boXer Skrevet Mai 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2005 Mener å ha lest noe om montering av oljekjøler på GTR kasse her, men nå finner jeg ikke. Uansett så har jeg snakka litt med Kollevold de siste dagene og de har nå fått inn en elektrisk oljepumpe for å se om det kan brukes til noe slikt. Tanken er jo da en elektrisk oljepumpe og en liten(ikke for liten såklart) oljekjøler som man med tempføler eller helt manuelt starter/stopper etter tempen på girolja. Det jeg må vite for å sette sammen dette er.... -Hvor mye hjelper det å holde tempen på girolja og da resten av kassa nede? -Hvor på kassa lager man tilkoblinger for slangene til systemet? Ut der tappepluggen sitter og inn igjen i toppen ved den føleren, rett over drevene? -Hvor mye olje må man flytte på? Snakker med Kollevold om dette. Den pumpa de har tatt inn flytter 8liter i timen fikk jeg vite. De mener da dette holder. Jeg synes dette høres veeeldig lite ut, skal høre om hun sa feil og det er 8l/min. -Hva er 'optimal' temp på girolja? Og hvor skummel temp kan det bli på disse kassene originalt? Hvis noen har innspill/er interessert eller lurer på noe så skrik ut! Jeg må finne ut alt dette før jeg(ringer mazdafun og) sender kassa til rep. (Teit å sette den sammen før man lager tilkoblinger vel?) Og finner jeg ut av dette blir det kanskje mulighet for å kjøpe ferdig system av oljepumpe + riktig kjøler og kanskje slanger og koplinger. Pris på pumpa er guesstimert til 2-3.000kr(ikke fastslått) og en kjøler koster rundt 700kr. Ole-Markus signing out... :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet Mai 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2005 Hei. En av hovedgrunnene til at GT-R kassene ryker er vel temperaturen på oljen? Girkassehuset i seg selv er vel så svakt at når aluminiummen blir varm nok, så utvider den seg, som fører til at det blir mer rom mellom tennene, og da blir tennene rett og slett rensket på grunn av mer moment. Er ikke helt sikker på hva som er idèelt med tanke på plassering av slangene til systemet. Jeg ville montert en liten tank som fylles via overløpet på girkassen, sette en oljekjøler i mellom som kjøler ned oljen, og pumpe oljen inn igjen i toppen av girkassen. Vil påstå at siden vanlig girolje mister egenskapene sine rundt ca. 100-120 grader, så er det nok der alarmen går. Uansett så må du holde oss oppdatert på hvordan dette går. Kan være interessert i å kopiere systemet ditt, hvis du får det til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WireD Skrevet Mai 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2005 jepps, vi gleder oss til resultatet :D! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdafun Skrevet Mai 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2005 Hei. Før du bruker masse spenn på pumpe og annet, sett på en tempmåler. Den setter du enklest inn i påfyllingshullet til kassen.(bolten). Ser du over 120 grader C under gatekjøring, kjører du gaske hardt. Spes om du har IC i front, og lufting i motorrommet. Når/hvis du skal ha pumpe, hvorfor ikke en bensinpumpe? Bare en billig fra skroten pumper lett over 100 liter pr. time. Har aldri testet en bensinpumpe på olje, men det kan gå. Tilkobling bør man ta fra nivå-pluggen, slik at om systemet svikter så er det oljenivå i kassen. Innløpet setter du i pluggen rett over v. drivaksel-utgang. Den er ikke til noe allikevel. Men sjekk hva du ser av temperaturer. Tviler på at man ser masse varme så lenge man har fart på en gatebil. mvh Siter Reciprocating engines are OUT ! http://www.mazdafun.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Mai 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2005 Hei. Før du bruker masse spenn på pumpe og annet, sett på en tempmåler. Den setter du enklest inn i påfyllingshullet til kassen.(bolten). Ser du over 120 grader C under gatekjøring, kjører du gaske hardt. Spes om du har IC i front, og lufting i motorrommet. Når/hvis du skal ha pumpe, hvorfor ikke en bensinpumpe? Bare en billig fra skroten pumper lett over 100 liter pr. time. Har aldri testet en bensinpumpe på olje, men det kan gå. Tilkobling bør man ta fra nivå-pluggen, slik at om systemet svikter så er det oljenivå i kassen. Innløpet setter du i pluggen rett over v. drivaksel-utgang. Den er ikke til noe allikevel. Men sjekk hva du ser av temperaturer. Tviler på at man ser masse varme så lenge man har fart på en gatebil. mvh Har du tempmåler på noen(?) av dine? Montert det før altså? Har ikke noe utlufting på panseret på bilen min, men det kommer. Har ikke tenkt å spare på varmen inni der. Hvis man kan bruke hullene til plugger som er der fra før er det jo ikke noe problem. Trenger ikke vente engang da jo :) Kan kanskje levere kassa til deg etter dissa fridagene da? Lengter jo litt etter å se bilen gå fremover for egen maskin :) *Ringe Ås Bilforetning på onsdag å nekte å vente mer på travers!* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.