Gå til innhold

Ta i gang på 2. gir

Ranger emnet


Pompiuses

Anbefalte innlegg

Originally posted by eirikoo

 

For å være seriøs så tror jeg nok at en 7 liters V8 med la oss si 300 hk varer lenger enn en 2 liter firer med samme hkantall.

Men forskjellen er nok ikke så stor lenger med moderne motorer.

 

Hvor mange Hondaer med over 500kkm på speedometeret vet du om?

 

Jeg vet om 14 stk volvoer med samme eier som har over 500kkm på speedometeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Ascona

 

Hvor mange Hondaer med over 500kkm på speedometeret vet du om?

 

Jeg vet om 14 stk volvoer med samme eier som har over 500kkm på speedometeret.

 

Hvis en kar eier 14 biler er det vel drosjer vi snakker om?

 

Kjenner ikke til noen Hondaer med så mye på telleren nei, men det plager meg strengt tatt ikke.

Har ingen anelse om hvor langt de motorene går, men de går nok et godt stykke de og med riktig stell.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Du har gått glipp av noe du..

Dagens biler er IKKE så bra at motorer og gir holder evig, sånn var det før i tiden..

Det var kanskje slik før i tiden i enkelte tilfeller, men jeg har no senest i dag kjørt en 95 mod med 458 000 på telleverket og det var ingen tegn på utslitt motor der! Spør en gammel mekaniker hvor ofte de overhalte motorer før i tiden kontra nå!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Det var kanskje slik før i tiden i enkelte tilfeller, men jeg har no senest i dag kjørt en 95 mod med 458 000 på telleverket og det var ingen tegn på utslitt motor der! Spør en gammel mekaniker hvor ofte de overhalte motorer før i tiden kontra nå!

 

458kkm skulle det da bare mangle at bilen går, den bør holde MINST det dobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Hvis en kar eier 14 biler er det vel drosjer vi snakker om?

 

Kjenner ikke til noen Hondaer med så mye på telleren nei, men det plager meg strengt tatt ikke.

Har ingen anelse om hvor langt de motorene går, men de går nok et godt stykke de og med riktig stell.

 

Ja, det er snakk om drosjer, altså biler som blir skamkjørt, og stort sett aldri kjørt av eieren..

Det eneste de bilene har fått er vanlig vedlikehold i henhold til serviceskjema..

2 av de har faktisk rundet 1 million nå, på tide å bytte de ut da visstnok, mest fordi man ikke vil kjøre med en 92 modell som taxi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til drosjer blir det jo litt spesielt da. Drosjene går jo alltid med optimal driftstempereatur, blir ført service på, og blir som regel ikke grisekjørt i like stor grad som private biler. Jeg vet om flere Hyundai'er som har gått som taxi med over 600000km på telleren. Ingen problem det. Alle biler som blir brukt som taxi går langt. Hører skjelden om untak.

 

Vet feks også om en pug 505 som gikk nesten 2 mill. km som taxi før den ble byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

458kkm skulle det da bare mangle at bilen går, den bør holde MINST det dobbelte.

For det gjør en gammel amerikansk forhistorisk støpejerns V8? I dont think so!! Alle motorer kan gå langt hvis man ignorerer alle tegn på slitasje! Tror du at motoringeniørene i Detroit for 40- 50 år siden hadde bedre materialer og på alle måter bedre forutsetninger enn dagens ingeniører? Tror du at utviklingen går baklengs? Problemene med en bil i dag ligger sjelden i motor/ kasse, men i alt rælemikk en bil må ha for og være lovlig! Man kan gjerne si at utviklingen har gått for langt på f.eks dieselmotorer, men problemet ligger ikke i rådelager og stempelringer! USA ja, Motoringeniørene der lagde jo diesel av en bensinmotor uten forsterkninger! Og da hadde de kommet til 80 tallet! Suksess! Not!!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

For det gjør en gammel amerikansk forhistorisk støpejerns V8? I dont think so!! Alle motorer kan gå langt hvis man ignorerer alle tegn på slitasje! Tror du at motoringeniørene i Detroit for 40- 50 år siden hadde bedre materialer og på alle måter bedre forutsetninger enn dagens ingeniører? Tror du at utviklingen går baklengs? Problemene med en bil i dag ligger sjelden i motor/ kasse, men i alt rælemikk en bil må ha for og være lovlig! Man kan gjerne si at utviklingen har gått for langt på f.eks dieselmotorer, men problemet ligger ikke i rådelager og stempelringer! USA ja, Motoringeniørene der lagde jo diesel av en bensinmotor uten forsterkninger! Og da hadde de kommet til 80 tallet! Suksess! Not!!

 

En kompis av meg har en 97 modell Tahoe som allerede har gått ca 700k, henger bra sammen fortsatt den..

 

Den forrige bilen hans, en Blazer K5 fra slutten av 70 tallet gikk ca 1 mill før rusta tok den.

 

OG ja, utviklingen med tanke på varighet går faktisk baklengs.

5,7 Dieselmotoren som ble levert funka ikke spesiellt bra nei, men det var da bare en bitteliten filleting som var problem med den, veldig enkelt å fikse..

Den første 6,2D motoren var heller ikke veldig bra, men ikke noe stort med den heller, den oppdaterte versjonen som kom på siste halvdel av 80 tallet er knallbra.

6,5D motoren som kom senere er enda bedre, det kom også en 6,5TD som er knallbra..

Og nå har Duramax 6600 kommet, den motoren har jeg STORE forventninger til, den første dieselmotoren som kanskje hadde fortjent en plass i en sportsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Og nå har Duramax 6600 kommet, den motoren har jeg STORE forventninger til, den første dieselmotoren som kanskje hadde fortjent en plass i en sportsbil.

 

Øyhh, en svær amerikansk dieselmotor i en sportsbil?

Haha..

Det skjærer 'litt' i mine øyne. :)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Øyhh, en svær amerikansk dieselmotor i en sportsbil?

Haha..

Det skjærer 'litt' i mine øyne. :)

 

Jeg er forsåvidt enig, men med en liten justering yter den motoren godt over 350hk, og langt over 800Nm, det er jo ytelser godt nok for stort sett hvilken som helst bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Jeg er forsåvidt enig, men med en liten justering yter den motoren godt over 350hk, og langt over 800Nm, det er jo ytelser godt nok for stort sett hvilken som helst bil.

 

Sant det. Ytelsene er jo bra, men karakteristikken og vekten passer nok ikke i en sportsbil.

 

En Scania motor har vel rundt 450hk og 2400Nm, men den egner seg jo ikke for det.

blir vel litt tungt med Duramaxen eller?

Hvor mye veier den?

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Sant det. Ytelsene er jo bra, men karakteristikken og vekten passer nok ikke i en sportsbil.

 

En Scania motor har vel rundt 450hk og 2400Nm, men den egner seg jo ikke for det.

blir vel litt tungt med Duramaxen eller?

Hvor mye veier den?

 

Vekten er da ikke noe problem, den er jo bygd på en SB, og veier vel ikke såå mye mer enn motoren jeg har i vetten.

Det er jo en syk jævel i statene som har bygd om en Corvette med 6,5TD...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ascona:

 

De lagde ikke super motorer på 60 tallet, teknologien var faktisk ikke kommet så langt som i dag, tro det eller ei! :D Er ikke noe problem å kjøre motorer langt, men åpner du opp motorern og sjekker om delene ligger innenfor toleransene spesifisert fra produsent, så skal du få deg en overraskelse..

 

Amerikanske motorer er kjent for store, inneffektive bensinslukene, lav ytelse/vekt i orginal tilstand. Hva levetid angår, så er de ingen supermaskiner. De har 60 talls teknologi med tilhørende metall legeringer som er pr idag dårlig.

 

Drivverket er en annen, sørgelig historie. Har hørt om mange amerikanere som sliter med det. T.o.m. Chryslers nyeste modeller, f.eks Voyager er stemplet som som en skandalebil. Skifte girkasse etter 90.000km.. det er voyager det!

 

Har du lest bilhistorire, eller som meg sett en dokumentar på tv, så hadde du vist hvorfor japsene plutselig fikk så store markedsandeler på 70 tallet..

 

De japanske bilene hadde overlegen kvalitet framfor amerikanske og europeiske biler. Sammen med bensinkrisen så fikk de store bensinslukene amerikanske motorene et kraftig støkk.

 

Om Honda biler går langt ?

 

Joda, men eldre modeller er ikke så vanlig her til lands pga vårt våte klima og lange vinter med kjøring i saltlake.

 

Honda sine karroseri ble ikke fullgalvanisert før i 1987, dermed slet biler som ikke ble godt holdt med rust.

 

I f.eks California, er det f.eks mange Civic`er fra 70-80 tallet som går, med godt over 500kkm klokken, der er ikke rust noe problem.

 

Er 3 Honda Akkord taxier her i Bergen som har kjørt over 600.000km. Motorene ble kontrollert for slitasje hos Autosalg her i Bergen, og delene lå innenfor spesifikasjonene og avgass krav enda. Vet om flere inne hos Club Honda som har langkjørte Hondaer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Ascona:

 

De lagde ikke super motorer på 60 tallet, teknologien var faktisk ikke kommet så langt som i dag, tro det eller ei! :D Er ikke noe problem å kjøre motorer langt, men åpner du opp motorern og sjekker om delene ligger innenfor toleransene spesifisert fra produsent, så skal du få deg en overraskelse..

 

60 tallet er ikke alt, husk at det er en god del år mellom 60 tallet og år 2000..

80 tallet var uten tvil den epoken bilene var best med tanke på holdbarhet.

 

Amerikanske motorer er kjent for store, inneffektive bensinslukene, lav ytelse/vekt i orginal tilstand. Hva levetid angår, så er de ingen supermaskiner. De har 60 talls teknologi med tilhørende metall legeringer som er pr idag dårlig.

 

Jeg hører noen sier detta, motoren min foreksempel har relativt lavt effektuttak, kun 243hk, men det holder helt greit det på 1480kg, masse potensiale for å ta ut mer er det og.

Og forbruket? Beviselig lavere enn Toyota Celica GT-4 og Dodge Stealth (Mitsubishi GT3000 TT) på hard kjøring.

 

Drivverket er en annen, sørgelig historie. Har hørt om mange amerikanere som sliter med det. T.o.m. Chryslers nyeste modeller, f.eks Voyager er stemplet som som en skandalebil. Skifte girkasse etter 90.000km.. det er voyager det!

 

Jada, Voyager har dårlig drivverk, faktisk har Chrysler hatt STORE problemer med det, men det er langt fra noen representant for den gjennomsnittlige amerikanske bil.

At Voyager er en av de første erfaringene Chrysler har gjort seg med forhjulstrekk ser man også her.

 

Har du lest bilhistorire, eller som meg sett en dokumentar på tv, så hadde du vist hvorfor japsene plutselig fikk så store markedsandeler på 70 tallet..

 

Jepp, jeg vet veldig godt hvorfor japsene fikk store markedsandeler.

Billige biler, det er eneste grunn.

 

De japanske bilene hadde overlegen kvalitet framfor amerikanske og europeiske biler. Sammen med bensinkrisen så fikk de store bensinslukene amerikanske motorene et kraftig støkk.

 

Makan til drittpreik skal man lete lenge etter.

 

Om Honda biler går langt ?

 

Joda, men eldre modeller er ikke så vanlig her til lands pga vårt våte klima og lange vinter med kjøring i saltlake.

 

Kom med noen eksempler på biler so mhar gått langt nå..

 

Honda sine karroseri ble ikke fullgalvanisert før i 1987, dermed slet biler som ikke ble godt holdt med rust.

 

Jeg har selv vurdert å kjøpe meg Honda en gang (ja, jeg skammer meg), en Prelude fra noen og nitti..

Om den var rusten? Ja, den var faen meg helt opprusta.. Men så fin ut da.

 

I f.eks California, er det f.eks mange Civic`er fra 70-80 tallet som går, med godt over 500kkm klokken, der er ikke rust noe problem.

 

Skulle da bare mangle, 500kkm er INGENTING!

 

Er 3 Honda Akkord taxier her i Bergen som har kjørt over 600.000km. Motorene ble kontrollert for slitasje hos Autosalg her i Bergen, og delene lå innenfor spesifikasjonene og avgass krav enda. Vet om flere inne hos Club Honda som har langkjørte Hondaer også.

 

600kkm er ikke mye, husk det.. For meg vil det tilsvare ca 8-9 år kjøring, og det er mange som kjører mye mer i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda; du og disse klaringene dine... har det falt deg inn at kanskje amerikanerne ikke trengte SÅ tighte klaringer, nettopp på grunn av at de var "ineffektive"?

 

Dette har jeg skrevet før, og kommer sikkert til å skrive igjen, helt til folk får inn i skallen noe de tydeligvis ikke vil: Vri, vreng snu, vend, bøy, omformuler alt du makter. samme hvor 2literfan du er (noe som jo er greitnok); Bigger IS better!! regn effektivitet, hester per liter, osv... Ok gang opp 200 hester per liter turbotoer med 5,7, og du skal se at det disse skulle hatt, blir doblet!..

 

Nok om det. de som driver LITT research før de skriver noe (Ikke NRK, da vel...) vet at grunnen til at Chrysler kassene i Voyager gikk ad dundas var, for dårlig olje!...

 

jeg tror at om et par år vil noen (spes) Honda Vtec folk til å få en overraskelse med den nye Caddilac DOHC 32V Vtec`n.

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår