Gå til innhold

Hjelp! Toppakning-skifte på 2T-G

Ranger emnet


oleoleole

Anbefalte innlegg

Nå er det noen år siden jeg eide en 2T-G selv :) Tar dette litt fra hukommelsen. Er det ikke sånn at du må ta av diverse lokk på motorens forside (ett er festet i bunnpanna), sånn at du tar av kjedet sammen med både kamhjulene og tannhjulet lengre ned (Mener å huske at det er to kjeder, ett øvre og ett nedre)? Kammene kan bare stå slik jeg husker det i og med at de dekker shimsene på ventilene. Kjedet har også en "slamreplate" som strammer litt. Denne må sikkert også av.

 

Mulig dette ikke er helt korrekt da, men det skal være tålelig riktig. Hvis ikke måtte du ha løsnet kamhjulene og deretter kammene og lirket ut alt. Shimsene måtte du også ha nummerert. Dessuten tror jeg at jeg ville ha vært svært forsiktig med å dreie veiva rundt, og dette er ikke helt hensiktsmessig å la være når du først spretter motoren. Du vil jo fjerne litt sot og skitt og inspisere sylindrene, ikke sant???

 

 

Når det gjelder sekvens på strammingen så gjelder det en regel for de fleste motorer og det er å starte i sentrum forsiktig og jobbe seg utover til hver side med forsiktig tildragning hver gang. Målet er å unngå å bøye toppen. Når det kommer til anbefalt sekvens og moment så ville jeg tatt meg bryet med å ringe Toyota evt stikke innom og spørre, de har dataene selv om viljen ikke alltid er tilstede. Skulle du stå helt fast så ville jeg gjettet på at det er samme moment og sekvens som på 2T og 2T-B i og med at blokka er så og si helt identisk.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen år siden jeg eide en 2T-G selv :) Tar dette litt fra hukommelsen. Er det ikke sånn at du må ta av diverse lokk på motorens forside (ett er festet i bunnpanna), sånn at du tar av kjedet sammen med både kamhjulene og tannhjulet lengre ned (Mener å huske at det er to kjeder, ett øvre og ett nedre)? Kammene kan bare stå slik jeg husker det i og med at de dekker shimsene på ventilene. Kjedet har også en "slamreplate" som strammer litt. Denne må sikkert også av.

 

Ok. Jeg har ikke sett noe mer enn et dobbeltkjede, men det er vel kanskje muligens et til. Jeg får se om jeg får løsnet på ting etter å ha skrudd av de svarte gummiplatene.

 

Mulig dette ikke er helt korrekt da, men det skal være tålelig riktig. Hvis ikke måtte du ha løsnet kamhjulene og deretter kammene og lirket ut alt. Shimsene måtte du også ha nummerert. Dessuten tror jeg at jeg ville ha vært svært forsiktig med å dreie veiva rundt, og dette er ikke helt hensiktsmessig å la være når du først spretter motoren. Du vil jo fjerne litt sot og skitt og inspisere sylindrene, ikke sant???

 

Det kan være greit å gå over sylindrene når man først ser på de ja. Men hva er "farlig" med å dreie veiva rundt om man har tatt av kammene? Har riktig nok satt remhjulet til punkt 0 slik at kamaksler skal stå riktig i forhold til hverandre og stemplene.

 

Når det gjelder sekvens på strammingen så gjelder det en regel for de fleste motorer og det er å starte i sentrum forsiktig og jobbe seg utover til hver side med forsiktig tildragning hver gang. Målet er å unngå å bøye toppen. Når det kommer til anbefalt sekvens og moment så ville jeg tatt meg bryet med å ringe Toyota evt stikke innom og spørre, de har dataene selv om viljen ikke alltid er tilstede. Skulle du stå helt fast så ville jeg gjettet på at det er samme moment og sekvens som på 2T og 2T-B i og med at blokka er så og si helt identisk.

 

Japp, skal på Toyota en tur nå, så jeg skal nok få lurt ut dataene fra de ;o)

 

 

Hjertlig takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å gå over sylindrene når man først ser på de ja. Men hva er "farlig" med å dreie veiva rundt om man har tatt av kammene? Har riktig nok satt remhjulet til punkt 0 slik at kamaksler skal stå riktig i forhold til hverandre og stemplene.

 

Det er jo ikke noe farlig, men jeg var ikke sikker på hvor mye du ville gjøre med motoren når du åpnet den. Det står jo merker på alle drev og aksler hvor ting skal være, men om man lar ting stå i ro så kan man gjøre jobben temmelig kjapt. Hva med å vaske godt av kjedene og drevene før man demonterer og merke godt med blanko el.lign, så vet du posisjonen når du smeller det på plass.. Hvorfor ikke kjøre en lett overhaling av toppen mens du er i gang.. Slipe ventiler og slikt.....

 

Siden 2T-G bygger på en 2T med underliggende kam så vil jeg tro at nedre og øvre kjede deler aksel der kammen på en 2T befinner seg :) Det er jo den billigste løsningen da man kan lage samme blokk til alle utgavene og det er jo Toyota kjent for å gjøre med flere ting :D

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe farlig, men jeg var ikke sikker på hvor mye du ville gjøre med motoren når du åpnet den. Det står jo merker på alle drev og aksler hvor ting skal være, men om man lar ting stå i ro så kan man gjøre jobben temmelig kjapt. Hva med å vaske godt av kjedene og drevene før man demonterer og merke godt med blanko el.lign, så vet du posisjonen når du smeller det på plass.. Hvorfor ikke kjøre en lett overhaling av toppen mens du er i gang.. Slipe ventiler og slikt.....

 

Siden 2T-G bygger på en 2T med underliggende kam så vil jeg tro at nedre og øvre kjede deler aksel der kammen på en 2T befinner seg :) Det er jo den billigste løsningen da man kan lage samme blokk til alle utgavene og det er jo Toyota kjent for å gjøre med flere ting :D

 

Hm, det ser ikke ut til at kjedet vil av uten å ta av kamakslene. Det er akkurat ikke plass til å dra det ut på siden. Det som blir spennende er å se om toppen løsner fra pakningen, med håndkraft kan dette ta sin tid ;) Jeg kommer muligens til å gå over ventilene, mulig insugsventil nr. 3 trenger en overhaling siden den har begynt å tikke litt.

 

Japp, fant kjede nummer to nå ;)

 

Dessuten fikk jeg all data for 2-TG motoren min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis :D (og gratulerer til hukommelsen min som klarte å grave fram dette).

 

Må du ikke ha shims til ventiljustering (pga klapring)?

 

Edit: så litt på carinasiden din på gidderikke.no.. Ku-fetish? Har du vanlig diff på den eller skal du få deg diffsperre også for å utnytte potensialet til en så morsom motor?

 

Uten å være helt sikker så har enten 2T-G 124 HK (eldre modell fra 70 tallet) eller 108 HK rundt 1980)... rødlinja var satt på 7k tror jeg (på den jeg hadde). Det var uansett "pen" lyd fra den på det turtallet... :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis :D (og gratulerer til hukommelsen min som klarte å grave fram dette).

 

Må du ikke ha shims til ventiljustering (pga klapring)?

 

Edit: så litt på carinasiden din på gidderikke.no.. Ku-fetish? Har du vanlig diff på den eller skal du få deg diffsperre også for å utnytte potensialet til en så morsom motor?

 

Uten å være helt sikker så har enten 2T-G 124 HK (eldre modell fra 70 tallet) eller 108 HK rundt 1980)... rødlinja var satt på 7k tror jeg (på den jeg hadde). Det var uansett "pen" lyd fra den på det turtallet... :)

 

Jeg er ikke sikker på det med shimsen egentlig, mye mulig.

 

Litt ku-fetish har jeg vel;) Jeg skal prøve å få tak i en diff. sperre, blir plutselig meget artig da;o) Men problemet er å finne den. Dessuten har jeg ikke peiling på hver mye en sånn en kan koste brukt:/

 

Har oppdatert nylig carina-siden min, så nå er nye data fra den motoren jeg har oppe. Synd det ikke stod noe om rødlinja der, men den gir maks ut på 6200 o/min.

 

Men jeg er takknemlig som før for alle svar, men nå skal jeg rusle på jobb en tur. Så får jeg se om jeg kan røske av toppen etterpå i kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår