Gå til innhold

lakken flyter ikke?

Ranger emnet

Pater

Anbefalte innlegg

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Erfaringsmessig lønner det seg å tynne klarlakken ca 15%, (eller opp mot 20% hvis varmt i været) og øke trykket noe.

Jeg bruker ca 4 bar på 1.5 dyse og nesten full åpning på matinga.

Men det varierer jo veldig på type sprøyte og lakkfabrikat..

ja virker som om klarlakken er for tykk på en måte, men er litt vanskelig å tynne ut en sprayboks da, borre hul å helle i litt :D har litt lyst å kjøpe meg kompressor og ei lakksprøyte, syns det er morro å lakkere, om man får det til fint...... får et mye finere sprøytebilde med en lakksprøyte også, og ikke bare en rundt klatt, hehe... men vet ikke om jeg gidder å satse 7-8000 for ett sett og ikke få det til noe bra, og ende opp med ett likt resultat..... er det stor forskjel å lakke med boks mot en lakksprøyte...?

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo et mye større sprøytebilde med sprøyte, slik at slipper å overlappe så mye.

Sprøytebildet fra spraybokser er som regel runde ja, men du får dyser som gir en "strek".

Hvor lang avstand har du mellom sprayboksen og kanalskjørtet?

Tror fortsatt du kunne hatt på mer/gått litt nærmere kanskje.

Er sprayboksen gammel da? Innholdet på gamle spraybokser kan nesten være tjukk som grøt noen ganger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo et mye større sprøytebilde med sprøyte, slik at slipper å overlappe så mye.

Sprøytebildet fra spraybokser er som regel runde ja, men du får dyser som gir en "strek".

Hvor lang avstand har du mellom sprayboksen og kanalskjørtet?

Tror fortsatt du kunne hatt på mer/gått litt nærmere kanskje.

Er sprayboksen gammel da? Innholdet på gamle spraybokser kan nesten være tjukk som grøt noen ganger. :)

kjøpt samme dagen som jeg brukte den, så den var ikke gammel.... holdt vel en 30cm kanskje,

===>>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja virker som om klarlakken er for tykk på en måte, men er litt vanskelig å tynne ut en sprayboks da...

He he, sorry, glemte det var sprayboks

Som en nevnte, gå litt nermere med boksen og kjør på til lakken trekker sammen og blir blank.

Men husk at med sprayboks er grensen mellom appelsinskall og sig uhyre liten.

Lettere å kontrollere det med lakksprøyte gitt..

Opel Combo B 1,8 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, sorry, glemte det var sprayboks

Som en nevnte, gå litt nermere med boksen og kjør på til lakken trekker sammen og blir blank.

Men husk at med sprayboks er grensen mellom appelsinskall og sig uhyre liten.

Lettere å kontrollere det med lakksprøyte gitt..

jeg vet.... vet du pris på klarlakk til sprøyte?

===>>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk greie på temp, ang. lakkering i dag.

Tempen skal være akkurat 24 grader,,,da blir det best resultat, og tørking på 70 grader,,,så blir det bra:)

Spørs jo litt det.

Fleste produsenter anbefaler 20 grader.

Tørking på 70 stemmer nok. Står 60 hos de fleste produsenter, men stiller du på 70 så får du omtrent 60 grader på plata.

Det er kaldere ned mot gulvet.

Har mistet deler på gulvet i tørka noen ganger, dørhåndtak osv.

Og det er ikke like tørt som de andre delene som står høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpt samme dagen som jeg brukte den, så den var ikke gammel.... holdt vel en 30cm kanskje,

Ok, hehe tror nok du må en del nærmere. Rundt 15cm kanskje.

Spørs jo hvor flink du er med sprayboksen, men holder du ikke nærme nok vil du slite med å få det pent.

Jo nærmere du går, jo lettere er det å få sig. Går du nærmere må du også gå fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo litt det.

Fleste produsenter anbefaler 20 grader.

Tørking på 70 stemmer nok. Står 60 hos de fleste produsenter, men stiller du på 70 så får du omtrent 60 grader på plata.

Det er kaldere ned mot gulvet.

Har mistet deler på gulvet i tørka noen ganger, dørhåndtak osv.

Og det er ikke like tørt som de andre delene som står høyere.

Det mye mulig det,,,men jeg snakka med en lakkerer i dag og han sa hvertfall det.

Det med 70 grader det har noe med herding å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,, nei jeg veit ikke helt jeg ,,bare vidre formidler det jeg har hørt jeg :)

Men har sett forkjellige resultater når temp ikke har vært korrekt og man ser stor forskjell,,hehe

Ja, stemmer nok det du har hørt.

De fleste produsenter anbefaler rundt 20grader sprøytetemp.

Men du bør se hva produsenten anbefaler før du begynner å lakkere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man pusser ALDRI!!! mellom farge og klarlakk... :scared

det at det kommer støv er bare at dere ikke lakker i støvfrie nok rom, og støv går ann å slipe også polere bort etterpå... doh

dette er bullshit angry om man "furer" over alt som er lakkert før du legger klarlakk så blir det umurlig å se i lakken att den er lakkert.. lakkerte en utstillingsbil for en 3 ukersiden den ble strøken kunne ikke se antydening til att den var lakkert utem om fargevaget da:D

136,8db i 2006 2.plass (gatebil sept 06)

134,6db tror jg 3.plass (tv boden juli 07)

Lenke til kommentar
Del på andre sider