Gå til innhold

Forskjell på motorer?

Ranger emnet

krabben

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på min 2,2l tq med 165hk i forhold til Urquattro maskinene på 200Hk?

Går å lurer på å kjøpe en Urquattro maskin, noen så vet hvor mye arbeid det er å sette denne maskinen inn i en annen Audi... eller kansje en bakhjulstekkt bil?

Livet er for kort til å kjøre daffe biler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på min 2,2l tq med 165hk i forhold til Urquattro maskinene på 200Hk?

Går å lurer på å kjøpe en Urquattro maskin, noen så vet hvor mye arbeid det er å sette denne maskinen inn i en annen Audi... eller kansje en bakhjulstekkt bil?

Disse to motorene er i praksis like, men 165hk-eren er nedjustert for å komme innenfor visse avgasskrav, i utgangspunktet i sverige, sveits og usa. UrQuattro ble dermed levert i en utgave med det meste av utstyr, valgfritt skinn eller velour seter og analog dash, i motsetning til digi-dash som var standard fra 83. Det ble produsert 200 urquattroer av denne "Special edition", og den ble levert kun i disse landene i utgangspunktet. Denne motoren ble gjort tilgjengelig i audi 100 turbo også.

Turboen på 165-hesteren lader 0,4 bar, mens 200-hesteren lader 0,6-0,8 (litt usikker). Pga begrensninger i luftmåleren vil det bli vanskelig å trimme en 200hk til mer enn orginal effekt, mens en 165hk kan chippes til 200. Noe mer trengs faktisk ikke.

mvh

EW

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for godt svar.

Det vil alså si at ved å bytte motor vil jeg får en dauere bil. Siden min motor er chippet uansett.

Da jeg kjøpte bilen min sa selger at det skulle være rundt 230hk, men da løy vel han på seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge http://www.estuning.no, vil man kunne hente ut 215 hk fra en 165-motor med chip, fra en urquattro-motor med motorkode WR vil du kunne få 240hk. Denne har 200 orginalt. MEN; Det finnes flere motorer med 200hk, og ikke alle er mulige å chippe. En 200 turbomotor på 182hk vil du kunne hente ut 220hk fra.

Dersom du nå har en 165-hester som er chippet, vil jeg tro du oppnår lite med å bytte til en motor med høyere standard effekt. Trimming av 10V turbo er ikke noe mange gjør pga kostnader og muligheter. Det beste vil være å få tak i en 20V turbo-motor og trimme denne. Disse har vesentlig mer potensial.

Hvordan går bilen din? Og hvilken bil er det? Selv vurderer jeg å hente en urq med 165 fra sverige nå snart. Spesielt etter at jeg fant ut at en ny chip ville kompensere for det meste av den opprinnelige effektforskjellen, eller dvs den vil da få 215hk mot normalt 200.. :)

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en 88 Audi 100 TQ. Bilen min går meget bra tatt i betraktning at den er ganske tung. Det er ingen bane bil, men til en god gammeldags fight på motorveien er det en god del folk som blir overrasket. Jeg kjøpte bilen som et billigt leketøy, å jeg er fortsatt ikke lei den ennå.

Jeg har nok beveget meg svært nær grensen for hva motoren kan tweakes, for blandingen er nok i grenseland mager.

Personlig skulle jeg ønske at turboen(K26) kom litt tidligere, men jeg gidder ikke å koste på bilen med effektanlegg/porting osv.

Den motoren jeg har på hånd husker jeg ikke motorkode på, men den var utstyrt med en K25 turbo hvertfall. Om det sier deg noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ser at det finnes to forskjellige 2,2l turbo motorer under 200hk orginalt

MC på 165hk om KG på 182hk

Ble begge disse motorene levert i både Audi 200 og 100 ?

Går begge disse motorene på 98oktan bensin ?

x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro

x-86 Audi 80 quattro

x-89 Audi 90 2,3 20v quattro

x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert"

x-90 Passat GT G60 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det finnes to forskjellige 2,2l turbo motorer under 200hk orginalt

MC på 165hk om KG på 182hk

Ble begge disse motorene levert i både Audi 200 og 100 ?

Går begge disse motorene på 98oktan bensin ?

Det finnes faktisk enda en til, WX på 119kw/162hk, som står i min urquattro. Den heter wx i urq, ikke mc som skrevet over. Alle femmerturboer bør kjøres på 98 oktan, for lavt oktantall kan medføre tenningsbank og medfølgende motorhavari. Men disse motorene er rimelig skuddsikre uansett da...

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

MC motoren kom med to bankesensorer etterhvert...

Er det bare turbotrykket som ga effekt forskjelene på motorene, eller er det andre forskjeller ute og går på de?

Jeg kjører 0,85 i turbotrykk nå, hvor mange hester kan det tilsvare?

Og hvor mye mer kan jeg hente ut???

Og er bunndelen lik på 10 og 20 ventilers motorer?

Mvh.

Kjell Bøe

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10V MC motor. Ca 165 hk på 0,3 bar med cat og uten cat har jeg ca 185 hk ved 0,45 bar. Akkurat som fabrikken påstår. Sef har jeg noen på beite pga alder. På Ur'en er samme motor med samme sprut gitt med 200 hk.

Dette er de tre motoralternativene som er orginalt med 10V turbo. 20V har jeg ikke satt meg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en i klassen undersøkte om hans gamle 100 TQ 165hk hadde store

forskjeller til 200 10vT, og det er etter hva han sa en litt vassere kam

i 200ene og tenningen som er annerledes. Sitter vel noe MAC-11 hjerner

som Hitachi har laget på ordre fra Bosch, men tror ikke akkurat dette

er de som tåler mest modifikasjoner ellers i motorrommet...

Så da er vel å handle seg en fin kam fra Schrick, PiperCross etc en god

ting til denne motoren, sammen med justering av tenningen. Han i klassen

har forøvrig noe helt snodig slangesystem med en strupeventil som gjør

at bilen hans lader mer.

Det jeg har sett referert flere steder som maks på originalt oppsett 10vT

er 240hk, men det er da oftest nevnt i forbindelse med urquattro.

Og du som snakket om porting, det går jo an å skaffe seg en turbo som

leverer 200hk, men bare mye tidligere. Er nok stor forskjell på en

urgammel KKK turbo og si en ny rimelig Garrett med skikkelige lager etc.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider