Gå til innhold

Har kasseform mye å si?

Ranger emnet


rakett

Anbefalte innlegg

Hei

sitter å funderer på å plukke ut den stygge klumpete kassen i bagasjerommet, og heller tilpasse en kasse i et hulrom jeg har mellom skjermen og noen bjelker i bagasjerommet. har ikke mål på den kassen, men jeg antar den er på ca 20liter. dette klarer jeg fint å presse inn i det hullet jeg tenkte, men da blir det desverre en noe klumpete kasse! så det jeg lurte på var vel egentlig om formen på kassen har så mye å si som volumet?

 

og for dem som sier seg bekymret for vektfordelingen (som jeg også har tenkt på ;)) så passer det ganske godt med en et par kilos kasse der, for i omega er reservehjulet inni bagsjerommet, på venstre siden ^^ så det bør jevne seg litt ut..hehe

takker for svar

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen på kassen har faktisk svært mye å si rent elektroakustisk. Om det er hørbart med din bass, i din bil, med ditt utsyr og dine ører er en helt annen sak.

 

Sannsynligvis vil dette ha minimalt å si i en bil, da man har stående bølger, resonnanser og forvregning forårsaket av bilkupeen.

 

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er igrunnen bare og prøve og bygge en kasse, og så kan du fortelle oss hvordan lyden ble. Jeg tror ikke du merker store forskjellen, hvis du ikke er en av de kresne.

Selfølgelig blir det en annen lyd av annen kasseform, men forskjellen kan være så liten at du ikke merker det.

86 Bmw 325i

96 Toyota Carina E 1.8

98 Audi A4 1.9Tdi

[x] 86 Bmw 325i

[x] 85 Audi 100 2.2E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lettest å åpnå stående bølger i en kasse som er helt rektangulær (viss man ikke lager bølgebrytere) Stående bølger kan hindres ved å lage skrå sider, og du kan godt lage mange skrå sider, du kan godt lage en helt rundt for den saks skyld.

 

Stående bølger er altså ikke bra? Det vil ofte lønne seg å få litt kanter inni kassa, ikke bare en firkant?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stående bølger er altså ikke bra? Det vil ofte lønne seg å få litt kanter inni kassa, ikke bare en firkant?

 

Det viktigste er å unngå for mange paralelle flater. Dette REDUSERER de stående bølgene, det fjerner dem ikke. Man kan også legge inn bølgebrytere inne i kassen. Dette kan gjøres på ulike måter.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som glenn sier her så vil man redusere stående bølger så mye som mulig. så lar man fronten være rett og baksiden være skrå, har man to mindre paralelle flater. lar man begge være skrå har man 4 mindre paralelle sier og så n kan man holde på. jeg sier ikke at der skal lage en helt syk kube sak, men viss man feks kler bakveggen og sideveggene med noe ruglete, feks eggekartong eller sånn skumgummi madrass som ser ut som eggekartong så hjelper det mye.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vandring att og fram av den staaende bolga er jo frekvens relatert og faar man virkelig bekymrede staaende bolger i en kasse pa feks. 30cm X 30cm X 30cm ved bruk av subwoofer....?

har ikke bolgelengde/frekvens og lengden/storrelsen paa kassa noe aa si her da......?

hm...jaja..

men kroker og kriker paa feks en glassfiber kasse gjor den bare stivere, en helt flat plate/kasse av glassfiber er nok ikke like sterk som en med kroker og kriker. da med lik tykkelse ja.

 

ellers som Mr.sq sier det er lite hoerbart med en totalt firkantet kasse i en bil, det skal myye til for aa hoere forskjell.

ytelsen paa elementet skal heller ikke vere redusert.

 

syns aa huske at noen paa forumet tidligere sa at en kasse med en skraa front lyder/spiller bedre enn en helt firkantet kasse..det er litt tull.

men det hjelper sikkert.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns aa huske at noen paa forumet tidligere sa at en kasse med en skraa front lyder/spiller bedre enn en helt firkantet kasse..det er litt tull.

men det hjelper sikkert.

mvh, stig

 

Rent konstruksjonsmessig fra kassen sin side har det sikkert ikke så mye å si, men selve vinklingen av elementet en får ved skrå baffel kan jo ha betydning :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent konstruksjonsmessig fra kassen sin side har det sikkert ikke så mye å si, men selve vinklingen av elementet en får ved skrå baffel kan jo ha betydning :)

kan ha betydning...... men har den det....det er sporsmaalet... ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFH er inne på noe bra her. Ved såpass lave frekvenser (og derav laange bølgelengder) og generelt små kasser som brukes i bilkupèer er ikke stående bølger i kassen det man trenger å bekymre seg mest om.

 

Om man vil høre noen som helst forskjell vil jeg si er heller tvilsomt. Som MR.SQ påpekte er det langt flere ting i en bil som spiller inn enn problemer med stående bølger i kassen. Men såklart, jeg tror ikke akkurat det blir DÅRLIGERE av å vinkle litt her og der. Bare pass på at det blir stivt og tett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår