Gå til innhold

Innspillingstid på nye elementer?

Ranger emnet


Peer

Anbefalte innlegg

Så om det blir spelt inn i bilen så er det lurt å kjøre på 50Hz og ikkje fullt volum dei første 24 timane?

 

Kva med lydjustering? Stod i bladet som følgde med forsterkaren at eg skulle kjøre volumet på spelaren til topps og forsterkaren til bunn, for så å skru forsterkaren gradvis opp til lyden blir forvrengt og så la den stå på det nivået som ikkje gjer vrenging, bør dette vente til etter innspelinga?

 

Innspilling av basselementer handler om lydkvalitet, ikke lydkvantitet.

Skru volumet gradvis opp og lytt etter ulyder, låter det greit er det bare å dra på.

MEN, det er jo ikke noe man må gjøre, det er ingen vits å spille høyere enn at det er behagelig å lytte på.

Den siste finjusteringen med evt. equalizer og utprøving av delefrekvenser er det greit å vente med til elementet har myknet litt opp.

Det skjer mye de første timene hvis man tøyer elementet med litt bassrik musikk, deretter går det treigere.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hvor lang tid pleier dere som regel å beregne på å spille inn nye høytalere?

 

Har spilt inn de nye 6x9"erne mine i 48 timer nå.. sammenhengende, har variert lydvolumet litt for å teste litt, men er usikker på hvor høyt jeg kan spille!

 

 

det er at membranet er stivere når det er nytt... det blir mykere,, jeg spilte mine hjemme høytalere cerwin-vega i 170timer, ca 16timer hver dag,,litt otopic :-P spilte ikke høyt,, det er att du skal ikke presse elementen til maks, eller no:-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette temaet tatt opp et antall ganger her på forumet og ennå så kommer det en og annen som ikke klarer å søke seg fram til tidligere trådere eller klarer å "tenke" selv.

ENNÅ så kommer det flere meninger på dette området fra totalt ukynndige personer.

 

"Innspilling" av et element er ikke annet enn at til lenger en har spillt med elementet til "bedre" låter det.

De mekaniske parametrene forandrer seg og elementet vil spille dypere i bassen samt tåle mer effekt, spille mykere og spille mer detaljert. Dette gjelder for så vidt mellomtoner og diskanter også.

Altså: Alle bevegelige deler på et element vil mykne opp og forbli mye da du spiller med elementet ved jevne mellomrom.

Membranet skal altså fortsette å være så stivt som mulig!!!

 

Det er helt "på jordet" at en skal spille "forsiktig" i X antall timer.

Hvis elementet ikke klarer/tåler å spille på maksimalt volum uten forvrengning (lyttenivå) så er det noe galt et sted. Da er ikke elementet av noen nevneverdig kvalitet etter min mening.

 

Så til alle dere uvitne amatører og andre eksperter:

1 - Montèr elementet i et kabinett.

2 - Plasser kabinettet i bilen.

3 - Spill med elementet og hør etter på detaljer i musikken etterhvert som tiden går.

Du vil garantert høre en forskjell og tenke som så at "jammen har han derre Morel-duden god peiling!"

 

Husk alikevel at det varierer fra element til element hvor lang tid som trengs før det låter "som det var ment til å gjøre".

 

"Innspillingstid finnes det altså intet fasit-svar på!

Hvis noen påstår noe annet så er det ren og skjær løgn!

 

Jeg vil med dette håpe at diskusjonen om "innspilling" en gang for alle er avsluttet og at vi alle kan slutte med å diskutere dette emnet opp og ned og i mente til vi blir såå forvirret at vi ikke selv husker hva vi først trodde var rett.

 

Til slutt vil jeg ønske alle en riktig god 17.mai imorgen og håper at grillen er varm og "øllet" kaldt!

 

 

Mvh

Mr. Morel himself (som ikke lenger har lov å reklamere for egen bedrift på bilforumet.net lenger) doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Applaus*

 

Kjempebra innlegg Morel, det er godt at dei som kan dette gidder å ta seg tid til å forklare.

 

Når eg først leste om innspeling trudde eg det var for å mjuke opp elementet og at det var skadelig å kjøre full guff i starten.

 

Etter ditt innlegg har eg forstått kva det dreier seg om, og det virker faktisk logisk.

:peace: :win

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mekaniske parametrene forandrer seg og elementet vil spille dypere i bassen samt tåle mer effekt, spille mykere og spille mer detaljert. Dette gjelder for så vidt mellomtoner og diskanter også.

 

Det er helt "på jordet" at en skal spille "forsiktig" i X antall timer.

Hvis elementet ikke klarer/tåler å spille på maksimalt volum uten forvrengning (lyttenivå) så er det noe galt et sted. Da er ikke elementet av noen nevneverdig kvalitet etter min mening.

 

 

Bra inlegg Pål, noe av det samme jeg har skrevet på Gatebilforum.net.

Noen tillegg/korreksjoner:

Du møter deg selv litt i døra, først sier du at elementet vil tåle mer effekt, så hevder du det er tull å spille litt forsiktig første tiden. ;) :)

For å være på den sikre siden er det en fordel med visse elementer å ta det litt med ro. Særlig svært billige elementer med ekstremt stivt oppheng av dårligere kvalitet, kan med fordel behandles litt forsiktig frem til opphenget er myknet opp.

 

Det bør uansett ikke være noe problem å spille på normale lyttenivåer, da er det noe alvorlig galt, som du sier.

 

Hvor stor forskjell man vil høre avhenger fullstendig av elementet. Det finnes noen elementer som helt, eller delvis er brent inn fra fabrikk.

 

Normalt tar det ikke lange tiden før parametrene har satt seg.

 

En liten digresjon: Du er inne på noe svært interessant når du sier "uten forvregning". Vi vet jo at forvregningsnivået på dynamiske elementer som oftest er svært høy. Særlig i bassområdet. Litt moro at mange leser forvregningsprosenten på forsterkeren som om det skulle ha noen innvirkning på lyden, når et basselement kan ha helt opp i 10% forvregning ved 30Hz.

 

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra inlegg Pål, noe av det samme jeg har skrevet på Gatebilforum.net.

Noen tillegg/korreksjoner:

Du møter deg selv litt i døra, først sier du at elementet vil tåle mer effekt, så hevder du det er tull å spille litt forsiktig første tiden. ;) :)

For å være på den sikre siden er det en fordel med visse elementer å ta det litt med ro. Særlig svært billige elementer med ekstremt stivt oppheng av dårligere kvalitet, kan med fordel behandles litt forsiktig frem til opphenget er myknet opp.

Det er dager jeg har en meget høy hastighet gjennom dører og da er sjangsene meget store for at jeg møter med selv. Jeg er til tider litt "Lucky Luke"-ish...

Vi er enige om at billige elementer ofte har en billig gummiblanding og da derfor kan være stivere og trnege lenger innspillingstid, eller som vi "proffe" sier det, INNBRENNINGSTID"!

Jeg tenkte på kvalitetselementer, MR.SQ! Det visste du nok sombrero

 

 

En liten digresjon: Du er inne på noe svært interessant når du sier "uten forvregning". Vi vet jo at forvregningsnivået på dynamiske elementer som oftest er svært høy. Særlig i bassområdet. Litt moro at mange leser forvregningsprosenten på forsterkeren som om det skulle ha noen innvirkning på lyden, når et basselement kan ha helt opp i 10% forvregning ved 30Hz.

mvh

Glenn

Det er godt vi er enige, MR.SQ.

Hadde folk fått opp øynene for kvalitet fremfor kvantitet og pris så hadde det blitt har konkurranse i diverse seriøse og useriøse konkurranser.

 

Never settle for second best!

 

Mvh

Pål

(-som ikke har lov å reklamere for egen bedrift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor man velger JBL...

 

"We chose it for low-distortion, high-level bass. 1" safe excursion limit. At 100db, 30hz, distortion is under 1%; under 10% is unusual for any speaker,"

AUDIO, om "min" JBL 2245H :dude:

 

Må bare poengtere helt klart at dette gjelder JBL sine Pro elementer, og er ikke nødvendigvis gjeldende for bilstereo elementene. JBL sine Pro elementer er svært gode, sammen med RCF og ikke minst TAD. Kanskje de mest interessante PA/pro elementer på markedet. Fantastisk dynamikk.

 

Det er svært få elementer som kan vise til en slik forvregnignskarrakteristikk. Av typiske hjemme elementer kan jeg kun komme på Eton, og tildels SEAS Excel (dog noe høyere). Men husk at ikke all forvregning er uønsket, og at det godt kan være elementer med høyere forvregning som låter svært bra.

 

I bilstereosammenheng, blir vi desverre skjeldent presentert for forvregningskarakteristikk. Det blir påberopt enormt lave forvregnignsmålinger på Adire sin XBL2 motor (benyttes på lisens av endel andre bl.a Resonnant engineering), men uavhengige målinger har vist tildels sjokkerende resultater i negativ rettning i visse deler av frekvensspektrum.

 

Dette er et tema det kans krives og debatteres til det uendelige om, defor stopper jeg her.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Applaus*

 

Kjempebra innlegg Morel, det er godt at dei som kan dette gidder å ta seg tid til å forklare.

 

Når eg først leste om innspeling trudde eg det var for å mjuke opp elementet og at det var skadelig å kjøre full guff i starten.

 

Etter ditt innlegg har eg forstått kva det dreier seg om, og det virker faktisk logisk.

:peace: :win

Jeg er ydmyk og bukker dyyypt!

 

God 17.mai !

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår