Gå til innhold

Nå starter mitt prosjekt GalantV6

Ranger emnet

GalantV6

Anbefalte innlegg

Det at elementene bare "går en vei" vil jeg tippe skyldes delefilteret. og hvordan det er designet (hvis det er filter der, da)

(Les: aner egentlig ikke :p)

quoter jafo siden det han nevner er helt riktig :) og dette er generelt for alle PASIVE filtret. En 2 vei eller flere "veis" har -uanset type- en kondensator i serie med diskanten/mellontone, verdien er avhengi av delefrekvensen (for å gjøre enkelt og kort, forklarer jeg ikke noe mer detaljer) så er jo slik at en kondensator "isolerer" dc spenning men "leder" ac spenning, og ved å koble en batteri på inngangen til delefiltre så vil den ikke komme frem til diskanten eller mellomtone da som nevnt begge har en kondensator i serie, eneste som vil bevege seg er bassen som har en spole i serie, en spole ha omvendt egenskap enn en kondensator.

Skal man finne riktig polaritet på elementen så skal man helst bruke den samme metode som du gjørde med bateriet og koble spenningen rett inn på høytaler terminalene uten å ha delefiltre tilkoblet. Kan være litt vanskelig å se hvilken vei diskanten beveger seg.... :)

ellers er støy en egen emmne i seg selv... og har må du nesten prøve deg frem. Jordingene dine så bra så jeg tror ikke feilen ligger der, prøv eventuelt å flytte jordings punktet til spilleren, selv er ikke overbevist av å ha jording til spilleren i selve bateriet men enkelte ganger har vært eneste løsning... så her må du nesten prøve deg frem.

Ideelt så skal forsterkere slå "utgangene" sine "på" noen sekunder etter at cdspiller/eq/aktiver delefiltre/andre enheter har slått seg "på" slik at man unngår pulser og støy som genereres av nevnte ting ved påslag og omvendt ved "av", da skal helst ampene slå seg av umidelbart så den ikke forsterker opp nevnte pulser/støy. Mange forsterkere og andre enheter har såkalte "mutings kretser" som kortsluter signalen ved inngagene men da disse er transistorer så vil de ikke være ideele hva linjæariteten gjelder da en transistor vil få prøblemer rundt overgangen 0volt og +-0,7 volt -såkalt cuttoff område- Et kvalitets relee vil være en bedre/beste alternativ da disse ikke påvirker lyden på noen måtte, slik FET/transistorer gjør, desvere tar releer stor plass.... derfor er de bare å finne i kvalitets hjemme utstyr (mener å huske at Alpine 7939 hadde det også)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker for alle svar

I frontset sitter det delefilter, og det er Boss ava-55 kit som brukes.

Jeg kobla bort filteret så tok jeg 9V batt satte + ledningen på + på batt det samme med minus. Da beveget høyttaleren seg, men det gjorde den når jeg bytta om ledningene også. Dette sjer også med subbene.

Er det bare jeg som tror det er feil eller skal det være sånn.

Hvorfor skjer ikke dette med bak høyttalerene da? Der skjedde det ingen ting når jeg satte - på + og + på -. Kun når jeg satte + på + og - på - da beveget høyttaleren seg.

GalantV6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tenke deg at elemtet kan bevege seg begge veier, derfor flytter det på seg når du kobler - til + og motsatt.

Hvorfor det ikke skjer med bakhøyttalerne har jeg ingen forklaring på. Noen form for 'innebygd beskyttelse' ?

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elementen skal bevege seg men menbranen skal bevege seg utover eller "mott deg" da vil den terminalen tilsvare "+" slik at du har samme fase på menbranene eller at de beveger seg samme vei med samme type puls/impuls ellers om de beveger seg i motsat retning blir såkalt "motfase" med alt det innebærer. Anbefaler deg å bruke en 1,5 volt baterier men av den største typen (A?) da den vil ha mer strøm for å oppretholde menbranen utover/innover. En 9 volts blir fort dårlig etter et par ganger. -Tror derfor du ikke ser noe bevegelse i bakhøytalerne eller kan det skyldes innebygd delefilter som self består av en bipolar kondensator, som lader seg ut når du snur polariteten umidelbar.... :)

Dette ble bra Tore!!

man får jo ikke mer moro enn det man legger opp til.... Devil

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på lyden når du går fra 1 ohm til 2 ohm.

Kan du da spille høyere uten at det virkelig dunker dunker.

Jeg halverer jo rms fra 1200 til 600, og vil det gå greit å dra subbene da.

Hvis volten går ned til 12,5Vdc så synker rms til 525 ved 2 ohm.

Har nesten demontert hele dashen for å prøve å finne ut hvorfor det er støy, så viss det er fordel å trekke strøm til spiller så bør jeg gjøre det nå.

Spørsmål.

Er det en fordel å dra en egen strømkabel fra batt til spiller og hva da med memory. Har jeg behov for alle disse ledningene som sitter på iso pluggen, jeg bruker jo bare 4 ledninger.

GalantV6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen

Har nå sjekka alle kablene til spiller, flytta kablene og surra underlagsfilt rundt kablene. Men støyen er der fortsatt, sjekka da høyttalerene ingen feil. Sjekka diskanten/delefilter og der var støyen.

Kan diskanten eller delefilteret ha gått i stykker, det er ingen støy i de andre høyttalerene. Støyen sitter på begge diskantene/delefilter.

Er det noen justeringer på forsterkeren som kan eleminere dette?

Håper det er noen som kan hjelpe meg raskt.

Jeg har også et spørsmål om 8" subber under dashen.

Hvordan er det å koble en 8" til monoforsterkeren, eller kan denne kobles sammen med de andre subbene.

Mvh

GalantV6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den støyen din høres ut som dynamo støy siden den er så høyt oppe i registeret, har du bytta jording fra dynamo til batteri?

fra batteriet til chassiet?

motor -batteriet?

gir kasse - batteri?

Bytter du ut de kablene så er flaskehalsen mye større, og da skal du i teorien kunne håndtere mye mere strøm uten støy, dynamo støy er ofte lokalisert i diskanter.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den støyen din høres ut som dynamo støy siden den er så høyt oppe i registeret, har du bytta jording fra dynamo til batteri?

fra batteriet til chassiet?

motor -batteriet?

gir kasse - batteri?

Bytter du ut de kablene så er flaskehalsen mye større, og da skal du i teorien kunne håndtere mye mere strøm uten støy, dynamo støy er ofte lokalisert i diskanter.

Mvh Erik

Hei

Jeg har ikke bytta ut noen jordingsledninger så det er jo en ting jeg kan gjøre.

Men slår den type støy inn i selve diskantene eller ledningen. Så det vil ikke ha hjulpet å isolere ledningene eller bygge inn diskantene

Det er så trangt i motorromet så viss jeg kan prøve alle metoder før jeg bytter ledningen til dynamoen så hadde det vært bedre.

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ikke bytta ut noen jordingsledninger så det er jo en ting jeg kan gjøre.

Men slår den type støy inn i selve diskantene eller ledningen. Så det vil ikke ha hjulpet å isolere ledningene eller bygge inn diskantene

Det er så trangt i motorromet så viss jeg kan prøve alle metoder før jeg bytter ledningen til dynamoen så hadde det vært bedre.

Mvh

Tore

Eneste mulighet for å få bort den støyen uten å skifte jordings kabler i motorrommet , gir kassa - chassie, dynamo osv, må vel å ha et bånd stopp filter, men da mister du musikken der, mitt råd er at du skifter kablene til dynampen først, er støyen der når motoren ikke går forresten?

du kan jo legge meg til på msn hvis du lurer på no. ealoken@hotmail.com

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste mulighet for å få bort den støyen uten å skifte jordings kabler i motorrommet , gir kassa - chassie, dynamo osv, må vel å ha et bånd stopp filter, men da mister du musikken der, mitt råd er at du skifter kablene til dynampen først, er støyen der når motoren ikke går forresten?

du kan jo legge meg til på msn hvis du lurer på no. ealoken@hotmail.com

Mvh Erik

Nei ingen støy når bare tening er på, kun når motor går.

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider