Gå til innhold

guffe i frostvæske

Ranger emnet


sn|per

Anbefalte innlegg

Har en kamerat med nesten lik bil som meg. en 97 Passat 1.8T.

Problemet er at frostvæska har blitt så mørk og guffete. En slags brun guffe og på lokket er det også. Men eksosen er helt normal og motorolja er helt normal. Bilen går også akkurat som normalt.En bekjent som jobber på bilverksted sa at dette bare var uskyldig oljedamp. Noen som vet hva dette kan komme av? Og om det er noe å bekymre seg over?

- 92 Bmw 318i

(x)97 VW Passat 1.8T

(x)84 VW Golf

(x) 78 Ascona B

(x) 91 Bmw 318i E36

(x) 86 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte han nå og fortalte om det..Og han sa at han etterfyllte litt kjølevæske da han kjøpte bilen men han hadde ikke tenkt over hva slags farge kjølevæsken hadde og hvilken farge han fyllte på..Har det noe å si egentlig? (jeg er like blank innenfor dette jeg også)

- 92 Bmw 318i

(x)97 VW Passat 1.8T

(x)84 VW Golf

(x) 78 Ascona B

(x) 91 Bmw 318i E36

(x) 86 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte han nå og fortalte om det..Og han sa at han etterfyllte litt kjølevæske da han kjøpte bilen men han hadde ikke tenkt over hva slags farge kjølevæsken hadde og hvilken farge han fyllte på..Har det noe å si egentlig? (jeg er like blank innenfor dette jeg også)

 

Såvidt meg bekjent så er ikke bra å blande forskjellige typer kjølevæske, da de inneholder forskjellige ting(på en måte) som reagerer med hverandre og kan skape trøbbel for kjølesystemet..

Altså at det danner seg ting i kjølevannet elns.

Tror du finner både rød, blå og grønn kjølevæske.. Husker ikke i farten hvem som kunne blandes med hvem og ikke..

Vet det ligger noen tråder om dette på forumet.. Anbefaler deg å søke litt så kanskje du finner ut noe her:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "guffen" som er i kjølevesken kan ikke minne litt om olje? Såfall er det store muligheter for at toppakningen kan ha røket. En ting er at det kan lekke olje i kjølevannet, men det som er verre er at det kan komme vann inn i vitale deler i motoren og da er det snakk om kort tid før alt går til h......

Olje i kjølevesken er et kjent symptom på gåen toppakning. Hvis det er olje bør dere får det sjekket.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså..olje i vann synes vel ganske godt siden det ikke vil blande seg med vannet. Dessuten så mangler det ikke olje i det hele tatt. Guffen på lokket er lysebrun.

- 92 Bmw 318i

(x)97 VW Passat 1.8T

(x)84 VW Golf

(x) 78 Ascona B

(x) 91 Bmw 318i E36

(x) 86 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke et helt ukjent fenomen det der på de første 5v motorene... spesiellt dersom det har vært blandet G11 og G12 væske. Bare gjør skikkelig rent og ev. kjøp en ny ekspansjonstank ( er ikke lett å få de rene, og er rimelige ) og fyll på ny frostvæske. Husk å sjekke om du skal ha G11 eller G12, ev. fyll på G12 pluss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..skal si det til han..han var mest bekymret for topppakningen men han kom på at det var ikke noe slik guffe i tanken før han etterfyllte frostvæske..så han har nok fyllt på feil type.

- 92 Bmw 318i

(x)97 VW Passat 1.8T

(x)84 VW Golf

(x) 78 Ascona B

(x) 91 Bmw 318i E36

(x) 86 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså..olje i vann synes vel ganske godt siden det ikke vil blande seg med vannet. Dessuten så mangler det ikke olje i det hele tatt. Guffen på lokket er lysebrun.

 

at oljen blir lysebrun og ser ut som smeltet sjokolade betyr bare at lekasjen er svært nær forbrenningsstedet. så regn med at toppakningen er utett !!!

dette er så og si 100% sikkert ..

1996 Peugeot 605 SRDTX 2,5 Turbo Diesel

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er 99% sikkert at han har blandet feil type kjølevæske!

 

Når pakkningen gikk på min ble det ikke noen farge på kjølevesken. Merket det bare på at det ble trykk i ekspansjonstanken, motoren var vanskelig å starte noen ganger og at kjøleveske forsvant. Er vel mest sansynlig at det er blitt blandet mellom gammel kjøleveske og longlife kjøleveske. Kjører man innom ett verksted kan man måle kjølevesken for co slik at man kan avkrefte pakkningen

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fatter ikke hvorfor VAG bruker den jævla kjølevæsken,"alle" andre typer kan man blande til man blir grønn i trynet.

 

Kanskje det ikke er alt du skal skjønne deg på da lille venn...... sombrero

Men en grunn er det nok.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fatter ikke hvorfor VAG bruker den jævla kjølevæsken,"alle" andre typer kan man blande til man blir grønn i trynet.

 

De fleste nye biler bruker Longlife nå. Evo'n har også den. Alle biler med aluminiumtopp skal bruke denne siden den "gamle" typen er angriper toppene.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår