Gå til innhold

Trafikk sikkerheten på Volvo 240 når den kom og 10 år framover

Ranger emnet


Zemeckis

Anbefalte innlegg

VolvoTore:

 

Grunnen til at det kommer inn folk med andre biler enn volvo er fordi vi med andre biler også har meninger som er relevante for diskusjonen. Og denne gangen ser det ut til at ford- og mitsubishieierne har rett.

 

Tommy_erwin har en fin sammenligning. Volvoen din er spettet og du som holder i spettet er fører av volvoen din.

 

*edit: det gjør faktisk vondt å krasje i 40-50 km/t. Det vet jeg.

 

Jeg kjørte i autovernet i 70km/t med en 76 Volvo 240 (ingen oppbremsing pga holke). Resultat: oppskrapa fangerhjørnet, 10cm bulk i venstre forskjerm, bulka felg og knust blinklys. Personskade: INGEN.

 

Jeg kjørte i ræva på en Hiace med en '95 Golf III i 50km/t (minus full oppbremsing på tørr asfalt med sommerdekk). Resultat: knust front, måtte bytte skjermer, panser, alt foran, frontplate, rette innerskjermer (you name it!). Altså mye større deformasjoner. Personskade: skadet høyre fot/ankel og nakke.

 

Så hos meg faller de påstandene i grus dessverre!

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

Der ser man det problemet som oppstår i mange tilfeller (særlig med nye biler). Bilen man treffer er høyere enn støtfangeren på sin egen bil, og dermed også høyere enn alt av bæring. Det som tar i mot i slik høyde på en "moderne" bil; null og niks! Nada! Ingenting! Ens egen kropp! Da er det kanskje ikke så ille å kjøre en kraftig bil som tar i mot litt allikevel...

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja....jeg vil ihvertfall takke volvo jeg men...

Kjørte av veien i 120 km\t i en sving...fikk sleng på bilen, og jeg tviler sterkt på at det hadde gått like bra med meg hvis jeg hadde sittet i en annen bil....kunne gå like hel og fin ut av bilen igjen....

Bror min hadde samme erfaring....volvo'n så ut som en deformert mustang hvis det kan sammenliknes....ble kasta mellom et par kraftige busker og sånt....kunne gå like hel ut igjen....

Så de som ikke har vært så uheldige å vært i en kraftig kollisjon, hvis det skjer, du kommer til å takke 240'n....kyssen, alt...den tåler en go støyt....derfor kommer jeg aldri til å kjøpe annet et 240.... Føler meg ikke trygg i andre biler...heller ikke andre typer modeller til volvo....

Typen min hadde ei erfaring med 740'n sin...kolliderte i 50 km/t....spiker....

GråTassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 240'n ikke tar skader, hvor går støtet hen da? Jo, det går til fører det.. Eller kanskje det blir borte?

 

en del energi går evnt inn i den bilen man støter på ... hjerne vist det er en nyere bil som er laget for å krasje og er myk da mener jeg at 240n ikke blir rammeskeiv akuratt :) sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser man det problemet som oppstår i mange tilfeller (særlig med nye biler). Bilen man treffer er høyere enn støtfangeren på sin egen bil, og dermed også høyere enn alt av bæring. Det som tar i mot i slik høyde på en "moderne" bil; null og niks! Nada! Ingenting! Ens egen kropp! Da er det kanskje ikke så ille å kjøre en kraftig bil som tar i mot litt allikevel...

VW caravellen fikk mere skader på seg..;)

 

motoren/kasse ble dyttet litt bak ellers ser man ikke noe annen skade enn det man ser på bilde...

 

skifter man frontstykket/ny front så er den bilen i orden ijenn sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Fjor kræsjet en Bmw 320 94 modell trur eg det var...Og en gammel volvo 245. På veien nedom huset vora.

 

Dei kræsja front mot front i ei 60 sone.

Føreren av Bmwen var ganske full...ikkje sikker på kva fart han hadde...men det var bra fart...

 

og Bmw vart total vrak..totalt deformert front...motor og driv verk var flyttet lang inni torpedoveggen og bilen hadde flagra langt vekk frå veien...

 

Volvoen stod igjen på veien og knakk eine hjørnet på Støtfangeren...knuste eine lykta...og eine framskjermen vart inntrykt heilt framme...og frontplata var ødelagt panseret var soklart bulka

 

Volvoen var ivertfall Køyrbar etter på!!! og uskadd dei som satt i bilen!

 

Er en grunn til at det ikkje døde en person i en 240 på 5 år i Usa!!

 

 

"Fortfarande 1991 ansåg det amerikanska trafiksäkerhetsverket att Volvo 240 var den säkraste bilen i hela USA. Mellan 1988 och 1993 hade inte en enda person dödats i en olycka med en 240.

Ingen annan bil kan skryta med det."

1997 Volvo 960 T6R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så vidt får vi jo bare takke de som kjører deformasjonsbilene, for det er jo de som tar støyten når de kræsjer med en Volvo. Så blir det smooooth landing for Volvoene :) De skriker høyt nå, så får man jo bare vente og se hva de sier etter et ublidt møte med en gammel svenske.

 

Edit: eks-dama mi var en gang med på å kollidere med en 245. Hun satt på i en Boble. Farta var ikke mer enn 40-50km/t da de frontkolliderte. Bobla ble totalvrak, Volvoen like hel, og hun ble livredd for å bli påkjørt av Volvoer! ;)

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må bare nevne at en Caravelle er KNALLHARD, kompis som krasja med vår i en ny Mercedes C180, og den ble skadet for godt over 100 000, det var bare ei lykt og skjerm på VW'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne at en Caravelle er KNALLHARD, kompis som krasja med vår i en ny Mercedes C180, og den ble skadet for godt over 100 000, det var bare ei lykt og skjerm på VW'en.

nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan det foregikk den skaden.. men som du ser så er jo volvon endel skadet.. men det er jo fordi at caravellen kom over fangeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 000 i skade på en ny Mercedes behøver jo ikke være så "mye" i form av materiell da. Det høres jo dyrt ut, men Mercedes er jo ikke direkte billig.

 

Kan forresten støtte deg på i at Caraveller tåler en støyt. Den HER fikk et par tonn med Chevrolet G30 russebil i ræva i rundt 25-30 km/t. Men hadde den kommet forfra hadde det nok sett verre ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så vidt får vi jo bare takke de som kjører deformasjonsbilene, for det er jo de som tar støyten når de kræsjer med en Volvo. Så blir det smooooth landing for Volvoene :) De skriker høyt nå, så får man jo bare vente og se hva de sier etter et ublidt møte med en gammel svenske.

240 har faktisk deformasjonssoner.. volvo hadde tenkt på det. men det er solide biler og det merkes når du kresja m noke anna fransk/spansk/italiensk/japansk blekk.. sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så vidt får vi jo bare takke de som kjører deformasjonsbilene, for det er jo de som tar støyten når de kræsjer med en Volvo. Så blir det smooooth landing for Volvoene :) De skriker høyt nå, så får man jo bare vente og se hva de sier etter et ublidt møte med en gammel svenske.

 

Edit: eks-dama mi var en gang med på å kollidere med en 245. Hun satt på i en Boble. Farta var ikke mer enn 40-50km/t da de frontkolliderte. Bobla ble totalvrak, Volvoen like hel, og hun ble livredd for å bli påkjørt av Volvoer! ;)

 

Ikke akkuart noe bombe at bobla ble totalvrak da, ikke akkurat den beste bilen å kræsje med, selv om den er bedre enn en del folk skal ha det til.

 

Man trenger ikke gjøre så mye skade på volvoen før det blir dyrt heller.

Krasjet inn i sida på en opel vektra med 940'n min for ca 5 år siden. Trykka inn begge dørene og bakskjermen på vectraen, knuste lykt bulk i panser og skjerm på volvoen. Reperasjon på isbergs kom på ca 40.000.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår