Gå til innhold

Hvordan selger du bilen din?

Ranger emnet

safoll

Anbefalte innlegg

Nå som jeg selv har planer om å selge en av bilene mine til sommeren, så er jeg litt nysgjerrig på hvordan andre selger bilen sin.

Det jeg lurer på, er:

- Hvor annonserer du bilen din?

- Hvordan tar du imot henvendelser på bilen din? Altså, "godtar" du f.eks å få hendvendelser via SMS-meldinger ang. bilen? (Har sett så mange annonser der det står "Ikke SMS!!")

- Er du helt ærlig når du selger bilen din? Utgreier du om alt av feil og mangler, eller lar du en eventuell kjøper finne ut av det selv?

- Lar du de som henvender seg ang. kjøp av bilen din, prøvekjøre den?

- Hvordan tar du imot betaling på bilen? Via f.eks nettbank eller telefonoverføring på det aktuelle salgsstedet?

Hvis jeg skulle svare på dette selv;

- Motorbørsen, AutoDB.no, og Bilforumet.net

- Tar ikke imot SMS, gidder ikke å skrive 4-5 meldinger når folk vil ha mer info om bilen, bedre å ringe eller ev. skrive mail.

- Jeg er alltid helt ærlig. Jeg selger heller bilen billigere hvis det skulle være feil eller mangler. Tilbyr også å la kjøperen få en NAF-test/tilstandsrapport fra merkeverksted, hvis ønskelig.

- Jeg lar ikke kjøperen prøvekjøre bilen, rett og slett for det er min bil, og jeg er redd for at han/hun kan ødelegge noe. Kjøperen får selvfølgelig sitte på en tur, og se over bilen, osv. NAF-test eller tilstandsrapport fra merkeverksted legges heller frem enn prøvekjøring.

- Nettbank eller telefonoverføring der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg selv har planer om å selge en av bilene mine til sommeren, så er jeg litt nysgjerrig på hvordan andre selger bilen sin.

Det jeg lurer på, er:

- Hvordan tar du imot henvendelser på bilen din? Altså, "godtar" du f.eks å få hendvendelser via SMS-meldinger ang. bilen? (Har sett så mange annonser der det står "Ikke SMS!!")

- Er du helt ærlig når du selger bilen din? Utgreier du om alt av feil og mangler, eller lar du en eventuell kjøper finne ut av det selv?

- Hvordan tar du imot betaling på bilen? Via f.eks nettbank eller telefonoverføring på det aktuelle salgsstedet?

- Tar ikke imot SMS, gidder ikke å skrive 4-5 meldinger når folk vil ha mer info om bilen, bedre å ringe eller ev. skrive mail.

- Jeg er alltid helt ærlig. Jeg selger heller bilen billigere hvis det skulle være feil eller mangler. Tilbyr også å la kjøperen få en NAF-test/tilstandsrapport fra merkeverksted, hvis ønskelig.

- Jeg lar ikke kjøperen prøvekjøre bilen, rett og slett for det er min bil, og jeg er redd for at han/hun kan ødelegge noe. Kjøperen får selvfølgelig sitte på en tur, og se over bilen, osv. NAF-test eller tilstandsrapport fra merkeverksted legges heller frem enn prøvekjøring.- Nettbank eller telefonoverføring der og da.

Lar selvfølgelig kjøperen prøvekjøre bilen! Ser kjøper noenlunde intresert og seriøs ut er dette en selvfølge. Hadde aldri kommet til å kjøpt en uprøvd bil!

Men jeg vil nok insistere på å få sitte på, spesielt om bilen jeg selger er av noe sporty natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar selvfølgelig kjøperen prøvekjøre bilen! Ser kjøper noenlunde intresert og seriøs ut er dette en selvfølge. Hadde aldri kommet til å kjøpt en uprøvd bil!

Men jeg vil nok insistere på å få sitte på, spesielt om bilen jeg selger er av noe sporty natur.

Selvfølgelig kommer det an på hvilken bil det er. Er jo litt forskjell på å selge en ferrari og en ford fiesta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror vel det er ytterst få eller nesten ingen som kjøper en bil uten å prøvekjøre den.( uten om delebiler og sånn da) å sitte på i en bil og kjøre selv er to helt forskjellige ting. Hadde jeg skulle kjøpt bil og hadde blitt nekta å prøvekjøre så hadde jeg heller gått en annen plass. Prøvekjøring er jo ikke det samme som grisekjøring.

sånn som det er nå så er det vel mere enn nok bruktbiler til salgs også så de som skal kjøpe kan velge å vrake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg skal selge bilen min senere i år så skal jeg satse mot foreldrene til en 18-19åring :P

bilen er slapp (yay for foreldrene)

bilen er trygg å kjøre (moderne TRC system fjæner all morroa)

bilen er sikker (ganske bra i euroNCAP.. er jo 6 airbagger osv)

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e nesten altfor ærlig, forteller om ting som ikkje har betydning en gang :P spør de om prøvekjøring får de kjøre, men solgte faktisk både scorpioen og rekorden uten prøvekjøring.. men det var nok pga pris (rekord) og elendig stand (scorpio).. vil aldri kjøpe en bil uten å prøvekjøre den! uansett kor glad noen e i bilen sin, skal den kjøpes skal dne prøves..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forteller det jeg vet om evt feil og mangler på bilen. Lar de såklart prøvekjøre (kasko er fint i den sammenhengen) ingen kjøper en bil uten å prøve den.

Annonserer på motorbørsen, og autodb.no. Lokale/regionale aviser er vel ett stikord og, f.eks bt, ba, aftenposten, osv.

Er mange bruktbiler på markedet nå, så det er vanskelig å få solgt, om man ikke er seriøs.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på, er:

- Jeg lar ikke kjøperen prøvekjøre bilen, rett og slett for det er min bil, og jeg er redd for at han/hun kan ødelegge noe. Kjøperen får selvfølgelig sitte på en tur, og se over bilen, osv. NAF-test eller tilstandsrapport fra merkeverksted legges heller frem enn prøvekjøring.

- Nettbank eller telefonoverføring der og da.

Jeg har kjøpt 3 biler via internett, kun prøvekjørt en av dem før jeg kjøpte, og det var den billigste. Så å kjøpe bil usett over internett er noe jeg anbefaller til alle, selgere er alltid ærlige!:D

Neida.

Hvis en potensiell kjøper vil prøve bilen MÅ han jo få lov til det. alt annet er jo galskap. Sitt gjerne på selv, det hadde jeg gjort.

Når det gjelder penger; Cash is king! Med mindre man kjøper bil på en hverdag og kan stikke innom en bank sammen og ordne pengene der og da. Det gjorde jeg da jeg kjøpte bil nr 3.

Ærlighet varer alltid lengst, for den blir minst brukt:) Gjelder å si fra om vesentlige mangler ihvertfall.. småpjus trenger man ikke nevne med mindre noen spør. Spørs jo selvsagt på prisen da. Man regner liksom med litt småfeil på en bil til 10 000 kr:)

Da jeg skulle selge min bil, dreit jeg i å svare på alle sms'ene jeg fikk. Bilen ble solgt likevel. Det hører med til historien at jeg generelt sett er en sms-hater.

Og du: ALLER ALLER ALLER viktigst!! Når du legger ut bilen din på autodb, finn eller whatever, FOR GUDS SKYLD! skriv en pris!!!! når jeg titter på biler gidder jeg ikke å se på biler som ikke har pris eller bilde en gang. Selger har som regel sett seg ut en prisklasse han vil selge bilen i, og da kan man like gjerne skrive den. angry

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annonser på internett e mye mindre effektive enn i lokalavisen! tar ofte en stund før folk svarer på internett, mens i avisen ringer folk fort siden de fleste annonser e vekke etter 5 dager.

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer som regel heller på SMS enn email.. Har jo en Granada tilsalgs nå, og ingen har vel sendt noen skikkelig tåpelige SMS, men folk som har brukt den tjenesten på AutoDB om å kontakte selgeren har ofte spurt om totalt tåpelige spørsmål (etter min mening ihvertfall) som:

Hvor fort går bilen?

Kan man ha 19" felger på den?

Osv osv... Ellers så er jeg vel altfor ærlig når det gjelder salg av bil.. Og jeg får jo ikke akkurat solgt biler fortere av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Annonserer på Finn.no fordi det finnes flest seriøse kjøpere der. Annonserer på Autodb fordi det er gratis, samme med Autobørsen og Motorbørsen.

- Sms meldinger tar jeg skjelden seriøst. Mail besvarer jeg alltid, men det er heller ikke en veldig seriøs måte å kontakte selger på.

- Forteller om alle feil jeg kjenner til, og oppfordrer sterkt til prøvekjøring og test av bilen.

- Bilen skal være betalt når den hentes. Godtar kontanter eller overføring.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider