Gå til innhold

lakken flyter ikke?

Ranger emnet


Pater

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal vel ikke være nødvendig å slipe basefargen før klarlakk...?

Og gjør du det på sølv metallic så er det vel stor sjanse for at du vil se riper.

Må du slipe basefargen så ville da jeg tatt på farge igjen for å være sikker på at det ikke blir noen synlige riper.

Tettfarge/akryl som er herda, er en annen sak. Der kan man jo slipe støvkorn å legge klarlakk over uten problem.

Tror man skal være litt mer forsiktig på metallic, spesielt lyse farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... for å si det slik, viss du sliper over selve basen med eit pusse papir, VIL du lage en annen struktur enn viss du ikke hadde gjort det... har ingen nytte for seg å pusse basen, du har 1 døgn på deg på å sprøyte klarlakk etter siste strøket med base (etter boka)

 

tett farge (dvs uten klarlakk) kan du slipe på og polere opp igjen uten problem.. det er fordi du ikke sliper på metal kornene i metalic lakken... når du gjør det fucker du opp fargen, og den blir ikke slik den skal være...

 

men seff, tar du en hellakering og "furer" over HELE basen på bilen vil du jo ikke se det, da det er slik over hele bilen doh

 

også etter boka så er det 60 grader i 30 min som er herdetida.. men så trenger det jo en stund for å bli 60 grader (gamle boksen så var det 15 min) så i alt sto den på tørk i 45 min...

 

og hvordan ser du at en hellakert bil er hellakert da ? og ikke orginal lakken ? utenom at den er usedvanleg blank da sombrero ? støv korn fjerner du jo når den er blitt kald og har stått en liten stund...

 

har lakkert masse deler, og har ALDRI pusset på lakken, går du inn på eit lakkeringsverksted og sier du har pusset over basen før du la klarlakken tror eg dem ville sitt domt på deg... ville hvertfall vi gjort på arbeid :op

eneste man skal "fure" over det som du kaller det, er klarlakken (om du skal legge mer klarlakk over eller bare polere hele driten for å få skikkeleg flot finish) eller en tett farge uten klarlakk, men da må den poleres opp igjen for den SKAL ikke ha klarlakk over seg...

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... for å si det slik, viss du sliper over selve basen med eit pusse papir, VIL du lage en annen struktur enn viss du ikke hadde gjort det... har ingen nytte for seg å pusse basen, du har 1 døgn på deg på å sprøyte klarlakk etter siste strøket med base (etter boka)

 

tett farge (dvs uten klarlakk) kan du slipe på og polere opp igjen uten problem.. det er fordi du ikke sliper på metal kornene i metalic lakken... når du gjør det fucker du opp fargen, og den blir ikke slik den skal være...

 

men seff, tar du en hellakering og "furer" over HELE basen på bilen vil du jo ikke se det, da det er slik over hele bilen doh

 

også etter boka så er det 60 grader i 30 min som er herdetida.. men så trenger det jo en stund for å bli 60 grader (gamle boksen så var det 15 min) så i alt sto den på tørk i 45 min...

 

og hvordan ser du at en hellakert bil er hellakert da ? og ikke orginal lakken ? utenom at den er usedvanleg blank da sombrero ? støv korn fjerner du jo når den er blitt kald og har stått en liten stund...

 

har lakkert masse deler, og har ALDRI pusset på lakken, går du inn på eit lakkeringsverksted og sier du har pusset over basen før du la klarlakken tror eg dem ville sitt domt på deg... ville hvertfall vi gjort på arbeid :op

eneste man skal "fure" over det som du kaller det, er klarlakken (om du skal legge mer klarlakk over eller bare polere hele driten for å få skikkeleg flot finish) eller en tett farge uten klarlakk, men da må den poleres opp igjen for den SKAL ikke ha klarlakk over seg...

 

sølv å andere lyse met. farger er jo litt spess da men om en bil er lakkert å du ser den litt fra siden vill du se att i fargen er det litt ujavnheter selv om det er helt dekke. furer ikke over biler på arbeidstid pga det har vi ikke tid til. men biler jg tar på kvelden om de vill ha en helt spess finish gjør jg det. blir helt strøkent.

136,8db i 2006 2.plass (gatebil sept 06)

134,6db tror jg 3.plass (tv boden juli 07)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel ikke være nødvendig å slipe basefargen før klarlakk...?

Og gjør du det på sølv metallic så er det vel stor sjanse for at du vil se riper.

Må du slipe basefargen så ville da jeg tatt på farge igjen for å være sikker på at det ikke blir noen synlige riper.

Tettfarge/akryl som er herda, er en annen sak. Der kan man jo slipe støvkorn å legge klarlakk over uten problem.

Tror man skal være litt mer forsiktig på metallic, spesielt lyse farger.

 

 

 

er ikke nødvenig på noen som helst måte men har lakket ett par utstillingsbiler fra sverige å de er noen av sveriges mest troferte biler en kolega bor i sverige så han kommer med bilene så hjelper jg han og omvendt når jg kommer med biler... om det er sann så kan jg maile ett par bilder av de bilene vi har lakka+++ bare til å pm om dere er int å se resultatet vi får :eddie

136,8db i 2006 2.plass (gatebil sept 06)

134,6db tror jg 3.plass (tv boden juli 07)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sliper du lett over basefarga for å få mindre struktur og en glattere flate?

Vet folk mellomsliper klarlakken og legger på en gang til, men har ikke hørt at noen har gjort det med basefarga.

For basefarga blir det jo ikke så mye struktur av...

Sier ikke at du gjør noe som er feil, men er bare litt nysgjerrig på hva du gjør under lakkeringa, siden jeg ikke har hørt så mye om dette før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Klarlakken har lett for å bli slik om du starter å spraye rett på delen. Start utefor og avslutt på andre siden og utefor delen. Da slipper du dråper etc på delene også. Lykke til!

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår