Gå til innhold

Trafikk sikkerheten på Volvo 240 når den kom og 10 år framover

Ranger emnet


Zemeckis

Anbefalte innlegg

Sikreste bilen pr dags dato er saab 9 5

 

volvo eiere kan takke norsk utviklingsarbeid for at disse bilene tåler så veldig mye. Hvertfall når det gjelder støtfangersystemer. Volvo var første kunde på raufoss, Volvo prioriterte sikkerheten høyest av alle og har tjent masse på dette.

 

At bilene ikke tiltaler alle er jo så , men at en føler seg trygg i en volvo er uten tvil. Jeg gjør hvertfall det i min 940. Om andre ting ikke er helt topp så er hvertfall sikkerheten det.

 

Men mange skriver om at det blir så veldig store skader på andre bilmerker under kollisjon, det skal være slik. De nyere biler har såkalte "chrash boxer". Sitter montert mellom støtfanger og rammevange.Disse tar opp små kolllisjoner, mens når det blir større smeller så bretter rammevanger seg osv.. Det er også under utvikling rammesystemer i fronten til biler som skal ta bort mye mer av kreftene og skade blien atskillig mindre. Noe som vil koste oss dødelige mindre i forsikring og bry.

 

Mnh Kjetil Rosenvold, verktøymaker ved støtfanger fabrikken hos Hydro Raufoss Automotive Raufoss

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fattern min hadde for maaange år siden en 245, og jeg kan bekrefte at det er ikke uten grunn den blir kallt familie tanks:P Han koliderte med en Hyundai under en forbikjøring (Hyundaien svingte uten å bruke blinklys akkuratt idet fattern var på vei forbi. Resultat: Hyundaien ble totalvraket, volvoen var det bare noen få mindre skader i fronten.

 

Men når vi er inne på kraftige biler, en stund siden hadde far min en Chevy tahoe 2001 mod. En dag fant en kamikaze sjofør i en Caravelle av nyere mod ut at han skulle svinge utpå veien akkuratt idet fattern kom i 90+ ( i 80 sonen) Caravellen hadde seff vikeplikt men holdt den dessv ikke. Resultatet var at caravellen lignet ikke lenger på noen caravelle. hele bilen var TOTALKNUST, men HELDIGVIS for føreren traff chevy`en den bak så det ble ikke alvorlige personskader. Skader på chevyen? Lyktene, kufangeren var litt bøyd, fangeren hadde noen skader , litt bøyd panser og noen småbulker i skjermene. Det er en bil jeg helst vil slippe å kolidere med!

På bil jakt

 

[86] Utslitt bruksbil ala riskoker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt til å slenge masse dritt fordi du ikke har Volvo, så vær så snill; pell deg vekk med en gang! Tror neppe det var derfor tråden ble opprettet.

 

OT: Så de som har kritikk som dere 240 elskere ikke liker skal bare pelle seg vekk? Du er faen meg noe for deg selv..:OT

 

Men til saken, så hersker det vell liten tvil om at det er stive biler, men ikke alltid det er en fordel for sjåføren, noen som så på Topgear når de kjørte i en murvegg i 50km\t ? En Volvo 760,Rover,Audi 80. Alle gikk fra det uten skader, bortsett fra han i volvoen. Han bristet beinet i hendene etter at han ahdde holdt i rattet under kollisjonen.

2002mod E46 320 M-Sport2 ESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kræsjer man uten sikkerhetsbelte fortjener man nærmest ikke mer enn å få ansiktet kuttet opp av frontruta og knærne knust av dashbordet for så å mose skallen mot asfalten eller et tre/stolpe utenfor bilen.. :wonder

 

faen så tåplig komentar! det finnes faktisk folk som ikke kan bruke belte!! og blant annet har legeerklæring på dette!

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Så de som har kritikk som dere 240 elskere ikke liker skal bare pelle seg vekk? Du er faen meg noe for deg selv..:OT

 

Men til saken, så hersker det vell liten tvil om at det er stive biler, men ikke alltid det er en fordel for sjåføren, noen som så på Topgear når de kjørte i en murvegg i 50km\t ? En Volvo 760,Rover,Audi 80. Alle gikk fra det uten skader, bortsett fra han i volvoen. Han bristet beinet i hendene etter at han ahdde holdt i rattet under kollisjonen.

 

Kanskje for at han kjørte 20 km/t fortere enn de andre pga av gåent speedo?

Og hvilken bil fungerte etterpå?

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Så de som har kritikk som dere 240 elskere ikke liker skal bare pelle seg vekk? Du er faen meg noe for deg selv..:OT

 

Men til saken, så hersker det vell liten tvil om at det er stive biler, men ikke alltid det er en fordel for sjåføren, noen som så på Topgear når de kjørte i en murvegg i 50km\t ? En Volvo 760,Rover,Audi 80. Alle gikk fra det uten skader, bortsett fra han i volvoen. Han bristet beinet i hendene etter at han ahdde holdt i rattet under kollisjonen.

 

haha.. har sitti i en 245 som har kjørt 50kmt rett i en busk.. alle var like hele etterpå, gikk ut å så på skadene... var ganske stor grop inn forran. vifta tok inn i radiatoren (kanskje sås tore skader pga jeg hadde solgt front fangern :P) vi satte oss inn i bilen å kjørte tilbake..

 

så da har han i tilfelle veldig dårlig håndledd

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bevist at når folk får høre ordet "Volvo" så er det det første de tenker på er sikkerhet.

 

Volvo er klart best når det gjelder sikkerhet. Fortsatt.

 

Har en rep fra Volvorongen bladet. En XC70 som traff en semitrailer. Fremme og bak var den helt knust. Men fra begynnelsen på fremdøren og til bakdelen av de bakre passasjerdørene var bilen like "fin". Eigeren sa at hadde det ikkje vert for volvo sine sikre biler så hadde han ikkje kunnet lagt inn den rep.

 

I følge svenske Folksams tallmateriale er det SAAB 9-5 som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faen så tåplig komentar! det finnes faktisk folk som ikke kan bruke belte!! og blant annet har legeerklæring på dette!

 

Og hvor mange er det som har en reell og god grunn til dette? 0.1% av alle norske førerkortinnehavere? Det er ihvertfall ikke mer, for det er ytterst få lidelser hvor bruk av sikkerhetsbelte øker risikoen for skader, evt. ikke kan brukes i det hele tatt.. Når folk får fritak av psykiske årsaker mener jeg at de heller skulle fått lappen inndratt, for det er bare tull og tøys. En måte å vri seg unna påbudet på..

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange er det som har en reell og god grunn til dette? 0.1% av alle norske førerkortinnehavere? Det er ihvertfall ikke mer, for det er ytterst få lidelser hvor bruk av sikkerhetsbelte øker risikoen for skader, evt. ikke kan brukes i det hele tatt.. Når folk får fritak av psykiske årsaker mener jeg at de heller skulle fått lappen inndratt, for det er bare tull og tøys. En måte å vri seg unna påbudet på..

 

Enig... er for tåpelig.

Hører jo folk som mener det er utrygt å ha på sele for man kan jo bli truffet av et tog....

Jeg for min del føler meg ikke trygg i bilen uten seler. (jepp, flertall, har 4-punkt) :)

 

 

Og jeg må jo si at det ikke akkurat gir noe inntrykk av at volvofolk er smarte når en her "skryter" av at han har krasja 3 ganger uten belte, og ikke bli skadd... på meg virker det faktisk som du har fått en skade, om en ikke en som synes ....

 

nope-mx3

:: Frisørbilentusiast ::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... har selv vært vitne til at en "liten" japse kjøreutfor i en sving og inn i jorde kanten (vegen var lavere enn jordet) hadde 100km/t inn i svingen, minimalt med brems (snø og is) han la den brei med håndbrekket, og fikk en HEFTIG sidekolisjon, inn i kanten, og spratt opp på vegen igjen... fører fikk litt vont på låret, sikkert fordi han lettet fra stolen og kom borti styret... og han som satt baki fikk litt vont i ryggen som ga seg etter en 2 dager, MEN! han hadde ikke selen på... og satt på knena i setet... og dette har eg faktiskt video dokumentasjon på :titties:

 

er jo en grunn til at alle slutta med stive biler da... var jo ganske genialt i starten, da ikke noen andre hadde det, men hva skjer når 2 harde og stive biler treffer hverandre ? si 2 240er kommer i 80 - 90 i front mot front kolisjon, og kun halve fronten treffer hverandre... hva vil skje ? for å si det slik, ville eg heller sitet i 2 nye avensiser i samme sitvasjon...

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det blir for dumt å sammenligne gamle volvoer med nye biler...

 

for på den tiden volvo kom ut av samlebåndet var den noe av det tryggeste man kunne ha på DEN tiden.. men nå er det jo alt mulig andre ting som man kan beskytte seg mot i nyere biler... doh doh doh :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår