Ruffneck Skrevet Mai 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2005 Hallo, jeg har et spørsmål om periodisk bilkontroll. Bilen min bygget jeg om i Tyskland og noen deler her i Norge. Jeg har alle TÜV-Dokumenter men ikke dokumenter fra Norge. For et år siden innførte jeg bilen og de overtok bare senkesetten på Staatens Veivesen og sa alt i orden. Men hva gjøre de på periodisk kontroll med bilen? Er det, det samme enn i Tyskland??? Våre inspeksjoner er streng og jeg burde vise alle ABE's og TÜV dokumenter, uten dette gikk ingenting. Og hva er med den endringer jeg gjorde til nå resp. jeg skal gjøre til slutten av året??? Gr33tinx, Ruffneck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZy_T Skrevet Mai 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2005 Bare jeg som har problemer med å forstå hva som skrives her? Og hva er spørsmålet? Siter Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aikio Skrevet Mai 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2005 er ikke periodisk kontroll annenhvert år?? i såfall skal du ikke inn før om ett år igjen da... men hvis du har alle TUV papirer så skal du jo ikke trenge noe mere. de endringene du har gjort i norge bør du kansje finne ut om du trenger noen spesielle papirer på... Siter - 1992 Mazda Rx-7 Type-R RHD med skilter - 1974 Mazda 818 DeLuxe x 1990 Mazda 323 GTX m/ 2.5" eksos, KN filter *Solgt* :( x 1984 Opel Corsa 1.3S Luxus *Solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruffneck Skrevet Mai 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 @CrZy_T: Ja, jeg vet min grammatikk er dårlig og derfor litt vanskelig å forstå. Men jeg lærer og lærer og lærer... ;) @Aikio: Ja det stemmer. Kontrollen er annenhvert år og jeg må i begynnelsen av neste året til kontrollen. Kjøpte till nå i norge bare nytt eksosanlegg og hjuler og kanskje nye hovedlykter etter sommeren. Men eksosanlegg og hjuler er uten papirer. Hvor høy kan være eksosanlegget i dB? Har dere sånn nivågrensje som vi har? Gr33tinx, Ruffneck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aikio Skrevet Mai 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 mener nivågrensa er på 90 dB men er litt usikker... men det er det sikkert noen som kan bedre enn meg... men så kommer avgassting eller no sånt... Siter - 1992 Mazda Rx-7 Type-R RHD med skilter - 1974 Mazda 818 DeLuxe x 1990 Mazda 323 GTX m/ 2.5" eksos, KN filter *Solgt* :( x 1984 Opel Corsa 1.3S Luxus *Solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris Skrevet Mai 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Skikkelig off topic: Husker du en rød Nissan Cherry GTT du kjørte mot i fjor sommer? :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruffneck Skrevet Mai 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Skikkelig off topic: Husker du en rød Nissan Cherry GTT du kjørte mot i fjor sommer? :D Mener du meg??? Var det kanskje på Prinsengate? Forresten, er det mulig å få noen mer informasjon via internet??? Hvis ikke jeg prøve å snakke på Staatens Vegvesen kanskje :) Gr33tinx, Ruffneck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris Skrevet Mai 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Mener du meg??? Var det kanskje på Prinsengate? Forresten, er det mulig å få noen mer informasjon via internet??? Hvis ikke jeg prøve å snakke på Staatens Vegvesen kanskje :) Gr33tinx, Ruffneck Ja det var deg, var vel oppover forbi Prinsen kino ja ;) Er det en GTX eller GTR du har? Tror egentlig ikke de tingene du har gjort med bilen vil skape noen problemer siden de sa det var ok da du innførte bilen til Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruffneck Skrevet Mai 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2005 Haha ja det husker jeg veldig bra. Du var kjempe fort :) Bilen er en modifisert GT. Gr33tinx, Ruffneck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris Skrevet Mai 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2005 Hva har du gjort med bilen da? Den gikk jo ikke så veldig bra i fjor :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruffneck Skrevet Mai 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2005 Girkasse har vært defekt også eksosanlegg var feil montert. Anlegg ble skiftet igjen også girkasse men, kasse er stadig dårlig :( Derfor gikk det ikke så bra. Men nå går det mye bedre ;) Forresten er det veldig dyr nå politi stopper løpet. Jeg måtte betale masse penger en gang :( Gr33tinx, Ruffneck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mai 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 Er redd jeg ikke helt forstår hva et verksted skal med TÜV dokumentasjon under en periodisk kontroll. Senker du foreksempel en bil, har ikke et verksted lov til å godkjenne et senkesett utfra noen TÜV papirer. Senkesettet skal godkjennes av Biltilsynet og skrives inn i vognkortet. Ved en periodisk kontroll vil da verkstedet måtte godta hvilke endringer som enn er skrevet inn i vognkortet. uten å forlange dokumentasjon fra div andre instanser. Endringer som ikke står i vognkortet skal det da egentlig gis mangel for, uansett hvilke papirer bileier enn kan vise til, da Biltilsynet er instansen som skal godkjenne slike endringer, IKKE ditt lokale verksted. Jeg vil blant annet tro at når min bil skal inn til periodisk kontroll, må verkstedet godta at turbokonverteringen er godkjent av Biltilsynet UTEN å komme med noe krav om å få se Mappen med dokumentasjon Biltilsynet la til grunn for godkjenningen. Det er nemlig ikke deres sak å overprøve Biltilsynets avgjørelser Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZy_T Skrevet Mai 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 Er redd jeg ikke helt forstår hva et verksted skal med TÜV dokumentasjon under en periodisk kontroll. Senker du foreksempel en bil, har ikke et verksted lov til å godkjenne et senkesett utfra noen TÜV papirer. Senkesettet skal godkjennes av Biltilsynet og skrives inn i vognkortet. Ved en periodisk kontroll vil da verkstedet måtte godta hvilke endringer som enn er skrevet inn i vognkortet. uten å forlange dokumentasjon fra div andre instanser. Endringer som ikke står i vognkortet skal det da egentlig gis mangel for, uansett hvilke papirer bileier enn kan vise til, da Biltilsynet er instansen som skal godkjenne slike endringer, IKKE ditt lokale verksted. Jeg vil blant annet tro at når min bil skal inn til periodisk kontroll, må verkstedet godta at turbokonverteringen er godkjent av Biltilsynet UTEN å komme med noe krav om å få se Mappen med dokumentasjon Biltilsynet la til grunn for godkjenningen. Det er nemlig ikke deres sak å overprøve Biltilsynets avgjørelser Hvis jeg ikke tar helt feil så skal TUV-papirene(evnt andre papirer du har brukt for å få ting godkjent) følge bilen. Sjøl om du har fått noe skrevet inn i vognkortet kan du ikke kaste papirene fordi du ved eventuelle tekniske kontroller så skal disse kunne legges frem på stedet. Siter Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruffneck Skrevet Mai 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2005 Ah så, altså er det nesten det samme som jeg kjenner det fra Tyskland. Tusen takk for svarer deres. Nå har jeg klart og alt bli bra :) Gr33tinx, Ruffneck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ninny Skrevet Mai 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2005 Nå er bilsvaksynte begynt å ikke godta tuv papirer på andre språk enn nordiske. Så tyske tuv papirer gjelder ikke lenger, du må få noen til å oversette dem. Siter Det går på fram :rolleyes: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.