Gå til innhold

Ta i gang på 2. gir

Ranger emnet


Pompiuses

Anbefalte innlegg

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Mazda_råner

Vil anta at clutchen blir fortere sltt når du slurer i gang på andre..

 

Ikke noe mer enn clutchen?

 

 

En annen ting jeg lurer på er om du ødelegger synkroniseringene (eller noe :D ) hvis du feks girer ofte fra 2. til 4. gir? Er det vits i å dobbeltclutche da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

En annen ting jeg lurer på er om du ødelegger synkroniseringene (eller noe :D ) hvis du feks girer ofte fra 2. til 4. gir? Er det vits i å dobbeltclutche da?

 

Dobbeltclutche??

Er ikke det noe svære snutebiler(lastebiler) gjør?

Trenger da bare trykke ned clutchen en gang .. for så å bytte til "ønsket" gir ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, en kasse tar kanskje pittelitt mer skade av det da drevene ikke er 100% i lik hastighet, men sant, hallo, man trenger da ikkke å overdrive.. En Hyunday tåler det gjerne litt dårlig, men jeg tror de fleste biler kan gå såpass langt, at du bør være mer redd for å overhale motoren enn girkassen.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TBI

Høres rart ut at den skal ta skade av det..

Blir jo minder "jobbing" for kassa ..

2til4 istedet for 2 til 3 til 4 ...

 

hmm..

 

Synkringene skal spinne opp mye større hastighetsforskjell i kassa da. 2 til 3dje er mindre jobb for synkringene enn 2 til 4.

Men i praksis spiller det nok liten rolle.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Synkringene skal spinne opp mye større hastighetsforskjell i kassa da. 2 til 3dje er mindre jobb for synkringene enn 2 til 4.

Men i praksis spiller det nok liten rolle.

 

 

 

Det er sant. Men hvor ofte girer man vel slik?

 

Jeg er mer opptatt av å spare på clutchen ved nedgiring, særlig ved bremsing på gir da, mellomgassing er gode ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

 

 

Det er sant. Men hvor ofte girer man vel slik?

 

Jeg er mer opptatt av å spare på clutchen ved nedgiring, særlig ved bremsing på gir da, mellomgassing er gode ting.

 

Jepp, det er bagateller. Har man litt finger/tåspissfølelse så går det greit. Man kjenner om det glir smooth.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Det er sant. Men hvor ofte girer man vel slik?

 

Jeg girer faktisk slik ofte :D

Jeg kjører mye i byen og da jeg starter opp bilen er jo motoren kald. Jeg drar den derfor aldri over 3000rpm. Siden bilen min har svært kort utveksling betyr det at bilen nesten ikke kommer opp i fart så sant du ikke girer superraskt. Noe man selvsagt ikke gjør med kald girkasse :nono: Siden 90% av alle oslotrafikanter tror man kommer raskere frem i rushen ved å gi full gass inn mot et lyskryss for deretter å bråbremse på rød lys, er det derfor ikke like populært å lusekjøre frem til bilen blir varm. Det blir derfor til at jeg heller tar i gang på 2. gir og girer deretter opp i 4. Men er altså ikke helt sikker på om dette er bra i lengden, og om det heller er bedre å kjøre bilen hardere mens den er kald og gire seg gjennom alle girene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit no i hva alle andre mener, hehe... Jeg blir tutet på i hytt å gevær gjennom byn fordi veiene her ikke er laget for noe (ikke engang gålister)... Går i ca 10 over de dype dalene av noen brostein, og enda saktere over humpene (må holde 0.1 km\t for å unngå å ta nedi på en av dem)...

 

Huff, jeg får senking og stiving... Hvordan skal det gå da? Må vel kjøre sidelengs da.. Hmmmm..... *vinkelsliper på humper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår