Gå til innhold

Ta i gang på 2. gir

Ranger emnet


Pompiuses

Anbefalte innlegg

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Motorer i serieproduserte personbiler er laget for å gå ca 230.000 - 250.000km, eller 4000-5000 timer.

 

Etter det, så ligger mange deler utenfor grenseverdier til utskiftning.

 

Ingenting varer evig, og det er heller ikke maskinene konstruert for. Enten det er MB eller Honda.

 

Ved å behandle drivverket godt, så kan man utsette når viktige deler må overhales, f.eks stempe/sylinder klarning.

 

Ang. kvalitet på motor, så kommer ikke amerikanske bigblock motorer så godt ut. Skal ikke kjøre langt før viktige deler ligger utenfor spesifikasjon og blårøyken ligger etter bilen.

 

Hvor havner b-sorteringen av kulelager fra produsentene ? I amerikanske motorer.. Japsene godtar bare a sortering. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med noe av det problemet nå. Bilen min har gått snart 370000 km, og synkroniseringen på 2. gir er defekt - den var det da jeg kjøpte bilen. (forresten, motor og alt annet er helt utmerket ennå)

 

Han som hadde bilen før meg hadde sikkert en uvane som *mange* andre har. F.eks. når man kommer kjørende og skal svinge av en hovedvei, man ligger i f.eks. 80 km/h i 5. gir. Setter på blinklyset, tråkker inn clutchen, napper spaken i 2. gir og bremser med clutchen inne helt til man har svingt. Det å "mose" girspaken inn i gir sånn sliter noe voldsomt på synkroniseringene, og det er som oftest 2. og 3. gir som blir mest slitt.

 

Jeg skifter heller en clutch enn å måtte plukke fra hverandre en hel girkasse, det er ihvertfall sikkert.

 

Generelt er nedgiringer til lavt gir i høy hastighet noe man absolutt bør unngå..

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda: En 68mod Big Block med 430 hester som går like bra nå som det den gjorde da den var ny er vel ikke akkurat å ikke ha driftsikkert motoroppsett?... Bare å skifte olje og gi mer gass...

 

Greit nok at Honda har bra motorer (les: sterke), men de er vel ikke akkurat kjent for å være så veldig driftsikre, da... Om japanerne laget mer driftssikre motorer fra 1960 tallet er et spørsmål jeg ikke vil diskutere her. (Hint: hvor mange er det igjen av dem... X antall titusener yankee blokker og et par risjern..)

 

Har prøvd å dobbelclutche en bil med synkringer, men det låt som en dårlig dag hos tannlegen.... Har noen en forklaring på dette? Hadde jeg da fått synkringene "usynka"?

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Honda: En 68mod Big Block med 430 hester som går like bra nå som det den gjorde da den var ny er vel ikke akkurat å ikke ha driftsikkert motoroppsett?... Bare å skifte olje og gi mer gass...

 

Greit nok at Honda har bra motorer (les: sterke), men de er vel ikke akkurat kjent for å være så veldig driftsikre, da... Om japanerne laget mer driftssikre motorer fra 1960 tallet er et spørsmål jeg ikke vil diskutere her. (Hint: hvor mange er det igjen av dem... X antall titusener yankee blokker og et par risjern..)

 

Har prøvd å dobbelclutche en bil med synkringer, men det låt som en dårlig dag hos tannlegen.... Har noen en forklaring på dette? Hadde jeg da fått synkringene "usynka"?

 

Honda er jo som dem sier japsenes svar på BMW, og vi vet jo alle at BMW har relativt store problemer med holdbarheten til motorene sine.

Å kalle en hondamotor sterk er jo også ganske komisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Greit nok at Honda har bra motorer (les: sterke), men de er vel ikke akkurat kjent for å være så veldig driftsikre, da...

 

Dette blir litt avsporing fra emnet, men etter det jeg har skjønt (og erfart) så har dagens hondaer svært driftsikre motorer. Greit nok at tyskerne/yanksene hadde bedre biler frem til slutten av 80 tallet, men japansk bilindustri har kommet en lang vei siden da. Og spesielt fra midten på 90-tallet. Intern statistikk fra en kompis jeg har som selger Mercedes Benz viser at den mest driftsikre bilen de førte statistikk over i år 2000 var honda civic. Dessuten kommer jo feks civic (og andre modeller fra honda) svært bra ut på offentlige statistikker.

 

Honda accord ble jo kåret til den mest driftsikre bilen i usa (the land of bigblock) i 2000 (eller var det 1999??). Den har dessuten blitt årets bil i usa 4 år på rad.

 

De to hondaene jeg har eid har dessuten vært meget driftsikre (dvs den ene hadde gått 250000km uten problemer da jeg solgte den). Aldri hatt noe tull.

 

Men jeg er enig i det som blir sagt her at japansk bilindustri hang langt bak europeisk og amerikansk frem til starten på 90-tallet. Det er vel derfor det går så få eldre japanske biler mot europeiske i dag. Men la oss si om 20 år tror jeg det ser litt annerledes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

Å kalle en hondamotor sterk er jo også ganske komisk.

 

Hvis det er lavt dreiemoment du viser til så antar jeg du er en av de som ikke helt har skjønt sammenhengen mellom dreiemoment/effekt/utveksling?

 

Les de siste sidene på denne tråden å bli opplyst:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=6988&perpage=15&pagenumber=4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Merker meg at hondaen holder seg unna å svare nå ja.. Han har vel tenkt litt over det og funnet ut at de fleste Amcars som går i dag faktisk har originalmotoren enda.

 

For å være seriøs så tror jeg nok at en 7 liters V8 med la oss si 300 hk varer lenger enn en 2 liter firer med samme hkantall.

Men forskjellen er nok ikke så stor lenger med moderne motorer.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår