Gå til innhold

Trafikk sikkerheten på Volvo 240 når den kom og 10 år framover

Ranger emnet


Zemeckis

Anbefalte innlegg

Si at du holder strake armer mot dashbordet, hvor høy hastighet tror du at du kan kræsje i og fortsatt klare å holde imot?

 

Da vi krasja med 264'en til volvo264 i autovernet, spente jeg føttene frem i torpedoveggen, og holdt meg til dashbordet..

 

Det som skjedde, var at jeg letta en del fra setet, og ikke no spesielt mer.. bortsett fra at jeg ikke fikk opp døra :D

 

Å da vi krasja i trafoen, da holdt jeg meg bare med henda i dashbordet.. Letta en del, å ikke no mer.. å der fikk jeg opp døra :D

 

Mvh.

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du faktisk sammenligner å kjøre i ræva på en bil og å kjøre i et autovern så vil jeg si det forteller en del om din intelligens.

 

Vel, autovernet ga ikke etter i det hele tatt, og var like helt og fint etterpå. Hiacen jeg kjørte i ræva på flytta seg en meter fremover og fikk bulka bakdør og ødelagt bakfanger, så jeg vil vel påstå at det meget fornuftige utsagnet ditt her går i fordel for Volvo'n.

 

Si at du holder strake armer mot dashbordet, hvor høy hastighet tror du at du kan kræsje i og fortsatt klare å holde imot?

 

Svar: Under 10km/t før albuen din gir etter. Vil ikke si det frister så veldig å bulke i 32km/t uten noen deformasjon.

 

Nr.1: dette er kanskje den tetteste sammenligning og konklusjon jeg noen sinne har lest.

 

Nr.2: det var vel nettopp derfor VOLVO oppfant trepunktsbeltet (slik at du slipper å holde deg igjen selv når du kræsjer!). doh doh doh

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr.2: det var vel nettopp derfor VOLVO oppfant trepunktsbeltet (slik at du slipper å holde deg igjen selv når du kræsjer!). doh doh doh

men så ble det jo ikkje brukt belte i de 2 smellene som ble beskrevet..

 

det med at volvo 200 e sikrere enn gjennomsnittsbilen kommer frem år etter år.. så det seinest i forrige uke tror eg, i en gratisavis i bergen.. volvo 200 e minst 15% sikrere enn gjennomsnittsbilen. basert på statistikk fra en del tusen krasj. men jo sikrere nye biler blir, jo mindre overlegen vil 240 være i forhold til gjennomsnittsbilen.

 

en bil som faen ikkje gir etter når det smeller e livsfarlig, uansett om moren din kan skrape deg ut av bilen og kjøre den hjem etterpå.. eg vil heller leve..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så ble det jo ikkje brukt belte i de 2 smellene som ble beskrevet..

 

det med at volvo 200 e sikrere enn gjennomsnittsbilen kommer frem år etter år.. så det seinest i forrige uke tror eg, i en gratisavis i bergen.. volvo 200 e minst 15% sikrere enn gjennomsnittsbilen. basert på statistikk fra en del tusen krasj. men jo sikrere nye biler blir, jo mindre overlegen vil 240 være i forhold til gjennomsnittsbilen.

 

en bil som faen ikkje gir etter når det smeller e livsfarlig, uansett om moren din kan skrape deg ut av bilen og kjøre den hjem etterpå.. eg vil heller leve..

 

Var ikke no belte i bruk i mine to hendelser heller...

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ein venn av meg TOTAL vraket 740'en sin..

hadde de våre at han hadde brukt belte so har han muligens våre død i dag..

heile fronten blei knust, framhjulstillinga å motoren blei revet av bilen å låg fleire meter unna bilen..torpedo vegger var flytta mange cm bakover, inni bilen..han var vertfall utruli heldi..

hadde de ikkje våre for han hadde kjørt volvo vill ej tru, so kansje han ikkje hadde såtte der han sitte i dag..

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo er sikkert, greitt nok det...

Men det er riktig at energien heller skal bli brukt til å deformere bilen enn å filleriste sjåføren.

Så Volvo-tore, dette gjelder alle biler.

 

Kjører sjøl Volvo, og er ganske happy for den ekstra sikkerheten i forhold til kompissane mine sine bila.,

 

Boble hadde btw mjukt dashbord og todelt rattstamme som sikkerhetsutstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så ble det jo ikkje brukt belte i de 2 smellene som ble beskrevet..

 

det med at volvo 200 e sikrere enn gjennomsnittsbilen kommer frem år etter år.. så det seinest i forrige uke tror eg, i en gratisavis i bergen.. volvo 200 e minst 15% sikrere enn gjennomsnittsbilen. basert på statistikk fra en del tusen krasj. men jo sikrere nye biler blir, jo mindre overlegen vil 240 være i forhold til gjennomsnittsbilen.

 

en bil som faen ikkje gir etter når det smeller e livsfarlig, uansett om moren din kan skrape deg ut av bilen og kjøre den hjem etterpå.. eg vil heller leve..

 

 

Sto det samme om de 15% på volvo 240 i siste Motor..

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 80 tallet ble 240 refset av ncap flere ganger vært år p.g.a bilens stivhet. Ikke for fare for sjåfør eller andre i bilen. Men for at de deformerte andre biler i kræsjer. Volvo har deformerings soner, og de fungerer godt. Jeg har hatt front mot front med en 240, og kunne kjøre ifra åstedet uten noen skader på meg eller passasjer. Farten var da 50 kmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bevist at når folk får høre ordet "Volvo" så er det det første de tenker på er sikkerhet.

 

Volvo er klart best når det gjelder sikkerhet. Fortsatt.

 

Har en rep fra Volvorongen bladet. En XC70 som traff en semitrailer. Fremme og bak var den helt knust. Men fra begynnelsen på fremdøren og til bakdelen av de bakre passasjerdørene var bilen like "fin". Eigeren sa at hadde det ikkje vert for volvo sine sikre biler så hadde han ikkje kunnet lagt inn den rep.

-Volvo 940 Turbo

 

M90 og B230FT e ein god kombinasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke orka å lese gjenom alle postene her, men ingen tvil i at volvo 240 var en sikker bil når den kom. men den kan ikke måle seg med dagens biler. alle biler som blir bygd i dag har måtte gå gjenom en rekke tester sikkerthetsmessig for å kunne få lov til å komme i produksjon/salg

 

om en bil ser total mos ut etter en smell er det fordi den har dempa krasjen så mye som mulig. så lenge cupên er hel der du sitter så er det greit. du driter i bilen så lenge dere som sitter i den er hel. nettopp derfor så har man kolisjonssoner

 

her er et exempel som jeg fikk når jeg gikk biloppretterlærling.

en bil består av flere forksjelige stål legeringer. alltså hvor hardt stålet er.

eksemplet vi blei vist var nye volvo v70

 

den var delt opp i 3 forskjellige stålkvaliteter. helt forann, forann motorfestene på siden så er bilen mykest, det for at den skal dempe MYE. fra disse motorfestene og inn til torpedo veggen så bli det litt hardt, også for å dempe ved krasj. fra torpedo veggen og rundt hele kupên så er det hardest. her skal det ikke gis noe etter og det skal funke som et bur. samma sak gjelder bakfra. så er det airbagger i sete, i taket (for hode sin skyld), beltestrammer, nakkestøtter som har en eller annen virkning, ikke minst airbag i ratte, og mer

 

motor, gir og ratt blir trekt under bilen ved STOR krasj og vekk fra fører,

 

airbagen i ratte er dobbeltvirkende. det vil si at den måler smellen og blåser opp bagen så mye som det trengs og to ganger etterhverandre hvis det trengs. dette for å beskytte.

 

kunne skrivd mye mer men orker ikke.

Benekter du fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke orka å lese gjenom alle postene her, men ingen tvil i at volvo 240 var en sikker bil når den kom. men den kan ikke måle seg med dagens biler. alle biler som blir bygd i dag har måtte gå gjenom en rekke tester sikkerthetsmessig for å kunne få lov til å komme i produksjon/salg

 

 

Du burde nok tatt deg tid til å lese hele tråden først ja... doh

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår