Gå til innhold

Motorbytte - Godkjenning?

Ranger emnet


Zetec

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud om en Mercedez Benz 230 89 modell, som det er foretatt ett motorbytte til en 300 TD

 

Noen som vet hva som må til for å få dette godkjent?

Den gikk jo glatt gjennom EU-Kontroll, men der ser de jo ikke akkurat så mye på sånnt.

 

Det er vel ikke noe avgifter å betale for økt effekt siden bilen er såpass gammel? (Ny i norge)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilbud om en Mercedez Benz 230 89 modell, som det er foretatt ett motorbytte til en 300 TD

 

Noen som vet hva som må til for å få dette godkjent?

Den gikk jo glatt gjennom EU-Kontroll, men der ser de jo ikke akkurat så mye på sånnt.

 

Det er vel ikke noe avgifter å betale for økt effekt siden bilen er såpass gammel? (Ny i norge)

 

 

Nope er bilen eldre enn 1996, så slipper du å betale hk avgift om du øker hk antallet.

Sålenge bremser og understell klarer den økte effekten, og motoren sitter pent og ryddig i motorommet, skulle det vell være greit.

Men den tidligere motoren (230en) var det en bensiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope er bilen eldre enn 1996, så slipper du å betale hk avgift om du øker hk antallet.

Sålenge bremser og understell klarer den økte effekten, og motoren sitter pent og ryddig i motorommet, skulle det vell være greit.

Men den tidligere motoren (230en) var det en bensiner?

Ja, det var en bensinmotor som stod i den før..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm....er litt usikker om du må betale litt i avgifter siden bilen ikke kommer med motoren? greit nok å trimme motoren som er så gammel men å skifte motor? er ikke sikker på dette men lurer litt selv....

De sies at hvis bilen er eldre en 10 år i Norge så kommer det ikke avgifter på effektøkning/endring.

 

Ikke har jeg peil på hvor mange hk det er i en 3 liter TD maskin heller.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.....jeg vet ikke synst bare det hørtes litt rart ut.....det har man jo ganske gode muligheter for å bygge seg verstingbil selv hvis det stemmer.....

Joda det stemmer, men da må man jo ta en bil fra Norge, de fleste som bygger biler nå, skyline osv importerer jo bilen. Og da er det 10 år fra den er importert til norge før man slipper avgiften.

 

Bare vet om mange som bygger turbovolvoer som slipper unna hvertfall..

Men får jo sjekke til onsdag når jeg skal av å prøve bilen også..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 300D har 82-85hk. 300 TD har 125hk. EDIT: Du har '89. Da er det vel en dieselsekser.Da er det nok 125hk+ :rolleyes:

PS!! en 300TD er ikke det samme som 300TDT :D

 

Og, hvis du vil vite hva som trengs av bremser og understell ringer du Bertil O.Steen og spør hva forskjellen er på 300D vs 230E. På volvo 240 er det "stor" forskjell på diesel/varebil/ambulanse understell vs de andre 240-variantene. Men det er 99% sikkert ikke noe problem å få dieselen inn i vognkortet ditt.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mener på at bilen må være første gangsregistrert i norge for minst 10 år siden, eller noe sånnt.

Så om man avskilter bilen osv vil det ikke ha noen betydning.

 

Det blir vel og merke billigere avgift for hvert år som går..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så foreksempel en golf en kan jeg gjøre hva jeg vil med motormessig og selfølgelig forsterke uten at jeg må betale effekt avgift? bilen er en 83 modell..har det noe å si om den må godkjennes på nytt angående avgiften?

kan du fortelle meg litt nærmere hva effektavgiften er, er litt usikker om jeg har fått helt med meg det riktige..

vwsportz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man importerer en bil til norge så betaler man en rekke avgifter, for bil, motor, hestekrefter, tyngde osv.

 

Og hvis du da importerer en bil fra utlandet og du vil bytte motor til en større eller mindre, eller endrer fra bensin til diesel osv, og bilen ikke er blitt 10 år gammel så må du betale mellomlegget på den avgiften.

 

Ta en helt fritt eksempel, tar utgangspunkt i at bilene er av samme årsmodell.

Ford Mondeo 2.0 136hk avgift: 15 000kr

Ford Mondeo V6 170hk avgift: 25 000kr

 

Hvis du da importerer den bilen med 2.0 nå, og får den hjem til norge, så betaler du 15 000kr i avgift, men så finner du utav at du vil bytte til en V6 motor istedet, da må du betale 10 000kr til i avgift, som er mellomlegget mellom de to bilene. (Avgiften blir mindre og mindre for hvert år du venter med å bygge om)

 

 

Er bilen over 10 år gammel i Norge, så er det ingen avgift for å endre effekten, MEN bilen må være godkjent.

 

Mye rot i posten, men du finner vel frem, hehe..

 

Så hvis bilen din har vært registrert i Norge i over 10 år, så kan du lempe oppi 1000hk om du får det godkjent :D

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde no byttet motor til en 300E istedenfor den tafatte 300 dieselen.. Den går jo virkelig treigt.

Bensin?

 

Med 1,6-1,7 tonn henger bak, så spørs det vel ikke om den bensinmotoren hadde fått sine problemer, for å ikke tenke på bensinforbruket.

 

Men nå var jo bilen bygget om, jeg har ikke planer om å bygge om noen flere biler på en liten stund hvertfall, fått nok av det nå, hehe..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår