Gå til innhold

Trafikk sikkerheten på Volvo 240 når den kom og 10 år framover

Ranger emnet


Zemeckis

Anbefalte innlegg

har kræsjet 3 biler her i livet mitt..

2 volvoer å ein opel..

 

den fyrste ver ein volvo 245 som traff hjøret på ein trafo..

flyttet trafoen ca 15cm å knuste bare litt av sjermen framme,lykte å litt skeiv støtfanger..hadde vell ikkje stor fart men kansje 25-30?

hadde helder ikkje belter på meg, jikk rett ut av bilen å flirte litt å kjørte videre.

 

den andre bilen var ein opel rekord...

fikk sleng på bilen på vei rundt ett bygg som hadde vegger av betong..

hadde vell ei 40-45km/t

heile fronten knuste, motoren blei revet ut av festene å flyttet ca 3-4cm.

bakruta blei knust å kastet inni bilen, å heile hjulophenget blei knust på høgre side. jikk også uskadd ut av bilen. blei bare litt forbanna for ikkje bilen kunne kjøres der i frå..

 

siste kræsjen var med den bilen eg har no..264 turbo..

traff autovernet i 50km/t ca..knuste alt på heile fronten uten av panseret.

hjulopphenget var forsatt like heilt, å bilen blei kjørt der i frå ijenn.

hadde helder ikkje på meg belte helder å kom der i frå uten ein skramme..

 

kan vertfall sei at eg føler meg meir trygg i ein volvo enn alt anna..

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uten noen annen kjennskap om vekten på en 240 enn et google-søk som sier i underkant av 1500kg (2 dieselmodeller) så må dere huske på. Volvo på 1500kg i 60km/t front <-> front mot en bil på 1200kg og 60km/t så vil den letteste bilen ta mer skade enn om den hadde kjørt i en fjellvegg i 60km/t. Vekt og treffpunkt spiller en del i kollisjoner.

 

Jeg kjørte i autovernet i 70km/t med en 76 Volvo 240 (ingen oppbremsing pga holke). Resultat: oppskrapa fangerhjørnet, 10cm bulk i venstre forskjerm, bulka felg og knust blinklys. Personskade: INGEN.

 

Jeg kjørte i ræva på en Hiace med en '95 Golf III i 50km/t (minus full oppbremsing på tørr asfalt med sommerdekk). Resultat: knust front, måtte bytte skjermer, panser, alt foran, frontplate, rette innerskjermer (you name it!). Altså mye større deformasjoner. Personskade: skadet høyre fot/ankel og nakke.

Hvis du faktisk sammenligner å kjøre i ræva på en bil og å kjøre i et autovern så vil jeg si det forteller en del om din intelligens.

 

Det skal jo også sies at de gode gamle panservognfangerne på 70-talls Volvo ble laget for å tilfredsstille de amerikanske kravene den gang. Der skulle en bil tåle å treffe veggen i 32km/t uten deformasjon. Nettopp fordi det i slik hastighet ikke er spesielt store krefter som gjelder på fører. Prøv DET med en japsebil! Eller fransk, eller tysk eller...

 

Si at du holder strake armer mot dashbordet, hvor høy hastighet tror du at du kan kræsje i og fortsatt klare å holde imot?

 

Svar: Under 10km/t før albuen din gir etter. Vil ikke si det frister så veldig å bulke i 32km/t uten noen deformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg lurer på hvordan sikkerheten på Volvo 240 var når den kom sammenlignet med de andre bildene og hvordan er den også sammenlignet med andre bilder som er 10-15 år eldre? Vet jo at Volvo er kjent for god sikkerhet på sine bilder;)

 

For å si det sånn, min '92 Huyndai Elantra ble påkjørt bakfra av en 240DL, jeg sto helt stille med Elantraen, han hadde greit med fart, dog med fronten i stup pga. oppbremsning. Elantraen fikk to sprekker i støtfangeren som er laget av plast (hengerfeste er gull), fronten på 240'en ble trykt inn 10cm og opp 5cm, og bilen ble kondemmnert. Elantraen lever i beste velgående hos sin neste eier på Helsfyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, min '92 Huyndai Elantra ble påkjørt bakfra av en 240DL, jeg sto helt stille med Elantraen, han hadde greit med fart, dog med fronten i stup pga. oppbremsning. Elantraen fikk to sprekker i støtfangeren som er laget av plast (hengerfeste er gull), fronten på 240'en ble trykt inn 10cm og opp 5cm, og bilen ble kondemmnert. Elantraen lever i beste velgående hos sin neste eier på Helsfyr.

jeg kommer ikke til å kjøre/kjøpe Huyndai av den grunn notin :fingers: sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett, i euro ncap tester, så får 240en 5 stjerner på passasjer-side, og 4 på fører-side.

Dette er da en 1993-modell med airbag på førerside.

 

Videre:

http://www.crashtest.com/explanations/archive/crash.htm#anchor161663

 

Denne siste er fra US NCAP da..

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all rettferdighetens navn - 240’en må først og fremst vurderes i lys av sin tid. For å begynne med utgangspunktet: Se på alle sikkerhetsdetaljene Volvo bygde inn i 140’en. Denne modellen revolusjonerte sikkerhetstenkingen i bilverdenen da den ble introdusert i 1967. Doble bremsekretser, skivebremser på alle hjul, men ikke minst – sikkerhetskarosseriet. På midten av sekstitallet var dette en helt ny måte å tenke sikkerhet på, med et stålbur rundt fører og passasjerer, og deformasjonssoner foran og bak.

 

Denne sikkerhetsfokuseringen ble så godt mottatt at Volvo etablerte dette som eget prosjekt et par år seinere, i 1969. Dette prosjektet førte fram til VESC-bilen som ble lansert som eksperimentbil i 1972. VESC-bilen var fullstappet av sikkerhetsdetaljer, bl.a. stålbjelker i dørene, som seinere ble innført for ’74-modellen av 140 og videreført i 240-serien. Samme kan sies om enorme støtfangere, polstret interiør, belter i baksetet som standard, påminnelse om å feste beltet, teleskopratt og innfesting av motoren slik at den glir ned og under bilen ved en kollisjon (Har dere tenkt på det, dere som erstatter originale motorfester med andre med gjennomgående bolter??) Utviklingen av sikkerhetsbur og deformasjonssoner ble videreført.

 

Da 240’en ble introdusert for modellåret 1975, sto den altså på skuldrene til erfaringene Volvo hadde vunnet gjennom arbeidet med 140 og VESC. Denne modellen ble ansett som den klart sikreste personbilen som kunne kjøpes for penger på den tida, og i USA ble den innført som den standarden som andre biler skulle sammenliknes med.

 

Etter hvert som årene gikk, ble selvsagt gapet mellom Volvo og andre bilprodusenter minsket, det skulle jammen bare mangle at ikke andre produsenter tok i bruk kjent teknologi for å sikre kundene sine. Men Volvo lå stort sett alltid hakket foran: The Insurance Institute of Highway Safety (http://www.IIHS.org) (Forsikringsinstituttet for motorveisikkerhet) gjorde en femårsstudie av dødsulykker etter årsmodell og bilmodell for alle ulykker fra 1988 til 1992. De fant da at det ikke var registrert en eneste omkommet fører av en 240 i løpet av femårsperioden. Dette var den eneste bilen på markedet uten forulykkete førere. Tenk da på at det er produsert 2,8 millioner 240’er, og at USA var det viktigste markedet. På den andre siden må en ta en viss høyde for at 240’er neppe ble kjøpt av de største råkjørerne.

 

Det finnes en hel del materiale på nettet som viser resultatet av krasjtester der 240 er med, jeg gidder ikke leite det fram nå. På de jeg har sett kommer 240 ut meget fordelaktig.

 

For min egen del tenker jeg sånn at visst har utviklingen gått videre. Den forrige bilen min, en Passat jeg kjøpte ny i 1998, hadde kollisjonsputer på bauger og kanter. Biler av denne størrelsen har også stort sett en rimelig god strukturell styrke, og det er urettferdig å sammenlikne 2005-modeller med en bil som har sitt utspring nede på 60-tallet.

 

Men dersom en har et par titusener og bruke på bil, er det min påstand at det er få andre biler man kan få som er i nærheten av 240’ens sikkerhet. Derfor var det en 240 jeg kjøpte til sønnen min da han var gammel nok til å kjøre. Jeg satt på med en kollega her om dagen i hans Fiesta av samme årgang – og jeg var livredd. Dørene var flatbrødtynne, jeg syns jeg bare hadde blikkplata mellom meg og døden. Noe sånt skal ikke mine sønner kjøre omkring i.

 

Moderne småbiler har låsingsfrie bremser, kollisjonsputer rundt omkring og alt som forventes av biler i dag. Men hva nytter allverdens sånne detaljer i en skikkelig front-mot-front smell, dersom det ikke er overlevelsesrom i kupéen? Det gjennom sin strukturelle styrke og deformasjonssoner at 240’en etter mitt syn fortsatt har sin styrke sammenliknet med de fleste andre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all rettferdighetens navn - 240’en må først og fremst vurderes i lys av sin tid. For å begynne med utgangspunktet: Se på alle sikkerhetsdetaljene Volvo bygde inn i 140’en. Denne modellen revolusjonerte sikkerhetstenkingen i bilverdenen da den ble introdusert i 1967. Doble bremsekretser, skivebremser på alle hjul, men ikke minst – sikkerhetskarosseriet. På midten av sekstitallet var dette en helt ny måte å tenke sikkerhet på, med et stålbur rundt fører og passasjerer, og deformasjonssoner foran og bak.

 

Denne sikkerhetsfokuseringen ble så godt mottatt at Volvo etablerte dette som eget prosjekt et par år seinere, i 1969. Dette prosjektet førte fram til VESC-bilen som ble lansert som eksperimentbil i 1972. VESC-bilen var fullstappet av sikkerhetsdetaljer, bl.a. stålbjelker i dørene, som seinere ble innført for ’74-modellen av 140 og videreført i 240-serien. Samme kan sies om enorme støtfangere, polstret interiør, belter i baksetet som standard, påminnelse om å feste beltet, teleskopratt og innfesting av motoren slik at den glir ned og under bilen ved en kollisjon (Har dere tenkt på det, dere som erstatter originale motorfester med andre med gjennomgående bolter??) Utviklingen av sikkerhetsbur og deformasjonssoner ble videreført.

 

Da 240’en ble introdusert for modellåret 1975, sto den altså på skuldrene til erfaringene Volvo hadde vunnet gjennom arbeidet med 140 og VESC. Denne modellen ble ansett som den klart sikreste personbilen som kunne kjøpes for penger på den tida, og i USA ble den innført som den standarden som andre biler skulle sammenliknes med.

 

Etter hvert som årene gikk, ble selvsagt gapet mellom Volvo og andre bilprodusenter minsket, det skulle jammen bare mangle at ikke andre produsenter tok i bruk kjent teknologi for å sikre kundene sine. Men Volvo lå stort sett alltid hakket foran: The Insurance Institute of Highway Safety (http://www.IIHS.org) (Forsikringsinstituttet for motorveisikkerhet) gjorde en femårsstudie av dødsulykker etter årsmodell og bilmodell for alle ulykker fra 1988 til 1992. De fant da at det ikke var registrert en eneste omkommet fører av en 240 i løpet av femårsperioden. Dette var den eneste bilen på markedet uten forulykkete førere. Tenk da på at det er produsert 2,8 millioner 240’er, og at USA var det viktigste markedet. På den andre siden må en ta en viss høyde for at 240’er neppe ble kjøpt av de største råkjørerne.

 

Det finnes en hel del materiale på nettet som viser resultatet av krasjtester der 240 er med, jeg gidder ikke leite det fram nå. På de jeg har sett kommer 240 ut meget fordelaktig.

 

For min egen del tenker jeg sånn at visst har utviklingen gått videre. Den forrige bilen min, en Passat jeg kjøpte ny i 1998, hadde kollisjonsputer på bauger og kanter. Biler av denne størrelsen har også stort sett en rimelig god strukturell styrke, og det er urettferdig å sammenlikne 2005-modeller med en bil som har sitt utspring nede på 60-tallet.

 

Men dersom en har et par titusener og bruke på bil, er det min påstand at det er få andre biler man kan få som er i nærheten av 240’ens sikkerhet. Derfor var det en 240 jeg kjøpte til sønnen min da han var gammel nok til å kjøre. Jeg satt på med en kollega her om dagen i hans Fiesta av samme årgang – og jeg var livredd. Dørene var flatbrødtynne, jeg syns jeg bare hadde blikkplata mellom meg og døden. Noe sånt skal ikke mine sønner kjøre omkring i.

 

Moderne småbiler har låsingsfrie bremser, kollisjonsputer rundt omkring og alt som forventes av biler i dag. Men hva nytter allverdens sånne detaljer i en skikkelig front-mot-front smell, dersom det ikke er overlevelsesrom i kupéen? Det gjennom sin strukturelle styrke og deformasjonssoner at 240’en etter mitt syn fortsatt har sin styrke sammenliknet med de fleste andre biler.

MEGET BRA SAGT:) Amen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240'n er faktisk en av de første bilene med deformasjonssoner, så den krøller seg godt ved en kraftig kræsj.

Men samtidig er den ganske så stiv ved mindre kræsj, hvor det heller ikke er noen særlig fare for sjåfør/passasjerer.

 

Savner den tiden de lagde biler som kunne brukes som litt "bumpercars", uten å bli kondemnert av den grunn.

 

Feilen med deformasjonssoner i nyere biler, er at de er konstruert for å takle lave hastigheter.

Kræsjer du i høy hastighet, er det faen meg ingenting igjen av bilen.

 

Edit: Du får faktisk 240 med original airbag;)

 

 

Gidder ikke lese alle innleggene her, men det som Nissan S13 skriver her er riktig. Volvo 240 har deformasjonssoner, men er likevel relativt stiv i forhold til nye biler. Derfor får ikke Volvo 240 toppkarakter i kollisjonstester pga. denne stivheten (stor G-kraft), men i høyere hastigheter (70-80 km) er denne stivheten helt nødvendig for at kupeèn ikke skal kollapse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett, i euro ncap tester, så får 240en 5 stjerner på passasjer-side, og 4 på fører-side.

Dette er da en 1993-modell med airbag på førerside.

 

Videre:

http://www.crashtest.com/explanations/archive/crash.htm#anchor161663

 

Denne siste er fra US NCAP da..

 

Har EuroNcap testet 240 og gitt den stjerner for side-imact? Jeg som trodde at stjernene ble basert på poengsummer tildelt i de forskjellige disiplinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har EuroNcap testet 240 og gitt den stjerner for side-imact? Jeg som trodde at stjernene ble basert på poengsummer tildelt i de forskjellige disiplinene.

Les det jeg skrev sist, det der er fra US Ncap.. Vet uansett ikke hva de praktiserer..

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom en har et par titusener og bruke på bil, er det min påstand at det er få andre biler man kan få som er i nærheten av 240’ens sikkerhet. Derfor var det en 240 jeg kjøpte til sønnen min da han var gammel nok til å kjøre. Jeg satt på med en kollega her om dagen i hans Fiesta av samme årgang – og jeg var livredd. Dørene var flatbrødtynne, jeg syns jeg bare hadde blikkplata mellom meg og døden. Noe sånt skal ikke mine sønner kjøre omkring i.

Hele posten din var genial.. men dette er faktisk ganske viktig, har du ikke råd til dyr bil så er 240'en en meget god ungdomsbil. Den er sikker sett i forhold til annet blekk produsert på den tiden, i tillegg til at det er billig både å ha og reparere (billig forsikring, deler, verkstedtimer osv.. så får det heller våge seg at den drikker litt ekstra. kjør fint og den bruker lite..)

 

Men det er ikke meningen at du skal føle deg trygg i en gammel fiesta.. jeg også er livredd i små biler. liker meg best i 240'en min eller i en stor tung amerikans van ellerno..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør Volvo, så slepper man skadene og måtte ut å lete etter ny bil hver gang man kræsjer i små hastigheter. Men vil dere fortsatt kjøre Mazda 323, Honda Civic/accord så vær så god! Flott for Volvo-folket. i 5km/h mista en Mazda 323 1988mod sin støtfanger etter vintermøte med en 745. Lå masse fin plastisk igjen. Ikke fra Volvo'n, men en Mazda 323 hadde ikke støtfanger. Men Mazada sto 10cm lengre bakover enn den opprinnelig gjorde......

 

Eneste som blir no dritt er hvis det er Volvo'eieren sin skyld blir det dyrt om man ikke bruker forsikringa.

 

Eller en rompe dytt i 10km/h i 2nd gir i en Peugeot 406. Ingen skade på bilen, men det skyldes et hengerfeste........ Mens Volvoen hadde ingen skader i fronten sin, men var noen riper i Fangeren etter hengerfestet hadde hengt på fangern.

 

EDIT: Kanskje ikke lurt å velge liten bil og åpen.... les mer

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere huske at nyere 240 igjen er sikrere enn eldre 240. Min 90 er en del sikrere enn en 80 modell. Men uansett. En 240 er en god del sikrere enn årsgjennomsnittet for tilsvarende modeller. Å det er det som er viktigst.

 

EDIT: Les http://www.folksam.se/resurser/pdf/sakrabilar2005.pdf

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere huske at nyere 240 igjen er sikrere enn eldre 240. Min 90 er en del sikrere enn en 80 modell. Men uansett. En 240 er en god del sikrere enn årsgjennomsnittet for tilsvarende modeller. Å det er det som er viktigst.

 

EDIT: Les http://www.folksam.se/resurser/pdf/sakrabilar2005.pdf

 

Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor... Det er jo ikke forandret spesielt mye, men litt er jo endret da. I modellskiftet til 86 ble det jo gjort noen endringer som kan påvirke sikkerheten, men fra 86-93 ble det vel ikke gjort noe? Bortsett fra at noen av de siste årgangene hadde airbag da.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår