Gå til innhold

Trafikk sikkerheten på Volvo 240 når den kom og 10 år framover

Ranger emnet


Zemeckis

Anbefalte innlegg

Litt om sikkerheten til volvo opp gjennom årene:

1944 Sikkerhetskarosseriet

--"-- Laminert frontrute

1959 Trepunkts sikkehetsbelte foran

1966 Tokrets triangeldelt bremsesystem

--"-- Deformasjonssoner framme og bak

--"-- Forsterket takbøyle

1968 Nakkebeskyttere

1974 Energiabsorberende støtfanger (USA godkjent)

--"-- Sikker plassering av bensintank

--"-- Rattstamme med flere deformasjonspunkter

1984 ABS

1987 Kollisjonspute for fører

1991 Sips

1992 Kollisjonspute for fører og passasjer

 

At Volvo ikke har deformasjonssoner er jo HELT FEIL! Men at den er stivere enn vanlige biler er sant... Men når trenger man stivheten mest?!

 

Filosofien til volvo:

Hva gjør det at du knekker et par bein i en mindre kresj? Bein gror... Men det gjør ikke livet - når en er død...

Det er ikke i det små kresjene en trenger sikkerhet, det er i de store - da livet står i fare;)

 

Og regner med at jeg som alle andre, vil heller overleve og få kjangsen til å kjøpe en ny Volvo 240 :D

 

En å dø å komme i himmelen å få utdelt en splitter ny hundai getz doh

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

... men hva skjer når 2 harde og stive biler treffer hverandre ? si 2 240er kommer i 80 - 90 i front mot front kolisjon, og kun halve fronten treffer hverandre... hva vil skje ? ...

jeg skal si deg hva som skjer: du går ut av bilen

 

edit: den dagen du har gjort det med avensis, kan du ikke fortelle meg hva som skjedde med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig skrevet av Elanzer

... men hva skjer når 2 harde og stive biler treffer hverandre ? si 2 240er kommer i 80 - 90 i front mot front kolisjon, og kun halve fronten treffer hverandre... hva vil skje ? ...

 

This will happen, you might get a head "aik" and then you can walk out the car like nothings happend, and wach a bird in a three, and hand get to know the one you crashed into.. and you migth have a tea party.

 

And call off the ambulans.. "we dont need you!"

 

Ja, engelsken er ikke den beste.. siden dette kun var skreve for morro skyld..

 

Dem hadde nåk fått litt skader vil jeg tro. Men sikkert ikke livs truende.. alt etter som hvordan det smeller da..

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og regner med at jeg som alle andre, vil heller overleve og få kjangsen til å kjøpe en ny Volvo 240 :D

 

En å dø å komme i himmelen å få utdelt en splitter ny hundai getz doh

 

Hyundai Getz har jo plass til en hel dinosaur! :rolleyes:

 

Så fjern reklame :p

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen min hadde ei erfaring med 740'n sin...kolliderte i 50 km/t....spiker....

 

For å si det sånn... 740 er DOBBELT så sikker som 240... en 240 er ca 15-20% sikrere enn dagens bil. 740 er ca 40% sikerere. 740n har sikkert mere deformasjonssoner enn 240 og er derfor sikrere for passasjerene, selv om bilen kansje blir vraket men det er vel greit at bilen går tapt fremfor livet til passasjerene! tror nok man kan stole på andre modeller av volvo også.. Bilene til volvo blir ikke akkurat dårligere på sikkerhet etterhvert som årene og utviklingen går fremover.

 

 

 

Det var forresten jeg som satt på med den svarte 80 mod. 240 en som krasjet med en caravelle i 50-60km\t. hadde belter på oss begge og det er jeg glad for eller så hadde nok jeg havnet i frontruten. ble ikke så hard smell for oss siden den andre bilen gikk over støtfangeren på 240en. hadde vi krasjet med en lavere bil så hadde jeg nok hatt litt mer vondt i hode. eneste plassen jeg fikk vondt var mellom tommelen og pekefingeren på høyre hånd, fordi jeg tviholdt i armlenet på 240en i sekundet før det smallt.

Jeg er uansett glad for at vi kjørte volvo den dagen:)

Lenge leve svensk kvalitet! 3x hurra!

*Bakhjulstrekk 4 Life*

 

O1985 Volvo 740 Turbo (rullende prosjekt)

x1986 Volvo 740GL (solgt)

x1986 Volvo 240GL (Solgt)

x1998 Honda sfx (Solgt)

x1984 Opel Rekord 1.8s (Solgt)

x1977 Volvo 244L (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn... 740 er DOBBELT så sikker som 240... en 240 er ca 15-20% sikrere enn dagens bil. 740 er ca 40% sikerere.

 

hmm. rart at Folksam i sverige sier at den også er minst 15% og max 29% sikrere enn gjennomsnittsbilen. Akkurat det samme som 240n.

 

år 91-97 850n er minst 30% sikrere enn gjennomsnittet.

 

I tillegg er Saab 9000 år 85-97 30 % og Saab 9-5 år 98-

 

les og ler

 

http://www.folksam.se/resurser/pdf/sakrabilar2005.pdf

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gromit, gjennomsnittsbilen e ikkje en bil fra samme periode, men gjennomsnittet av alle biler. regner med at de ikkje tar av alle biler i hele verden, men litt mer lokalt. og eg regner med at de har en annen gjennomsnittsbil i sverige f.eks, siden de har litt mer normale priser på nyere biler..

 

740 har falt en klasse i sikkerhetstesten som ble gjengitt i gratisavisen i bergen i år, i fjor var den en klasse høyere enn 240, i år ligger de to i samme.. dvs, minst 15% sikrere enn gjennomsnittsbilen. i sverige vil disse muligens komme annerledes ut, forutsatt at det lages en liste per land.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..var på biltreff en gang..Og en kompis av meg med 240 sto foran meg. Og så kjørte jeg veldi nert han og han rygget i meg..hehe..Alle peikte og ropte..hehe..

Han rygget og eg kjørte på.. sombrero Hvem bryr seg vel om en svart støtfanger...=p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal si deg hva som skjer: du går ut av bilen

 

edit: den dagen du har gjort det med avensis, kan du ikke fortelle meg hva som skjedde med deg.

 

Dere er faen så eplekjekke og sikre på de gamle volvoa, men svar på spm. Fronter du med 2 så stive biler så kan man GARANTERE at det går utover de inni bilen mer en det går utover bilen.

 

Herregud

2002mod E46 320 M-Sport2 ESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er faen så eplekjekke og sikre på de gamle volvoa, men svar på spm. Fronter du med 2 så stive biler så kan man GARANTERE at det går utover de inni bilen mer en det går utover bilen.

 

Herregud

Er hastigheta høy nok, så fungerer deformasjonssonene veldig godt, veit du.. selv med to stive biler..

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår