Gå til innhold

Ta i gang på 2. gir

Ranger emnet


Pompiuses

Anbefalte innlegg

Glemte jo det jeg skulle skrive da:D:D:D

 

Om du vil hardkjøre, så går det utover motoren. Om du vil fortgire, så går det utover girkassen. Men hallo, du trenger da ikke overdrive på hvor sakte du skal gire vel? Om det bare er de par minuttene gjennom byn da motoren er kald, så blir det ikke mnerkbar skade på kassen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ifølge Honda, så skal du: Gire slik at motoren til enhver tid går lett og smidig. Du skal unngå kraftige akselerasjoner og gire med rolig, faste, jevne bevegelser med clutchpedal helt i bunn.

 

 

Det som sliter på motoren mer enn nødvendig er dårlig/skitten olje, skitten luft, skitten bensin, høyt turtall og feil driftstemperatur.

 

Får du bilen i gang ved å file på clutchen så blir den naturligvis slitt. Den blir glassert og tar dermed dårligere, selv om tykkelsen er grei.

 

Ang. synkronisering. Er du perfeksjonistisk ( slik som meg ) og skal slite motor og gir minst mulig, så har du to valg.

 

1. Det er å skifte rett gir til rett tid i rett hastighet. Kjører du i 60 og girer ned i 2 så skjønner du tegningen, synkroniseringen får et vanvittig turtall, jo høyere turtall, jo mer slitasje. Du føler når du "treffer" motorens turtall og turtall på girkassen, spesielt på noen Honda maskiner. Da spretter ikke turtallstelleren noe spesielt opp/ned akkurat idet du legger inn giret. Jeg bruker ofte gi gass på motoren før jeg slipper inn giren, slik at jeg "treffer" de to turtallene og dermed ikke lager noe rykk/moment. Dette kan medføre filing på clutchen noen ganger, noe som ikke er bra. Men jeg skifter heller clutch framfor skifte lagre/tannhjul i motor og girkasse. ( Se nedenfor hva som forårsaker slitasje ).

 

2. Bruk motorbremsing mindre. Legg giret i fri og trill til målet og brems med fotbrems mot målet ( f.eks et lyskryss ). Dette går fint så lenge du ikke bruker forbremsen for mye ( varmgang ). I lange nedoverbakker bør du bruker motorbrems, da faren for å varme opp bremsene til bremsehavari er stor. Hva oppnår du med dette?

 

A). Motor/gir går på lavere turtall og du sparer delene for slitasje.

B). Du unngår momenthopp på drivverk.

C). Du sparer bensin, på _enkelte_ motorer; lavere turtall, mindre bensin. Skal du i tillegg kjøre mest mulig økonomisk, så må du se drivstoff/turtalls kurven for akkurat din motor. En motor har et gitt turtall med høyest virkningsgrad. Ved økomomi race, så prøver man hele tiden å ha motoren på dette turtallet. Noen motorer bruker faktisk mer drivstoff på lave turtall enn en gitt turtall pga pumpetap. Min Honda 15Hk påhengsmotor ( forgasser basert ) bruker mer bensin på 1300rpm enn 2900 rpm.

D). Større slitasje på bremsesystem. Jeg personlig skifter heller bremseklosser framfor slite ut drivverk.

E). Du mister unnamanøver tid, fordi du må legge inn gir.

 

Moderne motorer er laget for motorbrems, men det er selvfølgelig slitasje.

 

Et lager/tannhjul/aksling etc blir slitt av:

1. Antall omdreinger det har gått.

2. Lastmoment.

3. Plutslige momentforandringer ( transienter ) som oppstår ved plutselige lastpåslag ( giring ) og frekvensresonaser ved gitte turtall. Motoren til sykkelen min er f.eks balansert for 8200rpm, da går den jevnest. Andre turtall, mer vibrasjon ( og dermed mer slitasje )

4. Feil driftstemperatur.

 

Eldre 2 taktsmotorer er farlig å bruke motorbrems på. Fordi: ned en bakke, motoren har høyt turtall selv om forgasserspjeldet er stengt. Resultat: Stemplene beveger seg opp og ned uten smørning.

 

Så kan man tilslutt spørre seg. Hvorfor gidde kjøre slik som dette ???? Noen girer/gasser/bremser og gir faen. Dette gjerne fordi de skal ha bilen i f.eks 60.000km og la andre eiere ta støten på slutten av bilens levetid.

 

Min kjørestil er merkelig for mange og de mener det er idiotisk. Sensor jeg hadde fra biltilsynet synes kjørestilen min var noe merkelig, fordi jeg ikke brukte motorbrems inn mot lyskryss.

 

Kan så være. Men iallefall, mine maskiner, jeg bruker dem som jeg vil :-)

post-1008-13804850958631_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

 

Er ikke noe problem egentlig. Bare prøver å finne ut hva som sliter minst på bilen ;) Vil jo ta best mulig vare på min prrrresious :D

Bruk den som du vil. Du har sikkert solgt bilen lenge før dette kommer som noe problem.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hondaen skrev:2.

 

Bruk motorbremsing mindre. Legg giret i fri og trill til målet og brems med fotbrems mot målet ( f.eks et lyskryss ). Dette går fint så lenge du ikke bruker forbremsen for mye ( varmgang ). I lange nedoverbakker bør du bruker motorbrems, da faren for å varme opp bremsene til bremsehavari er stor. Hva oppnår du med dette?

 

 

Gjør som du vil, jeg pleierå bruke motoren, det sliter ikke noe særlig på motoren med 3-4000 RPM som synker akkurat, mellomgassing redder clutchen... Bremser er kjekt å ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig at dette blir en liten avsporing fra tema, men hvordan/hva er dobbelclutching og hva er det godt for?

 

btw: litt sluring på clutchen skader ikke stort. merk: litt.

 

Vi kjørte en volvo343 som oljen var tappet av girkassen på idet bilen stod i 3. gir tror jeg.. og den sluringen som skulle til for å få bilen igang.. vel.. det var ikke litt, og det tok ikke lang tid før det luktet svidd clutch og røyk som faen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltclutching på en moderne bil er ingen vits! Det er derfor vi har synkronisering! Det sliter mer og ta i gang på andre enn og gire ofte! Man trenger jo ikke bruke gearstanga som brekkstang! Bilene i dag er faktisk så bra at blir de brukt på en nogenlunde normal måte og får litt stell i blandt så holder motor og drivverk nærmest evig! Ikke motorbremse inn mot kryss fordi det sliter?? Da sliter du i hvertfall bremser! En bil er faktisk laget for og brukes! Helt greit og vente med hardkjøring til oljen er varm, men tenk på alle som bare kjører fordi bilen er et fremkomstmiddel! Bilene deres går de også! Det er i midlertid stor forskjell på hva man gjør med en Ferrari F40 og en Toyota Corolla! Jo finere maskineri jo mere forsiktig

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Dobbeltclutching på en moderne bil er ingen vits! Det er derfor vi har synkronisering! Det sliter mer og ta i gang på andre enn og gire ofte! Man trenger jo ikke bruke gearstanga som brekkstang! Bilene i dag er faktisk så bra at blir de brukt på en nogenlunde normal måte og får litt stell i blandt så holder motor og drivverk nærmest evig! Ikke motorbremse inn mot kryss fordi det sliter?? Da sliter du i hvertfall bremser! En bil er faktisk laget for og brukes! Helt greit og vente med hardkjøring til oljen er varm, men tenk på alle som bare kjører fordi bilen er et fremkomstmiddel! Bilene deres går de også! Det er i midlertid stor forskjell på hva man gjør med en Ferrari F40 og en Toyota Corolla! Jo finere maskineri jo mere forsiktig

 

Du har gått glipp av noe du..

Dagens biler er IKKE så bra at motorer og gir holder evig, sånn var det før i tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår