Gå til innhold

Innspillingstid på nye elementer?

Ranger emnet

Peer

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor lang tid pleier dere som regel å beregne på å spille inn nye høytalere?

Har spilt inn de nye 6x9"erne mine i 48 timer nå.. sammenhengende, har variert lydvolumet litt for å teste litt, men er usikker på hvor høyt jeg kan spille!

[0]Bmw 320i -89

[X]Toyota Corolla -86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har spilt inn de nye 6x9"erne mine i 48 timer nå.. sammenhengende, har variert lydvolumet litt for å teste litt, men er usikker på hvor høyt jeg kan spille!

Jeg fikk vite dette da jeg spurte en av ekspert gutta innen EMMA:

Spill bånn gass om du vil..

De første timene du spiller inn "myker" du opp membranet på elementet..

Ellers er det bare å spille som om dem var 1 år gamle..

Bare unngå forvrengning, enten på elementet eller forvrenging fra spiller/forsterker..

Men det geller jo uansett om det er nytt eller gammelt..

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Innspilling handler i mange sammenhenger like mye om å spille inn ører, som å spille inn elementer. Tror ikke du skal bry deg så mye om akkurat dette, særlig ikke med et par 6x9, som du sannsynligvis har i hattehylla.

Elementets parametre bør ha satt seg nå, så det er bare å kjøre på. (alt etter fornuften selvsagt)

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skjer hvis man ikke spiller subber skikkelig inn??

Ingen her gidder å svare deg, så slutt å ødelegge andre sine tråder med spørsmål ingen kommer til å svare på.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så innspilling er i grunn bortkastet? merket godt forskjell på den nye subben min etter et par dager, spilte dypere og "mykere" bass...

Er redd for å lødelegge 9"ern, den er den viktigste siden den har membran og kan bli sliten ved for hard spilling såpass tidlig!

Men hvis dere mener at det ikke har noen hensikt, så sparer jeg meg gjerne bryet med å rulle i gang bilen doh

[0]Bmw 320i -89

[X]Toyota Corolla -86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så innspilling er i grunn bortkastet? merket godt forskjell på den nye subben min etter et par dager, spilte dypere og "mykere" bass...

Er redd for å lødelegge 9"ern, den er den viktigste siden den har membran og kan bli sliten ved for hard spilling såpass tidlig!

Men hvis dere mener at det ikke har noen hensikt, så sparer jeg meg gjerne bryet med å rulle i gang bilen doh

Min mening er at man gjerne kan "kuule'n" litt de første timene, men det er ikke noe grunn til å ikke spille på moderat høyt volum..

Elementene VIL spille bedre og bedre, iom at de blir mykere.

Det er andre ting som kan få samme høytaller til å virke som den spiller bedre også..

Har du spilt en stund, er anlegget " varmet opp ", og vil spille bedre en om det er "kaldt"..

( Mener jeg, rett meg om jeg tar feil, folkens.. )

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Peer: alle høyttalerne i bilen din har membran. Så enkelt er det. Basselementer har store membraner, diskantelementer har små. Og ja, du gjettet riktig, mellomtoneelementer har mellomstore :P

Det som skjer når man "spiller inn" et element, er IKKE at man myker opp membranen. Man myker opp det øvre og nedre opphenget, og sørger for at det skjer små endringer i elementets T/S-parametre. Et uinnspilt element har noe andre parametre enn et innspilt element, siden materialene har forskjellige mekaniske egenskaper ved forskjellige temperaturer.

At lyden blir bedre etter bassene har blitt varme har nok gjerne sammenheng med at både cd-spiller og forsterkere også har oppnådd riktig arbeidstemperatur ;)

Man trenger IKKE spille lavt de første timene, man trenger IKKE spille inn et element i mange dager/uker, og basselementer kan IKKE sprenges lettere om ikke de er innspilt. 24 timer ved +/- 50hz så høyt som mulig uten forvrengning bør holde bra. La gjerne elementet stå uten kasse, så membranet får fri vandring og ikke lager noe lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler 24 timer som et slags minimum, du kan gjerne la den stå lengre. Men etter 24 timer bør de største endringene i T/S-parametrene være på plass, selv om det nok vil forekomme mindre endringer etter dette også.

Innspillingstiden styres vel egentlig litt ut fra elementets slaglengde. På mindre mellomtoner og diskanter kan det kreves lengre tid, ettersom de bevegelige delene ikke beveger seg like mye. Men noen absolutt hovedregel er litt vanskelig å sette.

Det spiller overhodet ingen rolle hvor elementet er plassert. Men om det ikke står i kasse lager det ikke FULLT så mye lyd, og det kan være veldig praktisk om du ikke skal spille det inn mens du bruker det, om du skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om det blir spelt inn i bilen så er det lurt å kjøre på 50Hz og ikkje fullt volum dei første 24 timane?

Kva med lydjustering? Stod i bladet som følgde med forsterkaren at eg skulle kjøre volumet på spelaren til topps og forsterkaren til bunn, for så å skru forsterkaren gradvis opp til lyden blir forvrengt og så la den stå på det nivået som ikkje gjer vrenging, bør dette vente til etter innspelinga?

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider