Gå til innhold

Type Motorolje på GD2.0i 16v

Ranger emnet

Crazytaxi

Anbefalte innlegg

Har en 88 GD 2.0i 16v som jeg er usikker på hva slags type motorolje jeg skal bruke. Kjører i dag med shell helix syntestisk olje (husker ikke hva den het, men er den dyreste de hadde på bensinstasjonen.. hehe) men, har hørt at dette kanskje ikke er helt bra m tanke på at den da vil bruke endel olje, og pga ventilløfterene kontra det med halvsyntetisk....

Hadde vært fint med en avklaring på dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp olje på biltema det holder i masse vis til dem bilen..

Tull!

Valg av olje er veldig viktig for hvor lenge motoren varer.

Kjør helsyntetisk på motoren om det er det som har blitt brukt før. Det skader dog uansett ikke å kjøre helsyntetisk olje av høy kvalitet.. det smører bra, og tåler påkjenningene bedre enn halvsyntetisk og mineral-olje.

Biltema-olje er det delte meninger om, men kjør uansett ikke mineral eller halvsyntetisk på motoren om det har blitt brukt helsyntetisk før

Kjører selv helsyntetisk på min 87mod mazda, med godt resultat :)

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull!

Valg av olje er veldig viktig for hvor lenge motoren varer.

Kjør helsyntetisk på motoren om det er det som har blitt brukt før. Det skader dog uansett ikke å kjøre helsyntetisk olje av høy kvalitet.. det smører bra, og tåler påkjenningene bedre enn halvsyntetisk og mineral-olje.

Biltema-olje er det delte meninger om, men kjør uansett ikke mineral eller halvsyntetisk på motoren om det har blitt brukt helsyntetisk før

Kjører selv helsyntetisk på min 87mod mazda, med godt resultat :)

Ja du får kjøpt helsyntesisk på biltema.. å det er jo esso olje så det er bra kvalitet..

Helix er jo dårlih i forhold da.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt at på gamle motorer som har rullet en del km, burde man bruke mineral olje da den er tykkere enn syntetisk olje, som igjen gjør at olja ikke bare renner rett gjennom motoren. hvis dette bare er fjas så kom med innspill :)

bruker mineral olje på min, og motoren er gått 199 000 km. maler som en kattunge.

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan "tykkelse" er det på oljen?

Er det 5-40, 5-50 eller 0-50 eller.no?

Jeg har nå på min bil, 5-40 mineral olje. Har kjørt ca. 4000 km med den.

Men nå når jeg starter bilen så går det kanskje helt opp til 5 sekunder fra jeg har vridd om nøkkelen til oljetrykk lampen slutter å lyse.

Er ikke det lang tid da?

Mener å huske at den ikke var sånn når jeg kjøpte den for ca. 4 mnd. siden.

Er det feil med olje pumpa, eller oljen, eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 1 month later...

Har nå byttet olje på bilen min i helga.

Satt på originalt oljefilter fra Mazda, og brukte Mobil1 mineralsk olje med tykkelse 10-40.

Jeg har skrevet før at det kan 5 sekunder før olje trykk lampen slutter å lyse etter jeg har startet bilen, men det kom av at jeg hadde brukt biltema sitt olje filter. Biltema sitt oljefilter har ikke den innebygde retur ventilen som holder olje inne i filteret etter at du har slått av motoren, noe som det originale filteret har. Så nå har jeg ingen problemer med at jeg ikke får oljetrykk når jeg har startet.

I morges når jeg startet så slukket oljelampa seg før motoren startet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider