Gå til innhold

Skifte ventiltetninger

Ranger emnet

nnnneh

Anbefalte innlegg

Mye arbeid dette, eller kan jeg få gjort det på volvo for en overkommelig pris?

Motoren min bruker litt olje, og etter å ha studert i hvilke situasjoner den bruker olje har jeg kommet frem til at jeg forhåpentligvis har dårlige ventiltetninger (les: slipper å kjøpe ny turbo)

Den bruker mye olje når jeg bremser mye på motoren, ved normal kjøring og hard landeveiskjøring er oljeforbruket lik null/normalt. Og har tenkt som så at det er kun ved motorbremsing at jeg har så mye undertrykk i sylindrene samtidig som innsugsventilene er åpne og antar at oljen suges inn der da. Rett meg om jeg er på jordet.. har ikke så mye peiling på dette men synes ressonementet mitt virket fornuftig? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma greia på min bil. Bruker null olje til vanlig, men ved kraftig motorbremsing (5k i andre gir) Bruker den litt olje. Om det holder å bytte gummirngen på innsugsventilene vet jeg ikke. Om styringene også er slitt får du ikke sjekka uten å ta av toppen.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min gjelder det motorbremsing generelt, uansett fart uansett gir. så lenge det er -0,95 bar i innsuget så stinker det svidd olje og ryker blått ved neste gasspådrag.

styringene bør vel ikke vere gåene enda etter 180-190k km. men mistenker at det har vert for lite olje på den en gang og veit ikke helt hva som ryker først da.

får ta den med meg på volvo dem har sikkert peil på sånnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelp.. fikk et prisoverslag på volvo.. rundt 3500kr i arbeidspenger.. :rolleyes:

ikke så galt det... et slipesett til toppen får du billig til en bilrekvisita butikk, men velger du å kjøpe slipesett uoriginalt hør med verkstedet ditt om de montrer uoriginale deler er nemmelig ikke alle som gjør det.. etter som jeg har hørt..

Sjekk prisen på ikke merke veksted de er som regel billigere

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte 2 dager (med god hjelp) på å bytte tetninger på rekorden.. ble merkbar forskjell faktisk, bilen reagerte mye bedre.. men eg vet ikkje kor stor forskjell det e på rekord og volvo, i oppbygging altså.. var så jævli glad når eg hadde renset alle 8 ventilene....glad for at eg ikkje hadde 16 altså :D for det tok dritlang tid, måtte slipe for hånd for å få ventilene tette, alle sammen var full i sot og drit..

vil si det e verdt arbeidet hvis du først må av med toppen..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi brukte en enorm klemmesak, som aaaakkurat gikk rundt en 8v-topp.. skrudde sammen og kileklossene (sikkert ikkje det de heter :D) kom til syne.. lurer på om eier sa den var kjøpt på biltema, men eg aner ikkje.. var visst ment for ford den vi brukte, men så lenge den når rundt der den skal så funker det..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider