Gå til innhold

B230FB vs B230FX

Ranger emnet

Jokek

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på B230FB og B230FX bortsett fra at sistnevnte sitter i 240 Classic og den første i Volvo 940? Er det ikke 531 topp og VX (eller VX3) kam i begge?

Med det samme: Hva er forskjellen mellom 530 toppen som sitter i b230F og b230FD kontra 531 toppen. Er det bare kanalene, eller sitter det andre ventiler i 531 toppen?

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

230 FB har ikke 531topp, dvs noen få har det, men det er ganske vilkårlig, volvo skrudde på noen godbiter en gang i blandt, alt ettersom hva som var på lager. I 230FB motoren sitter det en V-kam, men den er stort sett lik VX-kammen(samme løft og durasjon). FX motoren har som du sier både 531topp og VX kam. Lurer også på om det ikke er mere avgassrensing på FB motoren.

Hadde du hatt en 530 og en 531topp ved siden av hverandre hadde du sett at kanalene er litt mer buede og ganske mye større på 531toppen, dessuten sitter pluggen litt mer midt i forbrenningskammeret.

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så det er b230FX som er grom-motoren av 8-ventilerne uten turbo?

Ang avgassrensing er det vel B230FD (som jeg har) som er kongen på haugen. Men om B230FB ikke har 531 topp i alle tilfeller, så er det bare kamakselen som skiller FB og FD?

Grunnen til at jeg spør er at F og FD har 116Hk mens FB vel har 135 (FX har noe sånt også). Om jeg slenger en VX-kam ned i min FD, - får jeg da FB spekk?

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jokek

Ok. Så det er b230FX som er grom-motoren av 8-ventilerne uten turbo?

Ang avgassrensing er det vel B230FD (som jeg har) som er kongen på haugen. Men om B230FB ikke har 531 topp i alle tilfeller, så er det bare kamakselen som skiller FB og FD?

Grunnen til at jeg spør er at F og FD har 116Hk mens FB vel har 135 (FX har noe sånt også). Om jeg slenger en VX-kam ned i min FD, - får jeg da FB spekk?

Tror det ja.

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Vekker opp en gammel tråd her....står en vraka 92' 240 Classic på høggeren rett ved her, med B230FX motor.

Har selv en 91' 245 med B230F...så planen var å kjøpe motoren, og hive motoren i herregårdsvogna. Blokka er jo fin å ha i reserve til større planer, hehehe.

Trenger jeg styreenheten også? Ifølge Vadis så er det samme delenummer på B230F som B230FX...hmm. B230FX er jo forsåvidt det samme som en B230F med 20hk "trimsettet" Volvo solgte på 90-tallet, er det noen som har katalogene og kan finne ut av hva som fulgte med i det settet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter hva jeg vet så har både b230fx og b230fb motorene 531 topp.

b230fx har 531topp og vx kam, denne motoren satt i 240 fra 91 til 93.

b230fb har også 531 topp men vx3 kam, og satt i 940 fra 91 til 94.

anngående det som blir nevt ovenfor her at bare et fåtall av 230fb motorene har 531 topp,så har jeg for meg at alle ble levert med det,men det skal jeg ikke si med sikkerthet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

230 FB har ikke 531topp, dvs noen få har det, men det er ganske vilkårlig, volvo skrudde på noen godbiter en gang i blandt, alt ettersom hva som var på lager. I 230FB motoren sitter det en V-kam, men den er stort sett lik VX-kammen(samme løft og durasjon). FX motoren har som du sier både 531topp og VX kam. Lurer også på om det ikke er mere avgassrensing på FB motoren.

Hadde du hatt en 530 og en 531topp ved siden av hverandre hadde du sett at kanalene er litt mer buede og ganske mye større på 531toppen, dessuten sitter pluggen litt mer midt i forbrenningskammeret.

Neinei,absolutt ALLE b230 fb jeg har sett har hatt 531 TOPP OG VX3 KAM

Jeg har de siste åra kjøpt bortimot 10 slike motorer som prosjekt på en og samme skrot,har kun forlangt en b230 fb,og hva har jag fått hver eneste gang?En motor med 531 topp og vx3 kam.

B230 fx har 531 topp og vx kam,altså 3 grader i forskjell vx vs vx3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener styre enheten er lik ja men ikke sikker

Men en ting jeg lurer på B230Fx har 136hk og b230f har 116, men de har jo samme dreiemomentet

Hva er det noe som struper effeten ett sted eller , hadde en f motor før og jeg merker jo det er litt mer og drag i min slipper og gire så ofte , :hammer

Kanskje 531 toppen er en grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada,det er nok presisert noen ganger nå,hehe

I det trimkittet inngikk iallefall koplett topp ot 2" eksosanlegg.Har katalogen på dette noe sted.

Hvilken hugger er det som driter FB motorer, er på jakt etter et F svinghjul, regner med at det er likt på alle F, FB, FX, FK, FT, hvis noen har er det bare å si i fra. Begynner å bli lei av å lete etter noe så enkelt

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...