Gå til innhold

Bytte bakaksel. Haster!

Ranger emnet


VolvoTore

Anbefalte innlegg

Bilde av verktøyet du trenger:

DSC00790.jpg

 

Beskrivelse av jobben: (Demontering)

- Tapp av olje på bakakselen

- Skru av lokket

- Mål tannklaring (Skal ligge mellom 12-18, men så nært 15 som mulig)

- Løstne opp boltene på overfallene

- Spenn opp oppspenningsverktøy for å ta ut diffen

- Ta ut diffen

- Mål pinjonghøyde (-30/100 under senter)

- Demont. medbringer

- Bank forskiktig ut pinjong

 

Dette er for å ta ut selve innmaten, skal du bytte lagere så bare banker du ut lagerskålene.

 

Det var da jævli mye snodig verktøy da... :scared

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant disse numrene på bakakslingen:

 

1031 og 1023663 (eller så var det 1023553, nesten umulig å se.) Noen som kan fortelle meg hva for aksling dette er?

 

EDIT: En annen sak. Jeg prøvde å merke nav og bremseskjold, og mellomaksling og bakakselklokke. Men jo flere ganger jeg vrir mellomakselen desto færre runder går det før navet har snurret én runde (altså; utvekslingen minker etter hvert som jeg snurrer). OG; jeg kan snurre bakhjulene uten av mellomakslingen går rundt (hører en slags hakking inni klokka). Forklaring...?

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å bytte hele akslingen - uten tvil!!! Snakker av erfaring.

 

Veit du hvordan bakaksel dette er?

 

Jeg fant disse numrene på bakakslingen:

 

1031 og 1023663 (eller så var det 1023553, nesten umulig å se.)

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg plukket av lokket på diffen. Men fant ikke ut noe annet interessant enn at olja lukter skikkelig død og fordervelse... puke

 

Finner heller ikke den merkelappen som det snakkes så mye om. Noen som har bilde av hvor den sitter?

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest litt i dokumentet til DaButcher som ble lagt ut over her. Der står det at man skal dele antall tenner på ring gear på antall tenner på pinion gear. Jeg teller 39 på ring gear, men skjønner ikke helt hvem av dreven pinion gear er. På kronhjulet (=ring gear vel...) så står det Volvo og noen nummer og 39-11, står det for antall tenner på ring gear og pinion gear? I så fall stemmer det bra med at utvekslingen blir 3,54.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest litt i dokumentet til DaButcher som ble lagt ut over her. Der står det at man skal dele antall tenner på ring gear på antall tenner på pinion gear. Jeg teller 39 på ring gear, men skjønner ikke helt hvem av dreven pinion gear er. På kronhjulet (=ring gear vel...) så står det Volvo og noen nummer og 39-11, står det for antall tenner på ring gear og pinion gear? I så fall stemmer det bra med at utvekslingen blir 3,54.

 

Stemmer. Kronhjulet er det største tannhjulet og pinjong er det minste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant det ut :D

 

Utvekslingen er 3.54:1

 

Og for de andre som lurer så ser man hvor lappen sitter på bildet under:

Jeg vasket med white spirit og skrapet forsiktig med neglene og skrutrekker for å få den frem.

HPIM1418.JPG

 

Dessuten kan man finne det ut ved å ta av dekselet, og se på kronhjulet. Der står det antall tenner på kronhjul og pinionhjul. Eks 39-11 (som på min). Hvis man deler 39 på 11 så får man utvekslingen 3.54:1 :) Genialt... Prøvde å ta bilde av det, men det var ikke lett.

HPIM1420.JPG

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en "oppskrift" på enkleste måte å bytte bakaksling? Jeg skal skifte for å få annen utveksling. Kan jeg bytte bare innmat eller må hele dritten byttes?

 

Dersom du har elektrisk speedometer må føleren i diffhuslokket shimses ut et par mm for å få rett avstand mellom føler og diff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår