Gå til innhold

manta stødighet

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg snakte med en kamerat av meg som har eid alt det går ann å eie av biler.

Han sa det ett opel manta bilene og ascona bildene ikke var gode i svingene

De ble for lette og glapp lett taket

 

Er dette sant, kunne jo stemme ganske godt siden de er såpass lette.

Det finnes to typer mennesker:

De som har Opel Og de som vil ha Opel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det hvis vektfordelingen er teit, originale hjul i str. 125/90-12 ca....Hvis bilen har for myke fjærer slik at den krenger vil jo dette også gå kraftig utover veigrepet i sving.

 

En f1 bil har jo "slicks" og spoilere til tusenvis av kroner fra thorshov ;)

2000 Bmw 318iT

1991 Audi coupe 2.3 E

[x]1991 vw passat 1,6td Stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det hvis vektfordelingen er teit, originale hjul i str. 125/90-12 ca....Hvis bilen har for myke fjærer slik at den krenger vil jo dette også gå kraftig utover veigrepet i sving.

 

En f1 bil har jo "slicks" og spoilere til tusenvis av kroner fra thorshov ;)

 

Nå er det jo ikkje "slicks" lengre... Men det er spoilerene som gjør susen ja..

Marktrykk er stikkordet..!

 

Vektfordeling, og hjuloppheng er vel største synderene..

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forventer du av en bil som er designet på 70 tallet egentlig? Men det stemmer at de ikke ligger spesielt godt på veien originalt. Derimot, som alle andre biler, går det selvfølgelig ann å gjøre noe med det. Stikkord her er dempere, fjærer, bur, avstiving osv...

 

Hvor tung bilen er har ikke så mye å si i forhold til hvor tyngdepunktet er plassert og hvordan vektfordelingen er. En bil med lavt tyngdepunkt og 50/50 vektfordeling vil nødvendigvis ligge bedre på veien, enn en med 70/30 og høyt tyngdepunkt.

 

Som andre har nevnt er også marktrykk viktig. Her kommer vekten også inn. Jo lettere en bil er, desto større effekt får marktrykket fra for eksempel en spoiler på kjøreegenskapene.

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en manta med calibra motor(180hk), senka og med stive dempere.

Sinnsykt morsom bil , og den hang på veien som fjortisjenter på bmw-eiere!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Enig i at slitte hjulopphengsdeler er med på å gjøre en gammel bil dårlig på veien. Men eg vil påstå at en 3-4 år gammel ikkjekoreansk bil med litt slitte fjører/dempere kjører skiten av en tilsvarende 70 tallsbil med alle deler nye. Det har tross alt skjedd en del framgang i utviklinga siden 70 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår