Roberto Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Glemte jo det jeg skulle skrive da:D:D:D Om du vil hardkjøre, så går det utover motoren. Om du vil fortgire, så går det utover girkassen. Men hallo, du trenger da ikke overdrive på hvor sakte du skal gire vel? Om det bare er de par minuttene gjennom byn da motoren er kald, så blir det ikke mnerkbar skade på kassen uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 4, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Liker ikke mose bilen i gir med kald girkasse (slik som alle kjærring pleier å gjøre :D ). Jeg lar den heller gli inn av seg selv. Smooth og fint. Tar ofte litt tid det med kald kasse....... Og da blir det mye tuting :rolleyes: Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Man kan da skille mellom å bevege girspaken med en fjær og med rolig håndbevegelse. Men det er din kasse, din motor, og din kjørestil , gjør som du vil. Jeg har aldri kjørt den. Men det må da være voldsomt korte gir siden det blir så himla med problemer rundt dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 4, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Originally posted by Robert Men det må da være voldsomt korte gir siden det blir så himla med problemer rundt dette? Er ikke noe problem egentlig. Bare prøver å finne ut hva som sliter minst på bilen ;) Vil jo ta best mulig vare på min prrrresious :D Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Gir rolig (uten å overdrive) og dra den gjennom alle gir du. Da varer den nok i mange år skal du se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2003 Hvis du vil være veldig nøye, så varmer du opp motoren og lar den gå i 1 time, før du begyner å kjøre. Eller kanskje bare parker bilen for godt.. Eller, nei, de er til for å kjøres! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mars 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2003 Ifølge Honda, så skal du: Gire slik at motoren til enhver tid går lett og smidig. Du skal unngå kraftige akselerasjoner og gire med rolig, faste, jevne bevegelser med clutchpedal helt i bunn. Det som sliter på motoren mer enn nødvendig er dårlig/skitten olje, skitten luft, skitten bensin, høyt turtall og feil driftstemperatur. Får du bilen i gang ved å file på clutchen så blir den naturligvis slitt. Den blir glassert og tar dermed dårligere, selv om tykkelsen er grei. Ang. synkronisering. Er du perfeksjonistisk ( slik som meg ) og skal slite motor og gir minst mulig, så har du to valg. 1. Det er å skifte rett gir til rett tid i rett hastighet. Kjører du i 60 og girer ned i 2 så skjønner du tegningen, synkroniseringen får et vanvittig turtall, jo høyere turtall, jo mer slitasje. Du føler når du "treffer" motorens turtall og turtall på girkassen, spesielt på noen Honda maskiner. Da spretter ikke turtallstelleren noe spesielt opp/ned akkurat idet du legger inn giret. Jeg bruker ofte gi gass på motoren før jeg slipper inn giren, slik at jeg "treffer" de to turtallene og dermed ikke lager noe rykk/moment. Dette kan medføre filing på clutchen noen ganger, noe som ikke er bra. Men jeg skifter heller clutch framfor skifte lagre/tannhjul i motor og girkasse. ( Se nedenfor hva som forårsaker slitasje ). 2. Bruk motorbremsing mindre. Legg giret i fri og trill til målet og brems med fotbrems mot målet ( f.eks et lyskryss ). Dette går fint så lenge du ikke bruker forbremsen for mye ( varmgang ). I lange nedoverbakker bør du bruker motorbrems, da faren for å varme opp bremsene til bremsehavari er stor. Hva oppnår du med dette? A). Motor/gir går på lavere turtall og du sparer delene for slitasje. B). Du unngår momenthopp på drivverk. C). Du sparer bensin, på _enkelte_ motorer; lavere turtall, mindre bensin. Skal du i tillegg kjøre mest mulig økonomisk, så må du se drivstoff/turtalls kurven for akkurat din motor. En motor har et gitt turtall med høyest virkningsgrad. Ved økomomi race, så prøver man hele tiden å ha motoren på dette turtallet. Noen motorer bruker faktisk mer drivstoff på lave turtall enn en gitt turtall pga pumpetap. Min Honda 15Hk påhengsmotor ( forgasser basert ) bruker mer bensin på 1300rpm enn 2900 rpm. D). Større slitasje på bremsesystem. Jeg personlig skifter heller bremseklosser framfor slite ut drivverk. E). Du mister unnamanøver tid, fordi du må legge inn gir. Moderne motorer er laget for motorbrems, men det er selvfølgelig slitasje. Et lager/tannhjul/aksling etc blir slitt av: 1. Antall omdreinger det har gått. 2. Lastmoment. 3. Plutslige momentforandringer ( transienter ) som oppstår ved plutselige lastpåslag ( giring ) og frekvensresonaser ved gitte turtall. Motoren til sykkelen min er f.eks balansert for 8200rpm, da går den jevnest. Andre turtall, mer vibrasjon ( og dermed mer slitasje ) 4. Feil driftstemperatur. Eldre 2 taktsmotorer er farlig å bruke motorbrems på. Fordi: ned en bakke, motoren har høyt turtall selv om forgasserspjeldet er stengt. Resultat: Stemplene beveger seg opp og ned uten smørning. Så kan man tilslutt spørre seg. Hvorfor gidde kjøre slik som dette ???? Noen girer/gasser/bremser og gir faen. Dette gjerne fordi de skal ha bilen i f.eks 60.000km og la andre eiere ta støten på slutten av bilens levetid. Min kjørestil er merkelig for mange og de mener det er idiotisk. Sensor jeg hadde fra biltilsynet synes kjørestilen min var noe merkelig, fordi jeg ikke brukte motorbrems inn mot lyskryss. Kan så være. Men iallefall, mine maskiner, jeg bruker dem som jeg vil :-) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Skrevet Mars 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2003 Originally posted by Pompiuses Er ikke noe problem egentlig. Bare prøver å finne ut hva som sliter minst på bilen ;) Vil jo ta best mulig vare på min prrrresious :D Bruk den som du vil. Du har sikkert solgt bilen lenge før dette kommer som noe problem. Siter - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2003 Hondaen skrev:2. Bruk motorbremsing mindre. Legg giret i fri og trill til målet og brems med fotbrems mot målet ( f.eks et lyskryss ). Dette går fint så lenge du ikke bruker forbremsen for mye ( varmgang ). I lange nedoverbakker bør du bruker motorbrems, da faren for å varme opp bremsene til bremsehavari er stor. Hva oppnår du med dette? Gjør som du vil, jeg pleierå bruke motoren, det sliter ikke noe særlig på motoren med 3-4000 RPM som synker akkurat, mellomgassing redder clutchen... Bremser er kjekt å ha det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a.d.b. Skrevet Mars 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2003 mulig at dette blir en liten avsporing fra tema, men hvordan/hva er dobbelclutching og hva er det godt for? btw: litt sluring på clutchen skader ikke stort. merk: litt. Vi kjørte en volvo343 som oljen var tappet av girkassen på idet bilen stod i 3. gir tror jeg.. og den sluringen som skulle til for å få bilen igang.. vel.. det var ikke litt, og det tok ikke lang tid før det luktet svidd clutch og røyk som faen :D Siter <b>http://www.akutt-galskap.com<b> Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBI Skrevet Mars 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2003 Dobbletclutching er vel å først måtte clutche den ut av gir for så å måtte clutche den inn i gir. - istedefor å bare clutche og gire. Er ikke sikker på dette, men jeg tror det fungerer ca slik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2003 Dobbeltclutch: Ta inn clutch, sett bil i fri, ut med clutch. Nå synkroniseres drevene. Ta inn clutchen, sett bilen i gir, og ut igjen med clutchen--->gass:) Synkroniseringsringer er gode ting! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2003 Dobbeltclutching på en moderne bil er ingen vits! Det er derfor vi har synkronisering! Det sliter mer og ta i gang på andre enn og gire ofte! Man trenger jo ikke bruke gearstanga som brekkstang! Bilene i dag er faktisk så bra at blir de brukt på en nogenlunde normal måte og får litt stell i blandt så holder motor og drivverk nærmest evig! Ikke motorbremse inn mot kryss fordi det sliter?? Da sliter du i hvertfall bremser! En bil er faktisk laget for og brukes! Helt greit og vente med hardkjøring til oljen er varm, men tenk på alle som bare kjører fordi bilen er et fremkomstmiddel! Bilene deres går de også! Det er i midlertid stor forskjell på hva man gjør med en Ferrari F40 og en Toyota Corolla! Jo finere maskineri jo mere forsiktig Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mars 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2003 Bare en kommentar på det siste fra mondeo.. Jeg har et likestillt syn til de fleste biler jeg, kjøre dem max ut om mulig:D Men ikke når dem er kald.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Mars 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2003 Originally posted by Mondeo Dobbeltclutching på en moderne bil er ingen vits! Det er derfor vi har synkronisering! Det sliter mer og ta i gang på andre enn og gire ofte! Man trenger jo ikke bruke gearstanga som brekkstang! Bilene i dag er faktisk så bra at blir de brukt på en nogenlunde normal måte og får litt stell i blandt så holder motor og drivverk nærmest evig! Ikke motorbremse inn mot kryss fordi det sliter?? Da sliter du i hvertfall bremser! En bil er faktisk laget for og brukes! Helt greit og vente med hardkjøring til oljen er varm, men tenk på alle som bare kjører fordi bilen er et fremkomstmiddel! Bilene deres går de også! Det er i midlertid stor forskjell på hva man gjør med en Ferrari F40 og en Toyota Corolla! Jo finere maskineri jo mere forsiktig Du har gått glipp av noe du.. Dagens biler er IKKE så bra at motorer og gir holder evig, sånn var det før i tiden.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.