Gå til innhold

Vurderer Passat stv. som "billigbil"

Ranger emnet

Suzuki

Anbefalte innlegg

er fornøyd eier av en Polo stv., men trenger en bil til innen kort tid. Vurderer en Passat stv. 89-93 modell, da disse gjennomgående virker svært OK priset.

Er det spesielle svakheter / momenter jeg bør være oppmerksom på ?

Ser mange ( de fleste ) har gått langt ( 200-300 000 km ); tåler de km. bra ? Har et intrykk av at disse er mer solide enn modellen de ble erstattet av, er dette korrekt ? Svensk bilpresse har omtalt denne Passat modellen som " en modern Volvo 240 "; synspunkter på dette ?

Er det spesielle modellvarianter, motorvarianter eller gearkasser jeg bør unngå ? Skal ha bilen til en " bruk og sleng" bil, til kjøring av påhengsmotorer, tilhengertrekking, verktøy og hageplanter, så det er viktig at jeg får tak i en " robust" bil.

Vil tro en vanlig 2,0 liter er greit nok, kjører en ikke alt for sprek Polo 1,4 stv., med AC og det hele i dag, uten å krepere..

Håper på tips og råd..

Suzuki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er fornøyd eier av en Polo stv., men trenger en bil til innen kort tid. Vurderer en Passat stv. 89-93 modell, da disse gjennomgående virker svært OK priset.

Er det spesielle svakheter / momenter jeg bør være oppmerksom på ?

Ser mange ( de fleste ) har gått langt ( 200-300 000 km ); tåler de km. bra ? Har et intrykk av at disse er mer solide enn modellen de ble erstattet av, er dette korrekt ? Svensk bilpresse har omtalt denne Passat modellen som " en modern Volvo 240 "; synspunkter på dette ?

Er det spesielle modellvarianter, motorvarianter eller gearkasser jeg bør unngå ? Skal ha bilen til en " bruk og sleng" bil, til kjøring av påhengsmotorer, tilhengertrekking, verktøy og hageplanter, så det er viktig at jeg får tak i en " robust" bil.

Vil tro en vanlig 2,0 liter er greit nok, kjører en ikke alt for sprek Polo 1,4 stv., med AC og det hele i dag, uten å krepere..

Håper på tips og råd..

Suzuki

Det er ingen racerbil, men den går brukbart og er driftsikker og km spiller nesten ingen rolle.

De går langt!

[ ] 98' BMW E46 M-Optic

[x] 90' VW Passat GL 1,8i

[x] 88' VW Passat CL 1,8i (Vrak)

[x] 87' VW Golf GL 1,8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal faktisk lete litt for 2.0 utgavene, men det kryr av 1.8 maskiner. En scorpio gjør akuratt samma jobben når du bare skal trekke ting og tang.

Men når vi først er inne på dete så har jeg en 2.0 passat pr dags dato.

Typsike feil er vel dørhandtak og feil på bensin/varme måler.

Min er en Arriva så her var det mye elektrisk mikk makk. Men de trur jeg ikke du kjøper da de har en listepris på 48.000,-

-Bjørn

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal faktisk lete litt for 2.0 utgavene, men det kryr av 1.8 maskiner.

Mjoa - men tåler de km bra, finnes det da endel i typisk 250-300 K KM klassen da.. Men - en VR6 eller G60 er heller ikke å forakte. Særlig smart er det neppe å kjøpe en nedkjørt utgave av disse, ser for meg astronomiske regninger på ting&tang..

En scorpio gjør akuratt samma jobben når du bare skal trekke ting og tang.

Beklager; men ; HAHAHAHA; Scorpio ? Neppe ! Heller da en Camry, men de er vel stort sett komlokk nå, desverre...

Men når vi først er inne på dete så har jeg en 2.0 passat pr dags dato.

Typsike feil er vel dørhandtak og feil på bensin/varme måler..

Bagateller mao..

Min er en Arriva så her var det mye elektrisk mikk makk. Men de trur jeg ikke du kjøper da de har en listepris på 48.000,-

Listepris er vel en ting, hva de selges for noe annet.. Dessuten vil jeg ha minst mulig dilldall som klikker såsnart jeg har fått det i hus...

Suzuki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS - vil dere karakterisere Passaten som "lettskrudd" ? Er opptatt av at bil av typen "gammelt beist" skal være lettmekket. Derfor vurderte jeg primært Volvo 240/740 stv., men det hadde jo vært greit med en konstruksjon som ikke ble antikk for mange 10-år siden...

Suzuki

Lenke til kommentar
Del på andre sider