skripis Skrevet Mai 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2005 B23ET motor har smidde stempler å m-råder(tror jeg), B230ET har ikke smide stempler å anna piss råder, de er lengre i 230,(anna komp) derfor man stuker ventiler når reima går av på 230, men d gjør den ikke på b23 :) Er akkurat samme slaglengde og deck-height på B23 som B230, så det stemmer nok ikke med mindre det er snakk om kammer med skyhøyt løft. Eneste originale rødblokken som kan bøye ventiler ved kamremsbrudd er B230K så vidt jeg vet. -EDIT- Og 16V motorene selvfølgelig....takk Rolla thumpsup Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skripis Skrevet Mai 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2005 Langt ifra alle jeg har sett av b23e har hatt 405 topp,men hva som er helt rett skal jeg ikke si..b23et er vel den eneste motoren som finnes med 405 topp uten dysehull. Har den ikke 405 så er det ikke riktig topp. Enten ombygd B23A eller B21E. Så står det ihvertfall på alle sider og info jeg har lest om det. Tror du også kunne få 405 uten dysehull på gamle Penta maskiner....men det er egentlig ikke så fali' siden Volvo selger pakninger og fester som tetter disse hullene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Goop Skrevet Mai 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2005 Er akkurat samme slaglengde og deck-height på B23 som B230, så det stemmer nok ikke med mindre det er snakk om kammer med skyhøyt løft. Eneste originale rødblokken som kan bøye ventiler ved kamremsbrudd er B230K så vidt jeg vet. Oki...klarert oppi det:D Vil du bøye ventiler på en 16v med f.eks. reimbrudd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skripis Skrevet Mai 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2005 Oki...klarert oppi det:DVil du bøye ventiler på en 16v med f.eks. reimbrudd? Hehehehe....JA! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Goop Skrevet Mai 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2005 Hehehehe....JA! Det eg mente...Vil vel skje med alle 16v det..Uansett.. Men kan vel F.eks. på en 8v viss du er litt redd, frese ventilene på en inni toppen slik at de umili kan ta borti...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2005 Det eg mente...Vil vel skje med alle 16v det..Uansett.. Men kan vel F.eks. på en 8v viss du er litt redd, frese ventilene på en inni toppen slik at de umili kan ta borti...? hvorfor? dem tar ikke i uansett på rødblokkene (B19-B230) (unntatt B230K) har B230FK i bilen, veit ikke hvor langt reg. reima har gått men det er ikke så nøye siden jeg har reim og verktøy til å bytte den liggende i bilen. bytter reg. reim enkelt i en grøftekant en plass.. det har jeg gjort før ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Mai 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2005 BTW: Når vi er igang med dissa motorene! B230ET, er ikke detta den mest elendige turbomotoren med sprut som volvo noen gang har laget med tanke på original innmat som f.eks råder? Og B21ET'en, hva er egentlig i denna originalt. Folk sier til meg at det er originalt M-råder og mahle-stempler som IKKE er smidde, bare "optimale". Åssen veiv sitter i denna originalt oxo? Noen som vet, og er 100% sikker på dette???? Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tosk Skrevet Mai 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2005 Vil det si at motoren IKKE går til helvete viss reima ryker? På B21/23 berger toppen, på B230 så vil toppen rase! Siter - V O L V O - Motormekaniker hos http://www.cylmo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tosk Skrevet Mai 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2005 Er akkurat samme slaglengde og deck-height på B23 som B230, så det stemmer nok ikke med mindre det er snakk om kammer med skyhøyt løft. Eneste originale rødblokken som kan bøye ventiler ved kamremsbrudd er B230K så vidt jeg vet. -EDIT- Og 16V motorene selvfølgelig....takk Rolla thumpsup Der tar du feil en B230 har LENGRE råder, dermed står stempelet LENGRE i ro på topp før det går ned igjen, derfor stuker man, selv om de har sammme deck.higt å slag lengde;) dette er mitt jobb felt, enste volvo topper av gamme sorten me ventilarbeid pga stu er b230 topper;) står faktisk i haynes boka at du ikke skal veiva på en 230 vis reima er demonterat ;) kan ta bilde fra boka viss du skal begyne å bli påståelig her :P Siter - V O L V O - Motormekaniker hos http://www.cylmo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogwai Skrevet Mai 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2005 trallala... - råden på gamlemotoren min (b230et) gikk av og stempelet slo opp i toppen... toppen ble satt på en annen motor og bremset merkelig nok godt over 400hk en stund senere... toppen var fin den... Siter Vinner av MTV SELECTED 2008 !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Mai 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2005 er det ikke noe spec/link man kan finne på nettet om hvilke deler motorene har??? :google Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Mai 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2005 -Ja enig der.. Jeg trenger info om originaldelene i b21et-motor'n. Lurer på hvor mye originalveiv & råder er gode for + 405-topp... Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skripis Skrevet Mai 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2005 Der tar du feil en B230 har LENGRE råder, dermed står stempelet LENGRE i ro på topp før det går ned igjen, derfor stuker man, selv om de har sammme deck.higt å slag lengde;) dette er mitt jobb felt, enste volvo topper av gamme sorten me ventilarbeid pga stu er b230 topper;) står faktisk i haynes boka at du ikke skal veiva på en 230 vis reima er demonterat ;) kan ta bilde fra boka viss du skal begyne å bli påståelig her :P Rådene er lengre ja, men stemplene er lavere. Er ikke mere enn 80mm slag på en B230 heller. Og stempelet stikker ikke noe mere opp av blokka enn på en B19/B21/B23. Hvorfor har det noe å si at stempelet står lengre i ro oppe når reima ryker og ventilene ikke flytter seg??? Ta bilde av boka du, venter i spenning :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tosk Skrevet Mai 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2005 Rådene er lengre ja, men stemplene er lavere. Er ikke mere enn 80mm slag på en B230 heller. Og stempelet stikker ikke noe mere opp av blokka enn på en B19/B21/B23. Hvorfor har det noe å si at stempelet står lengre i ro oppe når reima ryker og ventilene ikke flytter seg??? Ta bilde av boka du, venter i spenning :rolleyes: Assa når reima ryker så går den aldri rett av med en gang, den blir slapper først å da håpper den i 99% av tilfelene over noen hakk, derfor kaker den borti, skal ta bilde av boka i mårra er ikke hjemme nå! Siter - V O L V O - Motormekaniker hos http://www.cylmo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skripis Skrevet Mai 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2005 Assa når reima ryker så går den aldri rett av med en gang, den blir slapper først å da håpper den i 99% av tilfelene over noen hakk, derfor kaker den borti, skal ta bilde av boka i mårra er ikke hjemme nå! Ja hva så? Og hvis den hopper av og en ventil blir stående på fullt løft? Det er det som har noe å si, ikke hvor lenge stempelet er oppe, fordi det er det jo en gang per omdreining. På min 531 topp så stikker ventilene ut fra bunnen av toppen ved fullt løft, men jeg har trim-kam med ukjent løft og noe høvlet topp. Men gropa i turbo-stemplene redder meg, med vanlige flate stempler ville det smelt ganske så bra. Det jeg vil fram til er at det ikke er blokka som bestemmer om ventilene slår i, det er heller toppen. Hvis det er sånn at en 530 topp med vanlig kam lar ventilene stikke ut av forbrenningskammeret, slik at det er mulig at stempel og ventil kolliderer, så har du rett. Men jeg mener bestemt at det var B230K det stod i Haynes boka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.