MortenK Skrevet Mai 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2005 kjører på 98blyfri på min.. regner med den har vært kjørt lenge uten bly, og ventiltetningene virker no tette så det har eg tenkt å fortsette med.. skal teste om eg merker noe forskjell i forbruk med 95/98 en gang eg gidder.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-trimmaren Skrevet Mai 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2005 Sjekk tanklokket.... Hvis det er rødt er den vel beregnet for å gå på blyholdig bensin (som markeres med rødt på pumpene), og hvis det er grønt er den vel beregnet for blyfri (som markeres med grønt på pumpene..).. Sånn har da jeg oppfattet at det er laget.. Men jeg kjører nå jaffal på 98 blyfri på min B230A og det fungerer helt knirkefritt det, så.... Siter Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Mai 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2005 Bilene har bankesensor, de skal klare å justere dette selv. Å ja. det er 95 de skal ha originalt. I instruksjonsboka som fulgte med '86-modellen da den var ny står det: Bensin: 98 oktan (ROT) Jeg mener at det betyr da 98 bly...? I instruksjonsboka for '87-modellen står det at alle Volvoer etter 1986 kan kjøres på blyfri bensin. Vet at det går helt fint å kjøre både blyfritt og 95 oktan på alle Volvo-motorene, men er det ikke da riktig at Volvo har ment at B230A (86-modell) skal gå på 98 blybensin? Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Mai 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2005 husk at du kan bygge om motoren så den skal kjøres på blyfritt, gamlingen fikk det gjort med sin gamle 245 back in the days.. eg ble så skuffet når han sluttet å fylle "super" på bilen :P Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet Mai 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2005 Så B230K skal ha blyfri.. Jeg fyller blyfri 95.. går jo faen ikke ann å betale over 11 kr for literen! Jævla norge, å jævla oljepris faenskap! J*vla d som gjør at bensinen er så dyr ! angry Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Mai 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2005 kjører 95 med kort på statoil som har 50 øre rabatt literen. Hjelper, men er faen meg alt for dyrt uansett. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-trimmaren Skrevet Mai 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2005 50 øre rabbatt på liter'n??? Åssen har du fått til det..? Jeg har gullkort (premium club) på statoil, og jeg har bare 30 øre / liter i rabatt..!!! Og ifølge statoil er jeg øverst på "rabatt-rangstigen".... Er det noe lureri her tru....... sombrero Siter Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Mai 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2005 Dette står i instruksjonsbøkene til 240 vedrørende bensin: 1986: Bensinen ska vara min 98 oktan (ROT) 1987: Från 1987 års modell kan alla Volvos bensinmotorer köras på blyfri bensinj. Enda kravet är att bensinen håller minimum rekommenderat oktantal. OBS! Bilar med katalysator måste alltid köras på blyfri bensin för att inte skada katalysatorn. B200K min. 98 (ROT) B200E min. 98 (ROT) B230K min. 93 (ROT) B230E min. 98 (ROT) B230F min. 91 (ROT) Mao kan de B230F kjøres på den "billige" 92 oktanen til Jet! Men hva betyr egentlig ROT? Det står heller ingenting i 1986-boka om at motoren SKAL ha blybensin... men det er jo rødt tanklokk på dem da. Jeg husker at fattern alltid sa når han hadde Volvo (i 15 år med samme bilen!) at det holdt å fylle bly cirka hver 10. tank. Det var 76'n med original-B21A'n og den streika aldri (før den ble grisekjørt av meg som 18 åring). Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogwai Skrevet Mai 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2005 på turbo performance club forumet sier de jevnt over at ingen motor fra volvo etter b20 trenger blybensin... menne.. de som mener det er billigere å kjøre på 95 enn 98 er jeg ikke spesielt enige med, i alle fall ikke når det gjelder at bilen faktisk skal gå noenlunde bra. Du får ofte lavere forbruk og bedre motorgange på 98 på rødblokk motorer... og på turbovolvo er du SKUTT i hodet om du fyller 95 med mindre den er sløv og original... :P er ikke alltid man sparer penger på å være gjerrig :) (ta dette innlegget så seriøst dere vil...heh) Siter Vinner av MTV SELECTED 2008 !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Mai 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2005 50 øre rabbatt på liter'n??? Åssen har du fått til det..? Jeg har gullkort (premium club) på statoil, og jeg har bare 30 øre / liter i rabatt..!!! Og ifølge statoil er jeg øverst på "rabatt-rangstigen".... Er det noe lureri her tru....... sombrero Agrolkortet. Avtalen Norges Bondelag og Landbrukssamvirket har med Statoil. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2005 på turbo performance club forumet sier de jevnt over at ingen motor fra volvo etter b20 trenger blybensin... menne.. de som mener det er billigere å kjøre på 95 enn 98 er jeg ikke spesielt enige med, i alle fall ikke når det gjelder at bilen faktisk skal gå noenlunde bra. Du får ofte lavere forbruk og bedre motorgange på 98 på rødblokk motorer... og på turbovolvo er du SKUTT i hodet om du fyller 95 med mindre den er sløv og original... :P er ikke alltid man sparer penger på å være gjerrig :) (ta dette innlegget så seriøst dere vil...heh) riktig dette. om la oss si at du kjører på 95 oktan. så går du over til 98 oktan. greit koster mer i kroner å fylle tanken den ene gangen. MEN neste gang du skal fylle 98 oktan blir det BILLIGERE enn om du hadde fylt 95 fordi motoren bruker mindre av 98 suppa! dessuten går det best på 98 (derav lavera forbruk pga. bedre drag) og da er det ikke noe å tvile på.. kjør superblyfri som d heter på statoil ;) ROT er vel bare en forkortelse for en eller annen organisasjon som styrer kvalitetsmerkingen av bensin eller no? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZyreX Skrevet Mai 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2005 Har kjørt 98 super på min B23A i alle år egentlig, men når esso her slutta å selge den 1. april (da gikk jeg inn og spurte om det var en aprilsspøk, men den gang ei :() gikk jeg over til 98 blyfri med blytilsetning.. Men nå har jeg slutta med den blytilsetninga også, etter at den tetta forgassern min.. bruker det en sjelden gang bare.. Siter - Volvo V70 '05 2.0T - Volvo 240 '83 B23A/M46 x Nissan Sunny 1.6 SLX x Suzuki RMX '04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet Mai 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2005 Agrolkortet. Avtalen Norges Bondelag og Landbrukssamvirket har med Statoil. kongekort! :D Gir deg også 19% rabbat på forsikring fra gjensidige. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Mai 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2005 kongekort! :D Gir deg også 19% rabbat på forsikring fra gjensidige. Nei ;) det er 20% og det kommer av at du er medlem i Norges Bondelag ;) og på driftsrelaterte forsikringer er det 23%. Skal spørre om jeg kan få de siste 3 siden alle kaller 240 for traktor :titties: Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet Mai 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2005 Nei ;) det er 20% og det kommer av at du er medlem i Norges Bondelag ;)og på driftsrelaterte forsikringer er det 23%. Skal spørre om jeg kan få de siste 3 siden alle kaller 240 for traktor :titties: Det funker ikke, men du kan skrive av km du kjører med den på skatten da det kan regnes som "gårdsbil" Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.