Gå til innhold

Trafikk sikkerheten på Volvo 240 når den kom og 10 år framover

Ranger emnet


Zemeckis

Anbefalte innlegg

jeg synes det blir for dumt å sammenligne gamle volvoer med nye biler...

 

for på den tiden volvo kom ut av samlebåndet var den noe av det tryggeste man kunne ha på DEN tiden.. men nå er det jo alt mulig andre ting som man kan beskytte seg mot i nyere biler... doh doh doh :rolleyes:

 

Ja, det hjelper nok fryktelig mye med 800kg stål og 40 plastposer mot dobbelt så mye stål og ingen poser. doh

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I følge svenske Folksams tallmateriale er det SAAB 9-5 som er best.

 

Kanskje i dag ja, men ikke i 1986 - 1993

 

 

 

For dumt? det er no det diskusjonen går ut på :p

Sjekk topic!!

Etter kva eg har fått med meg blei 240 produsert til 94, og ti år seinere, er faktsik 2004!

 

den ble ikke produsert til 1994... den ble produsert til 1993..

 

Nærmer den 5 mai 1993, det var en svar 245 den var 240 nr. 2 862413 og den ble kjørt rett på musem

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dumt? det er no det diskusjonen går ut på :p

Sjekk topic!!

Etter kva eg har fått med meg blei 240 produsert til 94, og ti år seinere, er faktsik 2004!

 

men så snakker vi om en bil som har vært produsert i nærmere 20 år før den tid, det kan jo også være greit og legge til lissom...

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er dumt å sammenligne 240 med nye biler.. Dem har jo Utvikla seg.. Men 240en har samme kaross enda..

 

Greit nåkk, at kanskje i somme sitvasjoner er det tryggere i en ny bil..

Men det finst også sitvasjoner der 240en er tryggest..

 

Men det som er så kjekt er jo at du er ung og fattig, nettopp fått lappen..

Har ikke HELT styring på hvor lang frem fronten egentlig er, og krasj.. så snauer du en murkant og bulker en skjerm eller knuser en lykt..

 

Og hva gjør du ? Tar en telefon til en kompis som kanskje vet om noen som har, og du har ny skjerm/lykt what ever.. samme dagen.. og for en billig penge.. kanskje gratis også :D

 

En slik egenskap har ikke nye biler ;)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er så kjekt er jo at du er ung og fattig, nettopp fått lappen..

Har ikke HELT styring på hvor lang frem fronten egentlig er, og krasj.. så snauer du en murkant og bulker en skjerm eller knuser en lykt..

det som er så kult, er at det ser ut som om du har kjørt på muren når du har 40cm igjen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nettopp derfor så har man kolisjonssoner...

 

... helt forann, forann motorfestene på siden så er bilen mykest, det for at den skal dempe MYE. fra disse motorfestene og inn til torpedo veggen så bli det litt hardt, også for å dempe ved krasj. fra torpedo veggen og rundt hele kupên så er det hardest. her skal det ikke gis noe etter og det skal funke som et bur....

 

Altså:

Volvo 240 har deformasjons-soner! Det har også volvo 140!

Volvo 240 har også en rattstamme som vil knekke, slik at man ikke skal bli most mot rattet.

 

Bilen er konstruert for å overleve kollisjoner i 15km/t uten nevneverdige skader (såkallte parkerings-skader). dvs. fanger mot fanger!

 

Kjøper du deg en ny hyundai og kræsjer den mot en 240, vil jeg heller sitte i 240 enn i hyundai. Uansett om Hyundai har airbag, soltak og rosa horelys i grillen.

 

Videre, har også volvo 240 motorfester som er konstruert på den måten at motoren ikke skal komme inn i kupèen. Det er derfor den har slike gummiputer som den har på motorfestene!

 

Videre, er stag. etc. laget for å ikke trenge inn i kupèen. (stag fra hjulhus-tårn til torpedovegg,feks.)

 

Volvo er en pioneer på sikkerhet og derfor vil en gammel volvo være bedre enn mange nye biler! Du får faktisk nye biler som er *meget* dårlig i kollisjons-sikkerhet! feks. ford, citroen, etc. snakker da om 1 eller 2 stjerners tester.

 

ellers, noen her snakket tidligere i threaden med stor bil vs. liten bil.

En liten bil med 5 stjerner, tåler mye mindre enn en stor bil med 5 stjerner!

 

Det oppgis av blader som representerer testen, om de husker/vet om det.

Kan ellers si at ingen biler nå oppnår 5 stjerner, med mindre de har beltevarsler, noe alle volvo 240'er har.. tror faktisk 140 har det også.

 

edit: volvo tenker også på andre biler:

 

feks. volvo xc90 har 2 støtfangere i 1. Den har en støtfanger som skal treffe vanlige personbiler sine støtfangere også! Den har vel også noe form for "passasjer-airbag" også, mener jeg å huske.

 

jeg mener også at det var volvo som introduserte WHIPS, side-airbagger, aktive nakkestøtter, etc. i volvo 850.

 

ellers: det kan være bedre uten airbag, enn med! spørs på hastighet til kollisjon, etc. hjelper lite med airbag, om bilen er som papir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er så kjekt er jo at du er ung og fattig, nettopp fått lappen..

Har ikke HELT styring på hvor lang frem fronten egentlig er, og krasj.. så snauer du en murkant og bulker en skjerm eller knuser en lykt..

 

Og hva gjør du ? Tar en telefon til en kompis som kanskje vet om noen som har, og du har ny skjerm/lykt what ever.. samme dagen.. og for en billig penge.. kanskje gratis også :D

 

En slik egenskap har ikke nye biler ;)

 

 

HAHAHA.... Når jeg kræsja så fikk jeg tak i skjerm og lykt til noen jeg kjenner.... Skjerm type rustfri 300,- Lykt 150,- :)

 

Så med andre ord.... Du har HELT rett...!

 

 

Edit: Skjermen har faktisk riktig farge å....! :titties:

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til saken, så hersker det vell liten tvil om at det er stive biler, men ikke alltid det er en fordel for sjåføren, noen som så på Topgear når de kjørte i en murvegg i 50km\t ? En Volvo 760,Rover,Audi 80. Alle gikk fra det uten skader, bortsett fra han i volvoen. Han bristet beinet i hendene etter at han ahdde holdt i rattet under kollisjonen.

 

HALLO!?! Viss du fulgte litt med på den TopGear episoden så fikk du kanskje med deg at speedometeret i 760'en ikke fungerte?! 760'en sa de hadde minst 80km/h, og det er stor forskjell å kresje i 80 i steden for 50... Volvo'en braste også igjennom veggen pga den store farten, i forhold til de to andre bilene... 760'en var også den eneste bilen som fortsatt fungerte etter smellen...

Hold deg saklig, vær så snill!

 

Edit: La oss også si det slik, vil du heller ha et brukket bein i 80 km/h eller døden i 120km/h? Bestem selv;)

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om sikkerheten til volvo opp gjennom årene:

1944 Sikkerhetskarosseriet

--"-- Laminert frontrute

1959 Trepunkts sikkehetsbelte foran

1966 Tokrets triangeldelt bremsesystem

--"-- Deformasjonssoner framme og bak

--"-- Forsterket takbøyle

1968 Nakkebeskyttere

1974 Energiabsorberende støtfanger (USA godkjent)

--"-- Sikker plassering av bensintank

--"-- Rattstamme med flere deformasjonspunkter

1984 ABS

1987 Kollisjonspute for fører

1991 Sips

1992 Kollisjonspute for fører og passasjer

 

At Volvo ikke har deformasjonssoner er jo HELT FEIL! Men at den er stivere enn vanlige biler er sant... Men når trenger man stivheten mest?!

 

Filosofien til volvo:

Hva gjør det at du knekker et par bein i en mindre kresj? Bein gror... Men det gjør ikke livet - når en er død...

Det er ikke i det små kresjene en trenger sikkerhet, det er i de store - da livet står i fare;)

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår