjet i en liten peugeot eller noe av det andre skvipet!?!? og det er jo ikke vanskelig å forstå at noe elementært er feil,når franske småbiler får topp plassering på en sikkerhets test!? mener det va mercedes som gikk ut med dette for noen år siden,men det ble bare helt neddysset..hvorfor? (husker ike helt med det siste der..!)

 

men jeg tror jeg kan si med ganske stor sikkerhet at hvis en 240 og en helt ny "nesten hvilken som helst bil" skulle ha en skikkelig front mot front,så ville jeg(hvis en ser bort fra airbag problemet) mye heller sittet i 240'en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har tydeligvis ikke skjønt at hvis bilen er steinhard så absorberer den veldig lite av energien i kollisjonen; og jo mindre energi bilens karosseri absorberer av støtet, jo værre blir det for de som sitter inni. Biler er designet for å deformeres slik at bråstoppets akselerasjonen minskes. Og så går det naturligvis en grense, da du helst ikke vil sitte med panseret krøllet forbi hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 240'n ikke tar skader, hvor går støtet hen da? Jo, det går til fører det.. Eller kanskje det blir borte?

 

Hvis du har tenkt til å slenge masse dritt fordi du ikke har Volvo, så vær så snill; pell deg vekk med en gang! Tror neppe det var derfor tråden ble opprettet.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har tydeligvis ikke skjønt at hvis bilen er steinhard så absorberer den veldig lite av energien i kollisjonen; og jo mindre energi bilens karosseri absorberer av støtet, jo værre blir det for de som sitter inni. Biler er designet for å deformeres slik at bråstoppets akselerasjonen minskes. Og så går det naturligvis en grense, da du helst ikke vil sitte med panseret krøllet forbi hodet.

 

AKKURAT! Men det er j***i unødvendig å skifte hele fronten fordi man dunker borti en annen bil i 30-40km/t. Men sånn går det når man kjører Ford.

 

Jeg må si jeg lurer litt på hvorfor det kommer inn folk med BMW, Ford, VW osv. hver gang det er en tråd om trafikksikkerhet i Volvo?! Hva skyldes det egentlig?

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240'n er faktisk en av de første bilene med deformasjonssoner, så den krøller seg godt ved en kraftig kræsj.

Men samtidig er den ganske så stiv ved mindre kræsj, hvor det heller ikke er noen særlig fare for sjåfør/passasjerer.

 

Savner den tiden de lagde biler som kunne brukes som litt "bumpercars", uten å bli kondemnert av den grunn.

 

Feilen med deformasjonssoner i nyere biler, er at de er konstruert for å takle lave hastigheter.

Kræsjer du i høy hastighet, er det faen meg ingenting igjen av bilen.

 

Edit: Du får faktisk 240 med original airbag;)

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VolvoTore:

 

Grunnen til at det kommer inn folk med andre biler enn volvo er fordi vi med andre biler også har meninger som er relevante for diskusjonen. Og denne gangen ser det ut til at ford- og mitsubishieierne har rett.

 

Tommy_erwin har en fin sammenligning. Volvoen din er spettet og du som holder i spettet er fører av volvoen din.

 

*edit: det gjør faktisk vondt å krasje i 40-50 km/t. Det vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240'n er faktisk en av de første bilene med deformasjonssoner, så den krøller seg godt ved en kraftig kræsj.

Men samtidig er den ganske så stiv ved mindre kræsj, hvor det heller ikke er noen særlig fare for sjåfør/passasjerer.

 

Savner den tiden de lagde biler som kunne brukes som litt "bumpercars", uten å bli kondemnert av den grunn.

 

Feilen med deformasjonssoner i nyere biler, er at de er konstruert for å takle lave hastigheter.

Kræsjer du i høy hastighet, er det faen meg ingenting igjen av bilen.

 

Edit: Du får faktisk 240 med original airbag;)

 

Det skal jo også sies at de gode gamle panservognfangerne på 70-talls Volvo ble laget for å tilfredsstille de amerikanske kravene den gang. Der skulle en bil tåle å treffe veggen i 32km/t uten deformasjon. Nettopp fordi det i slik hastighet ikke er spesielt store krefter som gjelder på fører. Prøv DET med en japsebil! Eller fransk, eller tysk eller...

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår