Gå til innhold

01 Civic V-tech Turbo.

Ranger emnet


Turbo_FB

Anbefalte innlegg

Konsekvensen av å ikke gjøre dette er at stempelringene snurrer ut av posisjon, og leder til et høyt oljeforbruk (enten øyeblikkelig og/eller etter noen dager). Hvis innsugsventilenes utsparring er klokka 12, så er det helt feil å plassere gapene klokka 12:00, 3:00, 6:00 og 9:00. Dette er fra hukommelsen, men sjekk med servicemanualen hva som anbefales og/eller hva stempelfabrikanten anbefaler. Men en tommelfingerregel med smidde stempler er å plassere den andre kompresjonsringen 180 grader i forhold til den første.

 

Kan kanskje dette ha noe med at jeg spurte tro...

 

Og det at ring-gapene flytter seg er bare i beste fall.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:) Har klart å gjort denne brøleren selv engang.Kanskje litt hårsår pga det... :D

Altså snudde ikke stempla feil vei, men ett sto litt feil vridd etter montering, og jeg bare vridde det på plass. For dette ble jeg belønnet med skadde ringer som knakk og førte til lav komp, olje forbruk og til slutt kjempehull i stempelet...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren står i en 01 mod Civic. Ombyggningen skal godkjennes og stemples i vognkortet med 180 hk.

 

Angående mål og slikt så er end-gap cyl1 top 0.20, mid: 0.4, olje, 0.25x2.

Omtrent tilsvarende på de 4 andre sylindrene. Målt først 1" ned i sylinderen og så 5" fra toppen og ned.

Ring-to-groove: top 0.05, mid 0.045 cyl1 og samme videre.

 

Ring gap skal plasseres 90 grader fra hverandre på de 2 øverste. De skal ikke være over kryssbolt hullene eller 90 grader fra kryssbolt hullene.

Olje ringene er jo 3 delt. De skal ha 15 grader mellomrom.

 

Stempel til vegg 0.01mm. Stempel ø 81mm.Motoren ble honet før montering. Overflaten over sylindrene ble målt og det lå rundt 0.05mm der.

 

Siden motoren ikke hadde gått så langt så bestilte vi bare opp orginale råde og ramme lagre etter farge kodene.

 

Svinghjulet ble dreiet av og tilpasset clutchen for best grip flate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående mål og slikt så er end-gap cyl1 top 0.20, mid: 0.4

Millimeter eller tommer? Hvis millimeter hørtes de vanvittig trange ut. Det vanllige her bruker å være 0.02", som tilsvarer 0.51 mm. Andre kompresjonsringen er cirka 0.004" større (0.02+0.004=0.024), som skal være omentrentlig 0.61 mm. Dette er OMENTRENTLIG! Sjekk for gunds skyld med spec-sheetet som kom med stemplene dine; her står ting nøyaktig hva de skal være. Kommentaren her går ut på at etter hovedregelen hørtes dine klaringer ufattelig trange ut.

 

Stempel til vegg 0.01mm.

Dette hørtes også sinnsykt trangt ut. Med CP low-silicon-stempler ligger denne på gjennomsnittlig 0.0035", noe som tilsvarer 0.0889 mm, og du kjører smidde stempler med en klaring på knapt en tidel av dette?

 

EDIT:

Konsekvensen av for tett stempel-sylinderveggklaring er at stemplet utvider seg (pga av varmen), rett inn i sylinderveggen (god, gammeldags varmskjæring). For trange end-gaps gjør at ringene støter sammen (utvides av varmen), og de "bøyer seg ut", rett inn i sylinderveggen = Havari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er i mm.

I henhold til instruksjons boken så er alle disse målene innenfor normal grensen. De kunne faktisk vært trangere og fremdeles innenfor.

 

 

Stempel til vegg var rimelig trangt, men d var sylinder service i Bergen som honet motoren. De fikk stemplene og honet etter de. De vet hva de driver med så jeg la meg ikke mere opp i det.

Er ikke sikker på om disse stemplene utvider seg mere enn orginale, men det må de nå ha tatt hensyntil. De blir jo ovale når de utvides.

 

Jeg hadde ikke nok måle blad til å måle stempel-til-vegg så kan mellom 0.01 til 0.015 men trangt fremdeles.

 

Spec på stemplene sier bare noe om bredden på sporet til ringen. Der er top 0.04", mid 0.048" og olje 0.111"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut stemplene helt ja. De går ikke klar for veiven så de må helt ut.

 

Øyvind du kan bare ta det med ro. Dette går bra og motoren skal holde evig lenge. Mere redd for at bilen går i fjellet.

 

Heisann..

Vi har småprata litt på MSN, men må bare beklage for skarpheten til Øyvind... Men for all del hør på hva han sier... Det er ikke noe kødd serru...

Klaring på rådelagre, veivlagre, plassering av ringer, klaring av ringer, hvordan du monterer ting osv har alt og si... En liten feil og du kan ha tapt kompresjon eller andre problemer og i værste fall havari i løpet av neon få dager...

Dobbeltsjekk alt og vær sikker på at du ikke har glemt noe... Det blir aldri presisert godt nok... Og småfeil kan koste deg dyrt... Det er mye som skjer i den motoren for hvert sekund som går for der inne går ting fort, og hvis noe er ute av spec så låser alt seg....

 

Vi kan godt snakkes mer på MSN om dette... Så får vi forsikre oss om at du har ting under kontroll...

 

Og husk at det er kun for å hjelpe deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stempel til vegg var rimelig trangt, men d var sylinder service i Bergen som honet motoren. De fikk stemplene og honet etter de. De vet hva de driver med så jeg la meg ikke mere opp i det.

Er ikke sikker på om disse stemplene utvider seg mere enn orginale, men det må de nå ha tatt hensyntil. De blir jo ovale når de utvides.

 

Det er ditt ansvar å sjekke dette... Du kan ikke kreve penger for hele motoren din hvis dette havarerer pga sylinderservice sin honing...

Klaringen på stemplene mine er 0,095mm.. Orginalstempler skal være MYE trangere (ca 0,038mm) da de er støpte og ikke utvider seg så mye... Men smidde stempler skal ha mye plass... Motoren vil høres ut som en kaksete diesel før den blir varm pga dette, og det er normalt...

Ta ut stemplene og mål diameteren med presisjonsverktøy med 1/100mm nøyaktighet. Og mål diameteren i blokka... Mellom 0,085mm og 0,1mm er akseptabelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalspesifikasjonene kan ikke brukes på smidde stempler, disse krever MYE løsere klaring (~0.1 mm imotsetning til ~0.001 mm). Dette står på spec-sheetet som stemplene ble levert med. Sånn som klaringen er nå kommer motoren til å skjære seg bare man kjører til butikken. Stempelring-gap-klaringen hørtes også sykt trange ut, og dette gjør iallefall ikke saken bedre.

 

Turbo_FB: Jeg sier det nå med en gang, og det er SLETT IKKE for å være slem/bedrevitende/misunnelig. Om du skrur sammen motoren og bruker den sånn som den er, så kommer den til å skjære seg straks du begynner å kjøre. Det KAN hende at den kan overleve å stå og gå på tomgang, men klaringene er alt for trange, så straks du begynner å kjøre den kommer den til å skjære seg. Jeg garanterer det! For ordens skyld, ta bilde av stemplenes spec-sheet, sånn at vi får se hvor landet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, CP-stempler! De bygger klaringen inn i stemplets diameter, hvilket betyr at hvis dine sylindrer ER 81.000 mm akkurat nå, så ER klaringen mellom stempel og sylindervegg riktig, forutsatt at stemplets diameter er riktig. Det står jo på arket:

 

Bore diameter: 3.189" = 81.0006 mm.

Clearance: 0.0035" = 0.0889 mm.

 

 

Er du steine peise sikker på disse ring-gap-målene her? Er de oppgitt i millimeter? Hvilke stempelringer? Hvor er arket som forteller hvor store gapene skal være? CP gir nemlig ikke ut disse lengre med sine stempelringer; de stoler på at motorbyggerne klarer å velge rett klaring etter som hvilken applikasjon de skal i (NA imotsetning til Turbo/SC/Nitrous).

end-gap cyl1 top 0.20, mid: 0.4, olje, 0.25x2.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, CP-stempler! De bygger klaringen inn i stemplets diameter, hvilket betyr at hvis dine sylindrer ER 81.000 mm akkurat nå, så ER klaringen mellom stempel og sylindervegg riktig, forutsatt at stemplets diameter er riktig. Det står jo på arket:

 

Bore diameter: 3.189" = 81.0006 mm.

Clearance: 0.0035" = 0.0889 mm.

 

 

Er du steine peise sikker på disse ring-gap-målene her? Er de oppgitt i millimeter? Hvilke stempelringer? Hvor er arket som forteller hvor store gapene skal være? CP gir nemlig ikke ut disse lengre med sine stempelringer; de stoler på at motorbyggerne klarer å velge rett klaring etter som hvilken applikasjon de skal i (NA imotsetning til Turbo/SC/Nitrous).

 

Siden han har kjøpt stempler for 81mm og hona blokka hos sylinderservice så er klaring litt større enn den skal være.... ca 0,1mm... Jeg mener dette er litt i høyeste laget men skal ikke være noe særlig avskrekkende... Motoren vil rasle litt mer enn normalt før den har drift-temp...

Har prata me han på MSN, og vi har ting under kontroll... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han har kjøpt stempler for 81mm og hona blokka hos sylinderservice så er klaring litt større enn den skal være.... ca 0,1mm... Jeg mener dette er litt i høyeste laget men skal ikke være noe særlig avskrekkende... Motoren vil rasle litt mer enn normalt før den har drift-temp...

Har prata me han på MSN, og vi har ting under kontroll... :)

0.1 mm totalt, altså cirka 0.01 over det den egentlig skal være? Men jeg er nyskjerring på dét med stempelringene; vil gjerne høre hvilke ringer dette er, hvilken end gap man benytter, og materiale ringene er laget av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår