Gå til innhold

Nå starter mitt prosjekt GalantV6

Ranger emnet


GalantV6

Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå når jeg har kommet så langt med bygging av bilstereo så virker det som om jeg har blitt bitt av basilen. Dette er jo kjempe gøy, man får ideer vær gang man skrur på bilen. Man prøver å lese det som er på forumet og mye av dette er inspirerende og man lærer ganske mye.

Nå når jeg skrudde bort det meste av dashen så fjerna jeg hanskeromet og da så jeg en plass som muligens hadde plass til en 8" sub. Det er bare å bruke lit glassfiber osv for å lage en kasse, feste det i festene til hanskeromet vips så er det en 8" der. Jeg mener jeg leste at det å ha sub foran er ideelt, men er lit usikker.

 

Jeg har ikke nok erfaring til å ta sjansen på dette så det hadde vært ok om noen hadde kommet med forslag.

Jeg lurer også på da om monoforsterkeren er ideel for denne koblingen, eller om jeg skulle ha kutta ut bakhøyttalerene og brokobla 4 kanaleren, sette front og 1 sub på den.

 

Er det noen som forslag så kom med det, alt er interesant.

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei

 

Nå når jeg har kommet så langt med bygging av bilstereo så virker det som om jeg har blitt bitt av basilen. Dette er jo kjempe gøy, man får ideer vær gang man skrur på bilen. Man prøver å lese det som er på forumet og mye av dette er inspirerende og man lærer ganske mye.

Nå når jeg skrudde bort det meste av dashen så fjerna jeg hanskeromet og da så jeg en plass som muligens hadde plass til en 8" sub. Det er bare å bruke lit glassfiber osv for å lage en kasse, feste det i festene til hanskeromet vips så er det en 8" der. Jeg mener jeg leste at det å ha sub foran er ideelt, men er lit usikker.

 

Jeg har ikke nok erfaring til å ta sjansen på dette så det hadde vært ok om noen hadde kommet med forslag.

Jeg lurer også på da om monoforsterkeren er ideel for denne koblingen, eller om jeg skulle ha kutta ut bakhøyttalerene og brokobla 4 kanaleren, sette front og 1 sub på den.

 

Er det noen som forslag så kom med det, alt er interesant.

 

Mvh

Tore

 

det er bra du er bitt av basillen :) , bra du leser og lærer, ting kommer med tiden på kompetanse siden, spør og få svar.

 

Kjøp deg en 8" sub og lek du:) blir bra med subb foran.

Og du kan kjøre den med en mono blokk uten problemer :)

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallå Tore!

tenkte skulle sette et "par" bilder i din tråd ang jordings kabler.... :)

 

bateri med tilkoblinger og kabler

66ydft

 

til venstre er minus polen og den aller minst sort er original jording til all elektrisk i bilen, ikke rart folk klager at det blinker i lyset i takt med musikken. Neste størrelse er jording til motoren/dynamo/starter, syns selv er greit nok pga brannfare. Dumt å ha stor kv her ved kolisjon da den og pluss kabelen til dynamo/starter ikke er sikret!! garantert brann, hjelper ikke med full sikring i andre kabler bak til i bilen -min personlig mening- ellers største sort kabel er 70kv og 12cm langt som er skrud fast i original feste skruene til bateriet. Sist er en meget god og myk kabel som var en drøm å legge opp, Evus 50kv til 199kr meteren, verdt hver krone... den går til egen jordings punkt under dashen og all frontsystemet

66yg43

 

 

 

jordings punkt...med 12cm 70kv+50kv til fronsystem...

mot original 20cm 6-8kv for all elektrisk+40cm 10kv til motor/starter/dynamo...

66ydxs

 

vet ikke åsen er i din bil men det er slik i de fleste merker og modeller...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen tips til deg Tore ang STØY: det meste tyder på støy rundt dynamoen men støy så høyt i registre kan også lages av elektronikken i bilen... derfor, skal du gjøre følgende for å "utelukke" mulige kilder... kalles metodisk feilsøking... :)

-aller først finne "synderen" altså koble av samtlige rca kontakter mellom forsterkere og head unit/processorer osv og slå alt "på" og lytt med motoren i gang. Da burde støyen være borte om den ikke "genereres" av dynamoen... VIKTIG! her tar de fleste feil og tror at støyen kommer gjennom strøm kablene... er støyen borte her så er ikke gjennom strømkablene den kommer.

 

-koble opp RCA til forsterkeren en kanal av gangen og lytte etter støyen og koble opp en enhet av gangen i lydkjedden fram til cd spilleren, skulle støyen dukke opp når en av enhetene tilkobles så må du se alle de vanlig punktene rund den -jording/skjerming/RCAr/osv.

 

*ville prøvd dette aller først om du skulle ha støy som i først punktet så må du feilsøke rundt dynamo

 

 

-du må koble av dynamoen, (vanligsvis en sokel på baksiden som du bare drar ut) også start du opp bilen, da kan du lytte etter støy,

 

-+++++ en del andre ting

men vil gjerne høre åsen det gikk om du prøver dette, mener å ha skrivet en del om dette før og feilsøkning etter støy rundt ampen før... har litt dårlig tid...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har drevet på litt i dag og har flytta noen kabler osv.

Jeg trodde først at støyen kom når jeg starta motor men den kommer med en gang jeg vrir nøkkelen til siste hakk før jeg starter. Ikke støy når jeg vrir nøkkelen i første hakk.

 

Når det gjelder jording så har jeg ikke tatt å bytta i motorromet ennå. Det er forferdelig trangt i motorromet så jeg ser kun jordingsledningen fra batt. Skal ha service på bilen nå så kansje jeg spørr om de kan bytte ledninger, så sant det ikke koster en formue.

 

Jording til monoforsterkerene så har jeg en 35kv på ca40-50 cm som er feste til hjulbrønnen. Jording til 4kanaler så har jeg 25kv på ca40-50 cm festa på samme sted som monoforsterkeren.

Kondis 35kv jord til samme sted.

 

OG når det gjelder 8" sub så mente jeg å koble denne sammen med de andre subbene.

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har drevet på litt i dag og har flytta noen kabler osv.

Jeg trodde først at støyen kom når jeg starta motor men den kommer med en gang jeg vrir nøkkelen til siste hakk før jeg starter. Ikke støy når jeg vrir nøkkelen i første hakk.

 

Når det gjelder jording så har jeg ikke tatt å bytta i motorromet ennå. Det er forferdelig trangt i motorromet så jeg ser kun jordingsledningen fra batt. Skal ha service på bilen nå så kansje jeg spørr om de kan bytte ledninger, så sant det ikke koster en formue.

 

Jording til monoforsterkerene så har jeg en 35kv på ca40-50 cm som er feste til hjulbrønnen. Jording til 4kanaler så har jeg 25kv på ca40-50 cm festa på samme sted som monoforsterkeren.

Kondis 35kv jord til samme sted.

 

OG når det gjelder 8" sub så mente jeg å koble denne sammen med de andre subbene.

 

Mvh

Tore

 

tror nok din bensin pumpa til innsprutten er synderen.... hadde det mest i tankene når du nevnte støyen høyt oppe i registre.... hehe...

 

ang jordkablen er det enklest å kjøpe en stump kable på 35 eller mer kvadrat og skru til nærmeste chassis punkt til bateriet i motor rommet de andre ang dynamo/motor er mindre viktig iht lyden.... blir nok bedre enn det de kan gjøre på verkstedet...

 

ang din 8" så er det bare å prøve, men mener å huske at du hadde allrede en impedans på 1ohm? da må du få den høyere som hc_TK nevner. dessuten hvis elementene ikke har samme følsomhet så vil den med høyest følsomhet spille høyest...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok din bensin pumpa til innsprutten er synderen.... hadde det mest i tankene når du nevnte støyen høyt oppe i registre.... hehe...

 

ang jordkablen er det enklest å kjøpe en stump kable på 35 eller mer kvadrat og skru til nærmeste chassis punkt til bateriet i motor rommet de andre ang dynamo/motor er mindre viktig iht lyden.... blir nok bedre enn det de kan gjøre på verkstedet...

 

ang din 8" så er det bare å prøve, men mener å huske at du hadde allrede en impedans på 1ohm? da må du få den høyere som hc_TK nevner. dessuten hvis elementene ikke har samme følsomhet så vil den med høyest følsomhet spille høyest...

 

 

Hvordan får jeg bort bensinpumpe støyen? Hjelper det bare med å jorde batt.

 

Når det gjelder Sub så tenkte jeg å koble de til 2 ohm og prøve å finne en 8" som har samme følsomhet som Kickerene, jeg tror S10L7 har en følsomhet på 85,6db. Så enten bruke en Kicker 8" følsomhet på 83 db eller finne en som har det samme som de andre.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det ser ut som om støyen kommer fra en phono kabel, så jeg skal bytte den. Jorda batt i dag med en 50kv som jeg hadde liggende.

 

Så har jeg 3 spørsmål.

 

1. Subsonic filter, hva er det og hva skal den stå på. On eller Off

2. Blir det bedre lyd om man bygger kasse i hjulbrønnen.

3. Er det noen som kan foreslå en 8" sub som har en følsomhet på 85db og ikke krever mer en ca10-12 liter kasse, helst mindre hvis det finnes.

 

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Håper det er noen som kan svare på de spørsmålene jeg har i trådene over, samt dette spørsmålet.

 

Hvordan koble mine subber til 2 ohm, jeg finner ingen beskrivelse på dette.

Det eneste jeg kan finne ut er at de enten kan kobles i 1 ohm eller 4 ohm.

Kobler jeg disse i 4 ohm så blir forsterkeren for liten? 4 ohm = 300wrms på forsterkeren.

 

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det ser ut som om støyen kommer fra en phono kabel, så jeg skal bytte den. Jorda batt i dag med en 50kv som jeg hadde liggende.

 

Så har jeg 3 spørsmål.

 

1. Subsonic filter, hva er det og hva skal den stå på. On eller Off

2. Blir det bedre lyd om man bygger kasse i hjulbrønnen.

3. Er det noen som kan foreslå en 8" sub som har en følsomhet på 85db og ikke krever mer en ca10-12 liter kasse, helst mindre hvis det finnes.

 

 

Mvh

Tore

 

1. Subsonic filter, hva er det og hva skal den stå på. On eller Off

Svar: Filteret tar bort frekvenser under en gitt frekvens. Noen forsterkere har variabel frekvens andre ikke. Fordel å ha den "PÅ" for da sparer du forsterkeren for å jobbe med frekvenser systemet ikke er tjent med å gjengi allikevel.

 

2. Blir det bedre lyd om man bygger kasse i hjulbrønnen.

Ikke nødvendigvis.

 

3. Er det noen som kan foreslå en 8" sub som har en følsomhet på 85db og ikke krever mer en ca10-12 liter kasse, helst mindre hvis det finnes.

85 dB? Det var da svært lite. Subwoofere har som regel høyere følsomhet enn dette.

Jeg er importør og kan således ikke foreslå noe for deg ifl. forumets regler. Det er sikkert noen andre uavhengige som kan foreslå noe her.

 

Håper dette hjelper deg...

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Håper det er noen som kan svare på de spørsmålene jeg har i trådene over, samt dette spørsmålet.

 

Hvordan koble mine subber til 2 ohm, jeg finner ingen beskrivelse på dette.

Det eneste jeg kan finne ut er at de enten kan kobles i 1 ohm eller 4 ohm.

Kobler jeg disse i 4 ohm så blir forsterkeren for liten? 4 ohm = 300wrms på forsterkeren.

 

 

Mvh

Tore

Du finner informasjon om koppling på Adire Audio sin side.

 

Ikke for å skuffe deg, men som regel så er det alltid forsterkeren som er for liten i forhold til hva elementet er i stand til å "ta seg av" av effekt.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner informasjon om koppling på Adire Audio sin side.

 

Ikke for å skuffe deg, men som regel så er det alltid forsterkeren som er for liten i forhold til hva elementet er i stand til å "ta seg av" av effekt.

 

Mvh

Pål

 

 

Hei

 

Jeg forsto ikke så mye av det som sto på den siden du fåreslo, ettersom jeg har forstått så får man ikke kobla 2 stk dual 4 ohm til 2 ohm er dette riktig.

Du får vel enten 1 ohm eller 4 ohm med 2 stk, kobler man til 4 subbere så får man 2 ohm?

 

Og når det gjelder følsomheten på 8" sub, så vil jo den spille høyere en de bak vis den forand har høyere følsomhet. Det er kansje jeg som har misforstått dette eller hva. Sub S10L7 har følsomhet på 85,6 eller tar jeg feil.

 

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, 2 4Ohm DVC kan kobles i enten 1 eller 4 ohm.

Sjekk også her for skjematisk forklaring.

Subsonic filter begrenser hvor langt ned i frekvens suben(e) går.

Ellers må du vel bruke low-pass på 8".

 

Hva er følsomhet, mål og data på Morel HCW 8?

Dette må en vel ha lov til å svare på om en er importørt eller ikke :D

 

Ellers har jo Autocustom Earthquake SWS 8" en følsomhet på 86,7db samt genialt liten størrelse for montering i trykkamer i dashen.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår