Gå til innhold

Høyt turtall i forhold til fart...

Ranger emnet

VolvoTore

Anbefalte innlegg

Ja, nå har jeg fått testa ut 242'n skikkelig etter motorbyttet og det virker til å funke bra. MEN... jeg får veldig høyt turtall i forhold til fart syns jeg... cirka 4000o/min ved 100km/t er vel litt drøyt? Oppsettet er B230A m/M40 og original bakaksel (75/76-mod), clutch og svinghjul fra M40'n. Den slurer ikke, for da burde jeg ha lukta det samt at clutchpedalen er ganske "slapp" fordi jeg ikke har orka å justere den ennå (det vil jo si at den ligger godt innpå). Er det utvekslingene i M40-kassa som forårsaker dette? Har kikka litt på utvekslingene i den og det er jo ikke store forskjeller fra de andre, men det er jo bare 4 gir da. Vil det hjelpe stort å sette inn M41 eller M46? Eller er det bedre å bytte bakaksel? Har en bakaksel fra en '86 245, men vet ikke hvordan utvekslingen er i den... (?)

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lav utveksling på m40 kassa... Husker ikke tall, men lav. Hvor mange hester er det på denne motoren? M40 kassa tåler ikke mye før den sier takk for seg..... M41 er vel helt lik bare med overdrive og m46 kjenner jeg ikke til...

1987 Volvo 740 Turbo Squirta + div mod

1987 Volvo 740 GLE Brukskjerra...

Div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg fått testa ut 242'n skikkelig etter motorbyttet og det virker til å funke bra. MEN... jeg får veldig høyt turtall i forhold til fart syns jeg... cirka 4000o/min ved 100km/t er vel litt drøyt? Oppsettet er B230A m/M40 og original bakaksel (75/76-mod), clutch og svinghjul fra M40'n. Den slurer ikke, for da burde jeg ha lukta det samt at clutchpedalen er ganske "slapp" fordi jeg ikke har orka å justere den ennå (det vil jo si at den ligger godt innpå). Er det utvekslingene i M40-kassa som forårsaker dette? Har kikka litt på utvekslingene i den og det er jo ikke store forskjeller fra de andre, men det er jo bare 4 gir da. Vil det hjelpe stort å sette inn M41 eller M46? Eller er det bedre å bytte bakaksel? Har en bakaksel fra en '86 245, men vet ikke hvordan utvekslingen er i den... (?)

Har KANSKJE, sier KANSKJE fått tak i en 242 fra 81 med OD + litt små snacks....kommer ann på hva hu jenta vil ha for den......blir delebil..int i OD kasse hvis jeg får den?

Får vite mer før fredag...

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har KANSKJE, sier KANSKJE fått tak i en 242 fra 81 med OD + litt små snacks....kommer ann på hva hu jenta vil ha for den......blir delebil..int i OD kasse hvis jeg får den?

jeg er intresert i svart gulvteppe om det er noe sånt i den som du ikke skla ha selv ;)

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er intresert i svart gulvteppe om det er noe sånt i den som du ikke skla ha selv ;)

bilen er blå, samme er interiøret...

edit: svart gulv teppe kan du ta fra en 244....passer det å....å mye lettereå få tak i..;)

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jente med 242? er hun singel?? :titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jente med 242? er hun singel?? :titties:

singel...i donno....heheh

"81 Volvo 242 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville skiftet kassen og akslingen, og så sett om det ble bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville skiftet kassen og akslingen, og så sett om det ble bedre...

Men jeg skjønner ikke helt hvordan kassa kan forårsake noe sånt, uten ulyder eller noen andre "synlige" feil. Antar at jeg må ha oppunder 4000 o/min på 4.gir i 100km/t. Det er da altfor høyt? Mener det var lavere da jeg hadde B21A i, med samme kasse og aksling.

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke helt hvordan kassa kan forårsake noe sånt, uten ulyder eller noen andre "synlige" feil. Antar at jeg må ha oppunder 4000 o/min på 4.gir i 100km/t. Det er da altfor høyt? Mener det var lavere da jeg hadde B21A i, med samme kasse og aksling.

Jeg hadde 3500 - 4000 ved 90 - 100 km/t på min 1979 mod. med B21A og m45 kasse

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.volvo240.dk/main.asp?f=105

står utvekslingen;)

TUSEN TAKK!!! :D Den var kjempenyttig! :)

Bagtøj:

M40 4,10:1 / 3,91:1

M47 3,54:1 / 3,73:1

(Den vil altså ha høyere fart på lavere turtall med bakaksel fra bil med M47... right?)

Gjett hva jeg skal gjøre? ;)

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting... Hvis jeg bytter bakaksel til en med lavere utveksling, så vil jeg vel få problemer med at speddo'n viser feil? Hva kan jeg gjøre for å bøte på det? (Før onkel politi bøter på det... he he...) For det vil vel vise for lite? Jeg har seff mek. speedo (M40).

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider