Gå til innhold

Hvordan lage plugg i leire, for så å lage formen. Spørsmål!!

Ranger emnet

fribbern

Anbefalte innlegg

Det var jeg som laget denne tråden. Jeg skal prøve å finne ut av dette etter eksamen (10 juni).

Har litt lyst å teste litt hvordan det funker å bruke leire. Jeg tenkte å lage noen små deler bare for å teste så det blir sikkert en del biled-serier utover sommeren om glassfiberstøping.

Jeg har kunn erfaring med å forme skum fra før, og plugger laget av tre og masse andre stoffer, for så å lage forma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som laget denne tråden. Jeg skal prøve å finne ut av dette etter eksamen (10 juni).

Har litt lyst å teste litt hvordan det funker å bruke leire. Jeg tenkte å lage noen små deler bare for å teste så det blir sikkert en del biled-serier utover sommeren om glassfiberstøping.

Jeg har kunn erfaring med å forme skum fra før, og plugger laget av tre og masse andre stoffer, for så å lage forma.

Hva slags skum har du brukt?

Har en kompis som har forsøkt med byggskum men det herder for tidlig på utsiden. Det medførere at man treffer lommer innover i skummet med skum som ekspanderer når man kommer inn til de og på den måten gjør hele prosessen veldig vanskelig.

Clumsy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er byggskum ikke det enkleste å jobbe med derfor har jeg på den siste bilen jeg jobbet med/brukt, 2 komponent skum som jeg skaffer lokalt her i Ålesund.

Men hvis skummet ikke er ferdigherdet så må dere kanskje bruke en varmlufts pistol og vente en del dager før det er ferdig å ekspandere. Skummet herder(tørker) som oftest uten fra og inn. Jeg vil si at det sikkert er enklest å bruke leire en skum (spørs litt hvor stort det er det dere lager) så lenge dere ikke bruker riktig skum. Byggskum regagerer (tror jeg) på "luft" mens 2K reagerer med det andre stoffet. ...Dette fører bare til at dere må som alle andre teste ut hva som funker, og det kan være litt kjiipt siden det som oftest koste penger.(Dette innlegget ble skrevet med en del rus innabords)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stoffet som oftest brukes er "polyurethane" dette er 2K der man blander 50/50 i en form som er ca. lik det produktet man vil ha så sliper man det bare ned til det får den formen man vil ha. Det stoffet som ligner mest på polystyrene er byggskum. Min erfaring er at byggskum er en del mykere etter at det har herdet. Jeg bruker å skaffe dette stoffet hos Porolon, men jeg tviler litt på at det selges over disk siden det ikke er å finne på nettsidene deres.

1176_lg.jpg

1086_lg.jpg

maquette_aileron.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stoffet som oftest brukes er "polyurethane" dette er 2K der man blander 50/50 i en form som er ca. lik det produktet man vil ha så sliper man det bare ned til det får den formen man vil ha. Det stoffet som ligner mest på polystyrene er byggskum. Min erfaring er at byggskum er en del mykere etter at det har herdet. Jeg bruker å skaffe dette stoffet hos Porolon, men jeg tviler litt på at det selges over disk siden det ikke er å finne på nettsidene deres.

]

Noe slikt:

http://www.norbond.no/produkter/stopemasser/stopemasser.htm ???

Clumsy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virker som om det produktet du viser til kan ligne. Jeg tror det produktet jeg kjøper er Bayer. Men PUR 2021 virker litt feil siden det står at den blir myk, så hvis jeg skulle prøvd ville jeg kjøpt en av de som blir steinhard. PUR 2037.. Men Jeg har aldri testet noen av disse produktene så litt vanskelig å gi noen råd. Hvis det ikke koster for mye så er jo det bare å gjøre en liten test. Mengden som trengs til en støtfanger vil avhenge av hvordan du bygger opp pluggen, det går jo ann å bygge en del i kryssfiner før man limer på blokker med herdet skum og så former man det.

Last ned Rides XLR. Der kan man se at de bruker skummet under leira, men det funker som sagt fint å bare forme skummet uten leire.

http://129.177.45.76:8080/

http://www.curve-ad.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye skum bruker du på foreksempel sideskjørt....og hva vil det sånn ca koste? hvilke `verktøy` bruker du for å skjære den ut slik du vil ha den? skummet er det på sånne `bokser som byggeskum er på? isåfall hvor mye holder en boks til? kanskje litt dumme spørsmål men det hadde jo vært kjempeartig å klare å lage sin egen styling:)

vwsportz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er tingen er at jeg får skummet gratis, så jeg vet ikke hva det koster.

Men for å forme skumet kan du bruke nesten det du vil: Eletrisk høvel, slipemaskin, kniv, sandpapir osv. bare det er skarpt.

Ta en titt på denne Rides Titus videoen så ser du hvordan de former skum. Skum delen begynner rundt (10.30) på tids linjen.

http://129.177.45.102:8080/

Ligger på min lokale server i dag 29 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider