Gå til innhold

b23ET

Ranger emnet


Mambo

Anbefalte innlegg

B23ET motor har smidde stempler å m-råder(tror jeg), B230ET har ikke smide stempler å anna piss råder, de er lengre i 230,(anna komp) derfor man stuker ventiler når reima går av på 230, men d gjør den ikke på b23 :)

 

Er akkurat samme slaglengde og deck-height på B23 som B230, så det stemmer nok ikke med mindre det er snakk om kammer med skyhøyt løft.

 

Eneste originale rødblokken som kan bøye ventiler ved kamremsbrudd er B230K så vidt jeg vet.

 

-EDIT-

 

Og 16V motorene selvfølgelig....takk Rolla thumpsup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Langt ifra alle jeg har sett av b23e har hatt 405 topp,men hva som er helt rett skal jeg ikke si..b23et er vel den eneste motoren som finnes med 405 topp uten dysehull.

 

Har den ikke 405 så er det ikke riktig topp. Enten ombygd B23A eller B21E. Så står det ihvertfall på alle sider og info jeg har lest om det.

 

Tror du også kunne få 405 uten dysehull på gamle Penta maskiner....men det er egentlig ikke så fali' siden Volvo selger pakninger og fester som tetter disse hullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat samme slaglengde og deck-height på B23 som B230, så det stemmer nok ikke med mindre det er snakk om kammer med skyhøyt løft.

 

Eneste originale rødblokken som kan bøye ventiler ved kamremsbrudd er B230K så vidt jeg vet.

 

Oki...klarert oppi det:D

Vil du bøye ventiler på en 16v med f.eks. reimbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg mente...Vil vel skje med alle 16v det..Uansett..

 

Men kan vel F.eks. på en 8v viss du er litt redd, frese ventilene på en inni toppen slik at de umili kan ta borti...?

hvorfor? dem tar ikke i uansett på rødblokkene (B19-B230) (unntatt B230K)

 

har B230FK i bilen, veit ikke hvor langt reg. reima har gått men det er ikke så nøye siden jeg har reim og verktøy til å bytte den liggende i bilen. bytter reg. reim enkelt i en grøftekant en plass.. det har jeg gjort før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW: Når vi er igang med dissa motorene! B230ET, er ikke detta den mest elendige turbomotoren med sprut som volvo noen gang har laget med tanke på original innmat som f.eks råder?

 

Og B21ET'en, hva er egentlig i denna originalt. Folk sier til meg at det er originalt M-råder og mahle-stempler som IKKE er smidde, bare "optimale". Åssen veiv sitter i denna originalt oxo?

 

Noen som vet, og er 100% sikker på dette????

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat samme slaglengde og deck-height på B23 som B230, så det stemmer nok ikke med mindre det er snakk om kammer med skyhøyt løft.

 

Eneste originale rødblokken som kan bøye ventiler ved kamremsbrudd er B230K så vidt jeg vet.

 

-EDIT-

 

Og 16V motorene selvfølgelig....takk Rolla thumpsup

 

Der tar du feil en B230 har LENGRE råder, dermed står stempelet LENGRE i ro på topp før det går ned igjen, derfor stuker man, selv om de har sammme deck.higt å slag lengde;) dette er mitt jobb felt, enste volvo topper av gamme sorten me ventilarbeid pga stu er b230 topper;) står faktisk i haynes boka at du ikke skal veiva på en 230 vis reima er demonterat ;) kan ta bilde fra boka viss du skal begyne å bli påståelig her :P

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil en B230 har LENGRE råder, dermed står stempelet LENGRE i ro på topp før det går ned igjen, derfor stuker man, selv om de har sammme deck.higt å slag lengde;) dette er mitt jobb felt, enste volvo topper av gamme sorten me ventilarbeid pga stu er b230 topper;) står faktisk i haynes boka at du ikke skal veiva på en 230 vis reima er demonterat ;) kan ta bilde fra boka viss du skal begyne å bli påståelig her :P

 

Rådene er lengre ja, men stemplene er lavere. Er ikke mere enn 80mm slag på en B230 heller. Og stempelet stikker ikke noe mere opp av blokka enn på en B19/B21/B23. Hvorfor har det noe å si at stempelet står lengre i ro oppe når reima ryker og ventilene ikke flytter seg???

 

Ta bilde av boka du, venter i spenning :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådene er lengre ja, men stemplene er lavere. Er ikke mere enn 80mm slag på en B230 heller. Og stempelet stikker ikke noe mere opp av blokka enn på en B19/B21/B23. Hvorfor har det noe å si at stempelet står lengre i ro oppe når reima ryker og ventilene ikke flytter seg???

 

Ta bilde av boka du, venter i spenning :rolleyes:

Assa når reima ryker så går den aldri rett av med en gang, den blir slapper først å da håpper den i 99% av tilfelene over noen hakk, derfor kaker den borti, skal ta bilde av boka i mårra er ikke hjemme nå!

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assa når reima ryker så går den aldri rett av med en gang, den blir slapper først å da håpper den i 99% av tilfelene over noen hakk, derfor kaker den borti, skal ta bilde av boka i mårra er ikke hjemme nå!

 

Ja hva så? Og hvis den hopper av og en ventil blir stående på fullt løft? Det er det som har noe å si, ikke hvor lenge stempelet er oppe, fordi det er det jo en gang per omdreining.

 

På min 531 topp så stikker ventilene ut fra bunnen av toppen ved fullt løft, men jeg har trim-kam med ukjent løft og noe høvlet topp. Men gropa i turbo-stemplene redder meg, med vanlige flate stempler ville det smelt ganske så bra.

 

Det jeg vil fram til er at det ikke er blokka som bestemmer om ventilene slår i, det er heller toppen. Hvis det er sånn at en 530 topp med vanlig kam lar ventilene stikke ut av forbrenningskammeret, slik at det er mulig at stempel og ventil kolliderer, så har du rett. Men jeg mener bestemt at det var B230K det stod i Haynes boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår